Hallå,

Vi är på gång att renovera vårt badrum och har börjat kolla på inredningen.
Dels har vi kollat på t.ex. Svedbergs, Vedum, INR hos en bygghemma show butik. Alla dessa kostar en hel del, speciellt om man jämför med IKEA.

På ikea.se har vi spanat in https://www.ikea.com/se/sv/p/godmorgon-odensvik-kommod-med-2-lador-vit-dalskaer-kran-s89292991/ (och den brunlaserade). IKEAs kostar ca en fjärdedel utav av den från Svedberg som vi har kollat på (4300:- jämför med ca 18000:). Det är väldigt stor skillnad.

Ett stort plus för Svedberg och liknande är att det finns easyclean vattenlås, likt detta https://www.bauhaus.se/vattenlas-prevex-easy-clean-vit-40mm
Är det någon som vet om man kan få dit ett sådant på ett IKEA tvättställ?

Och vad tycker folk allmänt om IKEAs badrumsmöbler? Är de andra märkena så mycket bättre?
 
Düsseldorff
Vattenlåset är knappast en dealbreaker, det är ju bara att köpa ett Prevex-lås om du gillar dem och stoppa in i valfri möbel.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vattenlåset är knappast en dealbreaker, det är ju bara att köpa ett Prevex-lås om du gillar dem och stoppa in i valfri möbel.
Nej, absolut ingen dealbreaker. Men jag vet inte om jag kan ta ett prevex easyclean och stoppa i ett IKEA tvättställ.
 
Jag stoppade in kommoder från ikea i badrummen när jag renovera förra hösten
Jag är väldigt nöjd med dem.
Lådorna är samma system som de billigare garderoberna så skulle säga att lådor är i sämre klass än kökssegmentet
 
  • Gilla
Magnus Brange
  • Laddar…
Har en Godmorgon kommod med Odensvik handfat. Kommoden med lådorna är jag nöjd med och handfatet i viss mån också. Blandaren däremot borde du däremot leta efter någon annanstans. Min erfarenhet av Ikeas blandare är inte positiv.
 
Keiller Keiller skrev:
Har en Godmorgon kommod med Odensvik handfat. Kommoden med lådorna är jag nöjd med och handfatet i viss mån också. Blandaren däremot borde du däremot leta efter någon annanstans. Min erfarenhet av Ikeas blandare är inte positiv.
Säljaren jag pratade med på bygghemma sa också att Ikeas blandare inte var någon höjdare, förutom det så sa han inte direkt något negativt om dom (förutom då det självklara så som att det inte fanns like mycket valmöjligheter).

Varför är du bara halvnöjd med handfatet?
 
Magnus Brange Magnus Brange skrev:
Säljaren jag pratade med på bygghemma sa också att Ikeas blandare inte var någon höjdare, förutom det så sa han inte direkt något negativt om dom (förutom då det självklara så som att det inte fanns like mycket valmöjligheter).

Varför är du bara halvnöjd med handfatet?
Jag tycker själva ytan på porslinet inte håller lika hög klass som andra handfat. Svårt att beskriva hur jag menar men porslinet är en aning mattare/strävare än andra handfat och smutsen fastnar lite lättare. Som skillnaden mellan att tvätta en nyvaxad bil mot en äldre sliten, om du förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
Magnus Brange
  • Laddar…
Jag har IKEA kommodoch tvättställ. Men jag valde en grohe blandare ist för IKEA.

Att betala flera ggr mer för ett annat märke är vansinne, du kan byte 3, 4ggr för samma pris omndet ör IKEA:p
 
  • Gilla
Magnus Brange
  • Laddar…
Det du länkar kräver att handfatet har integrerat bräddavlopp och det har odensvik inte. Tyvärr.
 
Düsseldorff
Prevex finns ju i många modeller. Nån borde funka.
 
e02jr e02jr skrev:
Det du länkar kräver att handfatet har integrerat bräddavlopp och det har odensvik inte. Tyvärr.
Bra poäng, tack! Dock så har Prevex t.ex. denna https://www.bauhaus.se/braddavlopp-sats-easyclean för tvättställ utan integrerad bräddventil, så det löser sig. (Om den nu passar Ikeas, skulle få ritning med mått på för odensvik från Ikea, men fick bara ett tomt mail... Får se om det kommer)
 
Eftersom jag dels har en monterad och en omonterad odensvik/godmorgon-kombo så tog jag lite bilder;

Det är ca 70mm mellan handfatet och lådan, vattenlåset sitter längre in. Tror tyvärr det är nådastöten för kombon du vill ha.
Måttband som visar avståndet mellan handfat och låda i en badrumsmöbelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diametern på hålet i handfatet:
Digital skjutmått visar 43,69 mm vid mätning av hålets diameter på en IKEA Odensvik handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det fler mått du vill ha så säg till :)
 
e02jr e02jr skrev:
Eftersom jag dels har en monterad och en omonterad odensvik/godmorgon-kombo så tog jag lite bilder;

Det är ca 70mm mellan handfatet och lådan, vattenlåset sitter längre in. Tror tyvärr det är nådastöten för kombon du vill ha.
[bild]

Diametern på hålet i handfatet:
[bild]

Är det fler mått du vill ha så säg till :)
Tack så mycket för måtten och bilderna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.