Kan ni inte hyra ett hus så länge då? Det kostar kanske mer än hyran för lägenheten men då har ni ju större utrymmen i alla fall.

Det största "problemet" är väl att ni är lite sent ute. Ofta kanske man köper en bostad tidigare i livet än att vänta tills barnen är 11-13 år och då har man ju lättare att byta upp sig. Det blir ju ett betydligt större steg att köpa ett stort hus med centralt läge direkt än att börja med en mindre lägenhet/hus.

Likt många andra så tycker jag ju att körkortet borde tas så snart som möjligt, det ger er ju direkt större möjligheter att hitta hus som inte ligger så centralt. Kanske vill ni bo på landet?
 
Sedan finns ju en annan aspekt på vilket skick ett hus har. Tre barn kan nöta ganska mycket på ett hus, och sedan när de är stora nog är det ändå dags att renovera ytskikt. Så om det är lite trist yta så kommer man långt med lite färg och mattor innan det är dags att åtgärda "på riktigt".
Men det är ju alltid en fråga om vad som är absoluta krav och vilka av dessa som man kommer att kompromissa med längs resan mot sitt boende. Det är förvånande hur mycket vi ändrade oss genom alla visningar, mest beroende på att vi lärde känna omgivningen där vi sökte. Åk på så många visningar ni kan även om det är utanför er prisnivå av just anledningen av att få en känsla för hur det upplevs i trakterna, samt att få koll på pendlingsvägar. Gå in på den lokala affären och titta på busstabellen på hållplatsen samt de skolor som finns i området.
Vissa saker är ett mervärde man inte tänker på då det inte syns i husannonsen. Vi hittade till slut ett lite mer slitet hus som inte var särskilt exalterade på insidan eller på utsidan i och med att ägaren var en äldre person utan trädgårdsintresse. Så fastigheten drog inte så mycket folk. Men det som fanns runtomkring? Affär 250 meter bort med goda öppettider och okej priser, bibliotek 200 meter bort, buss 200 meter bort, tåg 300 meter bort, simhall 1,7 km bort... Det var det vi såg istället för en lite tråkigt hållen fastighet. Men det var ju å andra sidan det fjärde huset i just det samhället som vi hade tittat på som en av de kombinerat billigare och mer anslutna ställena vi tittade på. Det fanns billigare hus utan samhällsstruktur i närheten. Det fanns hus med kortare pendling med lite sämre bussar. I erat fall skulle jag ranka buss/tåg ganska relevant för ungarnas egna transporter inom en överskådlig framtid.
Gällande körkort kan man ju göra som vi gjorde. Jag övningskörde på trafikskola en del och sedan var det ett år eller tre där jag satt bakom ratten under alla resor med husfrun som handledare. Sedan var det sjukt odramatiskt på uppkörningen. Är det ekonomisk pendling så skulle jag titta på en snikklassad mellanstor diesel på typ 1,6 liter.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 2 till
  • Laddar…
Många skriver att körkort öppnar upp andra möjligheter och jag håller absolut med. Men att äga och driva en bil är en ganska stor kostnad så enligt mig ska man tänka till en smula innan man bosätter sig så att man blir helt beroende av bil.

Jag tror inte vi hade byggt hus på landet utan kollektivtrafik om inte jag fått tillgång till en bil förmånligt via jobbet. Som det är nu finansierar vi "bara" 1 bil som vi äger själva + lite förmånsvärde o.d. på andra bilen. Andra bilen går dessutom på el så där sparar vi några kronor med. Till våran egenägda bil sköter jag om vissa delar av service och underhåll själv så vi sparar även lite pengar där.

Är det dock så att man måste ha körkort för att överhuvudettaget ha en inkomst ställs saken i en annan dager. Då har man liksom inte så mycket val.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan ni lösa det på annat sätt med kontor ?
Det kanske går att hyra något i ett kontorshotell eller liknande i närheten så är det ett rum miundra tt kolla på i bostaden ?

Köper ni hus så kanske det foinns eller går att uppföra en friggebod som kontor på tomten, eller bygga om garaget ?
Vid köp av hus är ett alternativ att ha kontor på gården eller bygga om eventuellt garage. Så det är med i beräkningarna när vi kollar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Kan ni inte hyra ett hus så länge då? Det kostar kanske mer än hyran för lägenheten men då har ni ju större utrymmen i alla fall.

