Hej!
Hur skulle ni gå till väga för att göra en nykonstruktion där man använder egensågad panel, precis som de omkringliggande ladorna, men samtidigt har en isolerad vägg bakom? Jag pratar alltså inte om lockpanel, utan att helt enkelt ha stående plankor utan lock.
Jag vill att verkstaden ska smälta in med byggnaderna den kommer stå i närheten av.

Problemet jag föreställer mig är att allt som är bakom panelen i form av vindduk så småningom kommer synas när plankorna torkar isär. Finns det någon neutral, typ svart, board eller annat vindstoppande som man kan använda bakom panelen för att det inte ska synas så fasligt? Eller har någon nån annan bra idé?

En väldigt slösaktig idé som jag slänger ur mig nästan mest för att provocera är ju att helt enkelt sätta lagom stora "lock" på insidan istället för utsidan. Bild bifogas.
 
  • 3D-modell av väggkonstruktion med röda stående panelplankor, vita reglar och lockbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S snoddas2 skrev:
Svart vindpapp kanske?
[länk]
Det var min första tanke. Är det där en sån där väv eller är det verkligen en papp, som det var förut? En sån där som var helt omöjlig att hantera? Jag har vindväv (både blå och svart) på huset, och den har text på sig. Tror du den skulle synas genom springorna som eventuellt skulle bli mellan plankorna?
 
Ja det kallas omvänd lockpanel
Illustration av omvänd lockpanel, träpanel med raka vertikala brädor och synliga låsningar.
 
Om byggnaden skall smälta in bland äldre byggnader tycker jag att du skall följa den gamla traditionen. Det vill säga locklistpanel där man vill ha en någotsånär vädertät fasad. Helst skulle jag använda kilformat kantade bräder i de brädder som kommer ur stockarna och vända varannan bräda med smaländan uppåt och varannan med smaländan nedåt. Så gjorde man förr för att få mesta möjliga väggyta ur bräderna. Sparsamhet var och är en dygd.
Om du låter verkstaden strå helt obehandlad blir den grå med tiden.
Jag skulle också göra takkanter i gammal stil med avväxlingar på gavlarna och smal lodrät hängbräda på långsidorna. Ingen inbrädning under utskiftena.

En vägg som låtsas vara lada när den är vädertät kommer alltid att avslöja sig. Låtsat är alltid låtsat. Om man helt enkelt följer traditionen och gör som de gamla skulle ha gjort en billig vädertät brädslåning så får man en naturlig blandning av byggnader för olika ändamål som smälter samman till en helhet.

En omvänd lockpanel är dömd att spricka sönder fullständigt om du inte använder väldigt smala bräder och då tappar du hela likheten med de gamla uthusen som ju brädslogs med breda bräder.
Själva grundprincipen med en gammaldags locklistpanel med breda bräder är att bräderna är sparsamt spikade nära mitten och så får de svälla och krympa så mycket de vill. Kanterna på bräderna kläms fast av ribborna. Ribborna är spikade med en fyratumsspik mitt i springan.
Det går snabbt att ribba en vägg även om bräderna är ojämnt breda. Man slår in spiken i ribban så mycket att den precis sticker ut på baksidan och så känner man efter att den är mitt i springan och så spikar man fast. Då följer ribban springan exakt. Vilken bredd och kilform brädorna än har.
 
"En omvänd lockpanel är dömd att spricka sönder fullständigt"
Hade tänkt experimentera lite med ett Attefallshus, just för att prova lite olika lösningar, men man vill ju inte göra fel i onödan! Men om man gör omvänd lockpanel panel som i exemplet på bilden, (och inte spikar/skruvar genom båda brädorna) tror du det finns risk för att det spricker?
 
  • Skärmdump av CAD-ritning som visar omvänd lockpanel konstruktion i Attefallshus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej jag tror inte att bräderna spricker men jag tror att de vrider sig sådär som de brukar göra på glesa lador.

Jag förstår bara inte vad du försöker uppnå.......... Större virkesåtgång än locklistpanel och samma utseende och inga tekniska fördelar.
 
  • Gilla
kungsilvia
  • Laddar…
iLEZ iLEZ skrev:
Hej!
Hur skulle ni gå till väga för att göra en nykonstruktion där man använder egensågad panel, precis som de omkringliggande ladorna, men samtidigt har en isolerad vägg bakom? Jag pratar alltså inte om lockpanel, utan att helt enkelt ha stående plankor utan lock.
Jag vill att verkstaden ska smälta in med byggnaderna den kommer stå i närheten av.

Problemet jag föreställer mig är att allt som är bakom panelen i form av vindduk så småningom kommer synas när plankorna torkar isär. Finns det någon neutral, typ svart, board eller annat vindstoppande som man kan använda bakom panelen för att det inte ska synas så fasligt? Eller har någon nån annan bra idé?

En väldigt slösaktig idé som jag slänger ur mig nästan mest för att provocera är ju att helt enkelt sätta lagom stora "lock" på insidan istället för utsidan. Bild bifogas.
iLEZ iLEZ skrev:
Hej!
Hur skulle ni gå till väga för att göra en nykonstruktion där man använder egensågad panel, precis som de omkringliggande ladorna, men samtidigt har en isolerad vägg bakom? Jag pratar alltså inte om lockpanel, utan att helt enkelt ha stående plankor utan lock.
Jag vill att verkstaden ska smälta in med byggnaderna den kommer stå i närheten av.

Problemet jag föreställer mig är att allt som är bakom panelen i form av vindduk så småningom kommer synas när plankorna torkar isär. Finns det någon neutral, typ svart, board eller annat vindstoppande som man kan använda bakom panelen för att det inte ska synas så fasligt? Eller har någon nån annan bra idé?

En väldigt slösaktig idé som jag slänger ur mig nästan mest för att provocera är ju att helt enkelt sätta lagom stora "lock" på insidan istället för utsidan. Bild bifogas.
Hej! Har tankar på att göra precis som du. Hur blev det till slut? Vilket alternativ valde du och är du nöjd? Mvh Bengt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.