Hej
Är det någon som någon erfarenhet av företaget Takteam, hur det ser ut efter de är klara med arbetet, hållbarhet osv. Är intresserad av att få takpannorna målade ( de gamla börjar se tråkiga ut) men eftersom vi har vita rännor så är man lite rädd för att dessa får samma färg som taket (svart). likaså så vill man ju inte bli ovän med grannen om färg blåser över till dem plus att vi har en massa trädäck på baksidan av huset.

Är det någon som har erfarenhet angående hållbarheten på dessa färger? Takpannorna är sedan 1990 och det ligger masonite som underlag.
 
harry73
Jag vet att du bara efterfrågar referenser och de har jag inte.
Men tycker du att målning är värd pengarna? Taket blir knappt bättre av det.
 
L lovestad skrev:
Hej
Är det någon som någon erfarenhet av företaget Takteam, hur det ser ut efter de är klara med arbetet, hållbarhet osv. Är intresserad av att få takpannorna målade ( de gamla börjar se tråkiga ut) men eftersom vi har vita rännor så är man lite rädd för att dessa får samma färg som taket (svart). likaså så vill man ju inte bli ovän med grannen om färg blåser över till dem plus att vi har en massa trädäck på baksidan av huset.

Är det någon som har erfarenhet angående hållbarheten på dessa färger? Takpannorna är sedan 1990 och det ligger masonite som underlag.
Hej
Är i sammasituation som du var 2018.
Lät du måla taket? Blev du isåfall nöjd.
 
H Hansa49 skrev:
Hej
Är i sammasituation som du var 2018.
Lät du måla taket? Blev du isåfall nöjd.
Hej

Har tyvärr i kommit till skott än, tanken är att vi skall göra det i år men då tar jag i en annat företag som vi använder inom jobbet
 
Jag tvättade och målade våren 2020. Använde Hagmans röd. Väldans nöjd, grannen likaså.
Alla plåtdelar markerades och färg flög kanske max 5 m från huset, beroende på vind.
En burk färg räcker till 25 m2. Jag sprutade 75 m2 i 2 lager så det blev dyrt....
Gjorde det själv inför solcellsmontering. Och ny papp och läkt lades först.
Gör man det själv är nog frågan om man inte ska byta pannor istället.
 
J Jan_G skrev:
Jag tvättade och målade våren 2020. Använde Hagmans röd. Väldans nöjd, grannen likaså.
Alla plåtdelar markerades och färg flög kanske max 5 m från huset, beroende på vind.
En burk färg räcker till 25 m2. Jag sprutade 75 m2 i 2 lager så det blev dyrt....
Gjorde det själv inför solcellsmontering. Och ny papp och läkt lades först.
Gör man det själv är nog frågan om man inte ska byta pannor istället.
Tack för svaret.
Har ännu inte bestämt hur jag ska göra.
Tycker dock att det verkar bli fint efter lackering. Frågan är väl hur länge det håller?
 
H Hansa49 skrev:
Tack för svaret.
Har ännu inte bestämt hur jag ska göra.
Tycker dock att det verkar bli fint efter lackering. Frågan är väl hur länge det håller?
Hej
Eftersom de oftast använder en ren akrylat-färg så tror jag att hållbarheten är rätt så god. Problemet som jag har sett är att när de tvättar eller när färgen har släppt så tar detta med sig en liten tunn bit av betongen och pannorna blir lite gropiga, vilket syns även efter målningen om man jämför med nya pannor. Jag har även räknat på att byta pannorna men eftersom vi har valmat tak så går det åt en massa nockpannor som är svin-dyra plus att jag har sett att även nya pannor börjar att tappa färg efter ca 15 år av väder och vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.