Det största "problemet" är väl att ni är lite sent ute. Ofta kanske man köper en bostad tidigare i livet än att vänta tills barnen är 11-13 år och då har man ju lättare att byta upp sig. Det blir ju ett betydligt större steg att köpa ett stort hus med centralt läge direkt än att börja med en mindre lägenhet/hus.

Likt många andra så tycker jag ju att körkortet borde tas så snart som möjligt, det ger er ju direkt större möjligheter att hitta hus som inte ligger så centralt. Kanske vill ni bo på landet?
Vi håller utkik efter det med men det kommer inte ut hus så ofta för att hyra.

Vi har inga gemensamma barn och sedan relationen inleddes har det varit både studier och sjukskrivningar så läget har inte funnits tidigare för vår del.

Edit: Att bo på landet härikring hjälper inte nämnvärt kostnadsmässigt på husen för att vara ärlig, det är väldigt marginellt, 3.5 miljoner istället för 4miljoner typ.. Desssutom skapar vi oss ett fullständigt bilberoende liv för både oss vuxna och barnen då kollektivtrafiken inte är bra. Jag har inget emot att bo på landet men jag är inte den enda viljan i familjen.
 
Redigerat:
M Marida skrev:
Vi håller utkik efter det med men det kommer inte ut hus så ofta för att hyra.

Vi har inga gemensamma barn och sedan relationen inleddes har det varit både studier och sjukskrivningar så läget har inte funnits tidigare för vår del.

Edit: Att bo på landet härikring hjälper inte nämnvärt kostnadsmässigt på husen för att vara ärlig, det är väldigt marginellt, 3.5 miljoner istället för 4miljoner typ.. Desssutom skapar vi oss ett fullständigt bilberoende liv för både oss vuxna och barnen då kollektivtrafiken inte är bra. Jag har inget emot att bo på landet men jag är inte den enda viljan i familjen.
Det kan ju finnas kollektivtrafik på landsbygden också, beroende på vart det är. Och om huset blir 15-20% billigare så kan ju det vara avgörande för er.

Men annars har ni ju fått massor av tips så det är ju bara välja och vraka och ta det som passar er bäst. Det finns ju liksom ingen genväg utan ni kommer behöva ge avkall på någonting.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Om det inte finns vettig lokaltrafik så måste man titta på kommunens hemsida och läsa in sig på det som gäller skolskjuts. Inget konstigt, men det är bra att veta hur det ser ut och fungerar med barnens primärtransporter. Det kan hjälpa er att få upp ögonen för nya områden?
 
M Marida skrev:
Vi håller utkik efter det med men det kommer inte ut hus så ofta för att hyra.

Vi har inga gemensamma barn och sedan relationen inleddes har det varit både studier och sjukskrivningar så läget har inte funnits tidigare för vår del.

Edit: Att bo på landet härikring hjälper inte nämnvärt kostnadsmässigt på husen för att vara ärlig, det är väldigt marginellt, 3.5 miljoner istället för 4miljoner typ.. Desssutom skapar vi oss ett fullständigt bilberoende liv för både oss vuxna och barnen då kollektivtrafiken inte är bra. Jag har inget emot att bo på landet men jag är inte den enda viljan i familjen.
Om du tycker att 500k är väldigt marginellt så borde ju kostnaderna för ett körkort vara peanuts. Det finns över 3000 bilar under 30k på blocket och då har jag bara tittat på dom som säljs av handlare så att man får 3 månaders garanti. Det mest ekonomiska sättat att köra bil.
Dessutom ett mycket hållbart sätt för det behöver inte tillverkas en ny bil. Utan man är slutförbrukare. Dedn enda bil som är miljövänlig är den som inte produceras.
 
  • Gilla
HenkeAls
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Gällande körkort kan man ju göra som vi gjorde. Jag övningskörde på trafikskola en del och sedan var det ett år eller tre där jag satt bakom ratten under alla resor med husfrun som handledare. Sedan var det sjukt odramatiskt på uppkörningen.
Så gjorde vi också, det underlättar om handledaren är tålamodig och lugn. Öva,öva,öva. Vi körde varje dag minst en timme, på helgen 2-3 timmar. 4 månader senare fanns det ett till körkort i familjen, kostnad 6 tusen.
 
