Vi håller på att projekterar för att ersätta en bärande vägg med en stålbalk. Byggnadsingenjören har sagt sitt och han sade 5000 mm HEA 200 stålbalk med en ungefärlig vikt på 230 kg.

Nu undrar jag över diverse metoder för att enklast lyfta 230 kg balk 2,5 meter upp i luften och få den dit man vill?

Att hyra nån slags lyft vore det bästa. Att få tag på arbetskraft är nog inga större problem förutom ölkostnaden efteråt....

Idéer eller tips?
 
Jag funderade på samma sak tidigare och kom fram till att Egyptsierna hade lite bra ideer.

Lyft en liten bit och palla under. osv. osv osv
 
Fem starka karlar lyfter, i två etapper. Mellanlanda balken på ett par bockar, lägg några lastpallar att stå på inför andra lyftet.
 
FInns det plats så är några man den bästa lösningen. Se som sagt till att ha ett par bra avlägg bara så att man kan vila mellan varven
 
Fixa fram sjpallar el dyl, lyft sen balken i ena änden, lägg under pallen så ena långsidan befinner sej mitt under balken. Lyft sen i andra änden, lägg under nästa pall mot den förra, sen upprepas proseduren tills balken är uppe. På slutet kan du anv bitar av reglar eller dyl till den sista biten
 
Hyr en alplift. Att trixa med egna lyftkonstruktioner på en 230kg tung balk kan sluta i katastrof och lemlästning.
 
Vi gjorde som JohnnyZ föreslår.

Köp hem en back öl, bjud in fem starka kompisar, ladda upp med lastpallar innan.

Fixat.

/ Fredrik
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Sicken trådnekrofili ... :x

Jag röstar på alplift. Kostar bara några få hundringar (2-400 nåt) att hyra en dag.
Jag hyrde alplift två dagar och fick alla takstolar och limträ på plats. Lätt värt hyreskostnaden.
 
Hade varit väldigt kul att göra detta lyft helt ensam med hjälp av hävstång. Eller varför inte marklyft.
 
Mikael_L skrev:
Sicken trådnekrofili ... :x
.
Ojdå, jag följde en länk hit och insåg inte hur gammal tråden var.
Fast det heter väl trådnekromanti, trådnekrofili är väl (förhoppningsvis) något annat (eller så förstår jag inte riktigt hur du använder forumet ;-) )

/ Fredrik
 
Mikael_L
Min latin är inte vad den borde vara ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.