5 892 läst · 56 svar
6k läst
56 svar
Pumpa bildäck som inte sitter på bilen
Man ska kunna snurra mutter/skruv för hand.
Jag brukar borsta rent med stålborste och duttar på fett i spetsen på en kant.
Men jag drar bara för hand så jag vet ändå inte om vilket moment det blir
Misstänker att frågan om rengöring sedan gällde lättmetallfälgar och de borstas rent och strycker fälgytan med ett bilvax.
Jag brukar borsta rent med stålborste och duttar på fett i spetsen på en kant.
Men jag drar bara för hand så jag vet ändå inte om vilket moment det blir
Misstänker att frågan om rengöring sedan gällde lättmetallfälgar och de borstas rent och strycker fälgytan med ett bilvax.
Jag tänker inte bråka.H Husgubbe skrev:
Men istället för att gnälla på mig.. kunde du ha hjälpt TS tidigare och visat på kunskapen du besitter..
Jag har arbetat som mekaniker i över 20 år..
Och aldrig haft en hjulmutter eller bult lossna pga kopparpasta...
Däremot så kommer varje år folk som har över tro på moment och drar utav helvete.. Och då händer det grejer... sunt förnuft kommer man långt med.
Kan ju sägas att när man momentdrar skruvförband så SKA de faktiskt vara anoljade..
Sen har jag för vana att alltid lägga tunt med kopparpasta på anläggningsytan på bromsskivan (där fälgen ligger emot) vid montage..
Har du problem med att du behöver sparka loss fälgen från bilen så har du med största sannolikhet fel navring/navhål på fälgen.. finns många där det bara skiljer nån mm i storlek och då går det "utan problem" dra dit en fälg med lite för litet navhål.. blir dock riktigt tjurigt att få loss..
(Vanlig förväxling på 4-håls golfar och opelfälgar, samt vissa volvo-modeller.. vissa v50 har samma fälgar som vissa fordar, blir tjurigt om man försöker få på dessa på en del v70..)
Sen har jag för vana att alltid lägga tunt med kopparpasta på anläggningsytan på bromsskivan (där fälgen ligger emot) vid montage..
Har du problem med att du behöver sparka loss fälgen från bilen så har du med största sannolikhet fel navring/navhål på fälgen.. finns många där det bara skiljer nån mm i storlek och då går det "utan problem" dra dit en fälg med lite för litet navhål.. blir dock riktigt tjurigt att få loss..
(Vanlig förväxling på 4-håls golfar och opelfälgar, samt vissa volvo-modeller.. vissa v50 har samma fälgar som vissa fordar, blir tjurigt om man försöker få på dessa på en del v70..)
gängsnitt och tapp är ju bra grejer där.A AndersS skrev:Man ska kunna snurra mutter/skruv för hand.
Jag brukar borsta rent med stålborste och duttar på fett i spetsen på en kant.
Men jag drar bara för hand så jag vet ändå inte om vilket moment det blir
Misstänker att frågan om rengöring sedan gällde lättmetallfälgar och de borstas rent och strycker fälgytan med ett bilvax.
förvånande få som har hemma tyvärr..
En M14 kostar inte många kr hos biltema mfl..
Men när hjulen skall bytas så betyder det mycket om man gängat upp..
Började du jobba som mekaniker redan före 15 års åldern ?Maskintok skrev:Jag tänker inte bråka.
Men istället för att gnälla på mig.. kunde du ha hjälpt TS tidigare och visat på kunskapen du besitter..
Jag har arbetat som mekaniker i över 20 år..
Och aldrig haft en hjulmutter eller bult lossna pga kopparpasta...
Däremot så kommer varje år folk som har över tro på moment och drar utav helvete.. Och då händer det grejer... sunt förnuft kommer man långt med.
Nä jag jobbade som 15 åring genom farsans fskatt sedel.galento skrev:
När jag blev 18 så drog jag igång eget samma dag jag fyllde 18.
har jobbat som skogsmaskinsmekaniker, skördarförare på kvällar och helger.
jobbat med att vara mekaniker på ett massabruk, bilmekaniker men endast som egen.
Det finns omräkningsfaktorer beroende på om/hur förbandet är smort, ex ska Molyfettade skruvförband dras betydigt lösare för att uppnå samma klämkraft än med vanligt olja.Violina skrev:
Merparten av åtdragningsmomentet försvinner i friktion mellan skallen och underlaget.
Jag brukar tänka sådär jag också, sen är ju frågan vid vilken temperatur man vill kolla trycket för att det ska bli ännu mer "rätt".G Galten skrev:
Det blir marginell skillnad med omonterat/monterat däck, viktigare att ha en manometer som visar rätt värde. Många av de billiga för hemmabruk "visar så där", kan även gälla anslutning mot ventil med lite småläckage, och tolerans att de kan ge 1-2 hg felvisning. Viktigare att den visar rätt eller du kontrollerat ev. felvisning.
Ok, så här säger de är "helt rätt". Ingen kopparpasta eller liknande på skivan. Det är två orsaker. Dels gillar inte aluminiumfälgar kopparpasta. Dels så minskar du då friktionen mellan fälg och skiva. Så om du bromsar hårt så kommer kraften helt att komma på bultarna och det är inte meningen.H Husgubbe skrev:
Det som är rätt: Smörjfett på bulten och då bara på delen som är gängad för på konan kommer momentet att bli fel. Sen sätter jag alltid smörjfett runt navet på skivan men inte på anläggningsytan. Aldrig kopparpasta till alu fälgar.
Jag använder alltid momentnyckel eller momentstav när jag monterar däck. Förstår inte vad du menar här.Maskintok skrev:Jag tänker inte bråka.
Men istället för att gnälla på mig.. kunde du ha hjälpt TS tidigare och visat på kunskapen du besitter..
Jag har arbetat som mekaniker i över 20 år..
Och aldrig haft en hjulmutter eller bult lossna pga kopparpasta...
Däremot så kommer varje år folk som har över tro på moment och drar utav helvete.. Och då händer det grejer... sunt förnuft kommer man långt med.