D Dilato skrev:
Så gjorde vi också, det underlättar om handledaren är tålamodig och lugn. Öva,öva,öva. Vi körde varje dag minst en timme, på helgen 2-3 timmar. 4 månader senare fanns det ett till körkort i familjen, kostnad 6 tusen.
Jag tog körkortet efter att jag fyllde 40. Är man uppväxt i Göteborg med spårvagnshållplats inom 600 meter så är behovet av körkort rätt obefintligt. Dessutom har jag alltid cyklat överallt ändå. ;)
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
M Marida skrev:
Jag har aldrig sagt att vi inte har råd, bara att det inte varit prioriterat. Detta behöver inte vara en ekonomisk prioritering.
ca 85k innan skatt.
Om vi börjar i den änden, med inkomsten, och hur dyr bostad ni skulle kunna köpa om handpenningen inte var ett problem.
Enligt finansinspektionens räknesnurra "KALP" så skulle 85000kr brutto, 2 vuxna, 3 barn, ett hus för 4 milj och en kontantinsats på 600k ge följande värden:

Inkomst brutto: 85000:-
Inkomstskatt: 25500:-
Schablonkostnader: 26600:- (detta tycks vara höjt sedan excel-filen skapades, 17200kr för Sambopar och 3700kr per barn = 28300)
Driftkostnader: 4000:-
Räntor efter skatt: 13883:- (7% kalkylränta troligen)
Amorteringar enligt minstanivå: 5667:-
Kvar att leva på: 9350:-

Olika banker kräver olika KALP-belopp men om ovanstående stämmer så bör det inte vara något problem. Att man hamnar på plus betyder inte automatiskt att man blir beviljad lån.

Men med ovanstående i åtanke hade jag tagit mig en funderare på hur väl ovanstående stämmer på mig och min familj. Exempelvis:
- Är den gemensamma bruttoinkomsten på 85000:- fast eller har ni räknat med mindre säkra inkomster så som övertid, beredskapsersättning, provision osv? Det är inte säkert att banken godtar det i sin kalkyl.
- Stämmer driftskostnaden för bostaden i fråga? 4000:- tycker jag är lågt räknat. Vi drar inte runt vårt hus på 4000kr i månaden, i alla fall inte med nuvarande elpriser och då har vi ändå en snål bergvärmeanläggning.
- Har ni några andra kostnader som påverkar kalkylen - andra lån/krediter (inkl CSN), bil etc?
- Om ni nu skulle få låna de 250 000 som saknas till handpenningen som ett blanco-lån, hur påverkar det kalkylen?

Du nämner också att det inte är omöjligt att det blir ett barn till i framtiden. Klarar ni kostnaderna ovan även under en eventuell föräldraledighet?

Om ni spenderar era 350 000:- på handpenning, har ni en buffert kvar då, eller hur gör ni om ni de närmsta tiden efter inflytt åker på en dyr reparation/investering? Havererad värmepump, läckande tak, avlopp som måste åtgärdas osv.

Jag hade tagit mig en funderare över detta, för att vara säker på att det endast är handpenningen som är ett problem, innan jag hade funderat över hur jag ska lösa handpenningen. Det kanske ni redan har gjort och då är det ju frid och fröjd. Men har man bott i hyresrätt tidigare är det kanske inte helt självklart att tänka på såna saker.
 
  • Gilla
Nillea och 5 till
  • Laddar…
Jag har fått många bra tips hittills.
Jag vill bara klargöra en sak som verkar komma upp flera gånger. Ett till körkort är inga problem ekonomiskt, det är däremot kostnaden för körkort+bil+försäkring+drivmedel+underhåll varav åt de tre sista är stadigvarande vid en flytt utanför kollektivtrafiksnätet. Därför är detta inte aktuellt för oss då det ändå enbart skulle vara en krislösning tills vi kan få tag i något bättre där vi vill bo.
Vi ska kolla med banken vad vi kan få för lån i kombination med ett kontantinsatslån men i övrigt blir det nog att försöka spara ett par år till. Förhoppningsvis kan vi byta lägenhet i framtiden men i övrigt får vi försöka minska de eventuella hälsoriskerna med fukten i källaren.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag tog körkortet efter att jag fyllde 40. Är man uppväxt i Göteborg med spårvagnshållplats inom 600 meter så är behovet av körkort rätt obefintligt. Dessutom har jag alltid cyklat överallt ändå. ;)
Bara om man bor hyfsat centralt. Jag har bott i Göteborg nästan hela mitt liv och spårvagn/buss tar alltid minst dubbla tiden gentemot bil vart man än ska, och man kan inte köpa med sig nästan någonting som väger eller tar plats. Bor man i villa och inte har bil så blir en sån enkel sak som att köpa 5 säckar planteringsjord en näst intill omöjlig uppgift.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Marida skrev:
Hej,
Vi letar efter vårt första hus tillsammans och i dagsläget så behöver vi ett relativt stort hus då vi har 3 barn och är i behov av kontor. Staden vi bor i har inte billiga hus och att bosätta sig en bit utanför staden är i princip uteslutet idag på grund av att en saknar körkort och kollektivtrafiken inte är den bästa.
På grund av detta och att vårt sparkapital är relativt litet, 350 000kr i dagsläget, har vi svårt att ha råd med ett hus som uppfyller de baskrav vi har. Just nu bor vi i en hyreslägenhet med källare som är för liten med fukt i källaren där vi vuxna sover. Känns inte säkert hälsomässigt och därför vill vi hitta ett hus.
Hur ska man tänka här? Är det bättre att köpa någon mindre som behöver fixas (vi är inte händiga av oss) för att kunna komma in på marknaden? Ska man försöka ta ett tilläggslån på ett par hundratusen för att kunna köpa ett bra hus för oss eller är det bättre att vänta och försöka spara?
Vi räknar med minst 3 års sparande för att ha råd med kontantinsatsen men om priserna ökar i samma takt som nu får vi nog räkna med 5-7 år.
Läget känns lite hopplöst för oss. Hur kan man tänka kring detta? Hjälp!
Vad är problemet med att ta körkort?
Uppenbarligen finns det med i er planering.

Varför inte se till att få det gjort NU?
 
D Danieln84 skrev:
Om vi börjar i den änden, med inkomsten, och hur dyr bostad ni skulle kunna köpa om handpenningen inte var ett problem.
Enligt finansinspektionens räknesnurra "KALP" så skulle 85000kr brutto, 2 vuxna, 3 barn, ett hus för 4 milj och en kontantinsats på 600k ge följande värden:

Inkomst brutto: 85000:-
Inkomstskatt: 25500:-
Schablonkostnader: 26600:- (detta tycks vara höjt sedan excel-filen skapades, 17200kr för Sambopar och 3700kr per barn = 28300)
Driftkostnader: 4000:-
Räntor efter skatt: 13883:- (7% kalkylränta troligen)
Amorteringar enligt minstanivå: 5667:-
Kvar att leva på: 9350:-

Olika banker kräver olika KALP-belopp men om ovanstående stämmer så bör det inte vara något problem. Att man hamnar på plus betyder inte automatiskt att man blir beviljad lån.

Men med ovanstående i åtanke hade jag tagit mig en funderare på hur väl ovanstående stämmer på mig och min familj. Exempelvis:
- Är den gemensamma bruttoinkomsten på 85000:- fast eller har ni räknat med mindre säkra inkomster så som övertid, beredskapsersättning, provision osv? Det är inte säkert att banken godtar det i sin kalkyl.
- Stämmer driftskostnaden för bostaden i fråga? 4000:- tycker jag är lågt räknat. Vi drar inte runt vårt hus på 4000kr i månaden, i alla fall inte med nuvarande elpriser och då har vi ändå en snål bergvärmeanläggning.
- Har ni några andra kostnader som påverkar kalkylen - andra lån/krediter (inkl CSN), bil etc?
- Om ni nu skulle få låna de 250 000 som saknas till handpenningen som ett blanco-lån, hur påverkar det kalkylen?

Du nämner också att det inte är omöjligt att det blir ett barn till i framtiden. Klarar ni kostnaderna ovan även under en eventuell föräldraledighet?

Om ni spenderar era 350 000:- på handpenning, har ni en buffert kvar då, eller hur gör ni om ni de närmsta tiden efter inflytt åker på en dyr reparation/investering? Havererad värmepump, läckande tak, avlopp som måste åtgärdas osv.

Jag hade tagit mig en funderare över detta, för att vara säker på att det endast är handpenningen som är ett problem, innan jag hade funderat över hur jag ska lösa handpenningen. Det kanske ni redan har gjort och då är det ju frid och fröjd. Men har man bott i hyresrätt tidigare är det kanske inte helt självklart att tänka på såna saker.
Problemet är att vi inte har handpenningen till de husen som säljs i området där vi kollar på hus.
I den småstan där vi bor är huspriserna upptrissade enormt och det gör det väldigt svårt för oss att ta oss in på bostadsmarknaden.
Vi hade gärna flyttat till annan stad men det är inte heller ett alternativ.
Uträkningen du presenterar ger oss i alla fall lite mer underlag för att räkna på vilka priser på hus vi skulle ha råd med. Tack för det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.