Jag tror på att ta ett blancolån i den här situationen. Det är verkligen inte något man ska rekommendera alla, men ett sparande par i hyresrätt med goda framtidsutsikter – där tycker jag att det är lämpligt.

Men det är förstås inte läge att förköpa sig för det. Att vara högt belånad har definitivt sina risker. Men om ett önskat boende kostar fyra miljoner och man kan lägga två, då kan man i alla fall vara med på objekten upp till 3,5 kanske. En stor skillnad, samtidigt som ett blancolån på 200 tkr kan betalas av relativt fort.
 
  • Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror på att ta ett blancolån i den här situationen. Det är verkligen inte något man ska rekommendera alla, men ett sparande par i hyresrätt med goda framtidsutsikter – där tycker jag att det är lämpligt.

Men det är förstås inte läge att förköpa sig för det. Att vara högt belånad har definitivt sina risker. Men om ett önskat boende kostar fyra miljoner och man kan lägga två, då kan man i alla fall vara med på objekten upp till 3,5 kanske. En stor skillnad, samtidigt som ett blancolån på 200 tkr kan betalas av relativt fort.
Jo men svårigheten är ju att få ett blanco-lån av en bank om det ska användas för köp av en bostad.
"Biljetten" nuförtiden är ju endera sparande eller att man via annat boende har insatsen.
 
P paralun skrev:
svårigheten är ju att få ett blanco-lån av en bank om det ska användas för köp av en bostad.
Är det verkligen så svårt? Befinner mig lyckligtvis inte i den situationen själv, men lån ställs ju främst ut på bedömd återbetalningsförmåga, inte baserat på säkerheten man har. Så har man ”låneutrymme” i sin ekonomi har jag svårt att se varför man inte skulle kunna få ett blancolån parallellt med ett bolån.

Som sagt, jag är inte i den situationen, och kan ha fel. Och om bankerna aktivt samverkar med Finansinspektionen för att bolånereglerna inte ska kringgås så är det kanske så, men banken i sig har ju inget egenintresse i det.
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen så svårt? Befinner mig lyckligtvis inte i den situationen själv, men lån ställs ju främst ut på bedömd återbetalningsförmåga, inte baserat på säkerheten man har. Så har man ”låneutrymme” i sin ekonomi har jag svårt att se varför man inte skulle kunna få ett blancolån parallellt med ett bolån.

Som sagt, jag är inte i den situationen, och kan ha fel. Och om bankerna aktivt samverkar med Finansinspektionen för att bolånereglerna inte ska kringgås så är det kanske så, men banken i sig har ju inget egenintresse i det.
Jo jag vet via en dotter och där fick vi ställa upp som säkerhet med vårt hus.
Sen syns ju allt i en kreditprövning inkl vad man har för befintliga krediter
Så bankerna är mycket försiktiga inkl kravet på egen instats, så upplever jag det iaf.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är förstås ingen lätt situation. Man kan ju fråga banken, antingen rakt ut, eller genom att exempelvis säga att man skulle vilja ta ett bil- eller renoveringslån också, och anser de att de kan låna ut till det också givet ekonomin.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är förstås ingen lätt situation. Man kan ju fråga banken, antingen rakt ut, eller genom att exempelvis säga att man skulle vilja ta ett bil- eller renoveringslån också, och anser de att de kan låna ut till det också givet ekonomin.
Jo men allt syns ju i en kreditprövning.
Vi har ju bankmänniskor i tråden och jag tror de bättre kan tolka dagens krav på kontantinsats.
Sen finns då vägen att föräldrar ställer upp som säkerhet och blir medlånetagare men kontantinsatsen ska banken iaf ha.
 
P paralun skrev:
Jo men allt syns ju i en kreditprövning.
Vi har ju bankmänniskor i tråden och jag tror de bättre kan tolka dagens krav på kontantinsats.
Sen finns då vägen att föräldrar ställer upp som säkerhet och blir medlånetagare men kontantinsatsen ska banken iaf ha.
Absolut, men det är inte förbjudet att ha andra krediter än bolån.

Och att kunna gå till föräldrarna är inte ett möjligt val för alla vuxna människor. Jag vet att intentionen inte var den, men en tydlig (och förutsägbar) effekt av bolånetaket är att människor som inte haft det så förspänt i livet får extra svårt att ta sig in på den självägda bomarknaden.
 
  • Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, men det är inte förbjudet att ha andra krediter än bolån.

Och att kunna gå till föräldrarna är inte ett möjligt val för alla vuxna människor. Jag vet att intentionen inte var den, men en tydlig (och förutsägbar) effekt av bolånetaket är att människor som inte haft det så förspänt i livet får extra svårt att ta sig in på den självägda bomarknaden.
I mitt fall var det då för att hjälpa till med att kunna köpa en bostadsrätt, efter det så har man då "biljetten" till att köpa ett hus. (och en nöjd dotter)

Sen syns ju allting i kreditprövningen samt kreditkontrollen som då alltid görs.
 
Att köpa ett hus med renoveringsbehov lönar sig om man kan göra jobbet själv. Sen finns även fördelen att man får en lägre startkostnad på boendet och kan "spara" till renovering när man väl bor där om det inte är omfattande arbeten som ska göras. Att stå ut med ett gammalt men fungerande kök är helt ok men inte att gå på toa i en bajamaja på tomten.

Att ta in hantverkare för att ordna upp ett renoveringsobjekt är sannolikt en förlustaffär jämfört med att köpa något färdigt direkt. Men du sprider som sagt ut kostnaden på några år och får dessutom ett hus precis som du vill ha det. Sen kan det även vara riskfyllt, köper man ett gammalt hus köper man på sig lite risker det är inte omöjligt att man måste göra ett oväntat byte av avlopp, tak, värmesystem etc. och utan buffert blir det tufft.

Ett annat alternativ är att köpa ett boende med möjlighet till utbyggnad, då bor ni trångt under tiden som ni sparar men slipper flytta när pengarna väl finns och kan då bygga ut istället. Just nu är det ganska dyrt att bygga pga virkespriser etc men det kan ha ändrat sig om några år.

Med tanke på era marginaler och omvärldssituation så är det en stor risk att sätta sig med blancolån och ett hus där stora oväntade kostnader kan dyka upp. Så om ni tar lån för handpenningen ska ni nog inte sitta på ett hus med allt för stora risker. Jag skulle nog tittat på ett nyare/renoverat hus med möjlighet till utbyggnad alternativt nöja mig med mindre/längre avstånd till stan. Ett annat alternativ är att köpa ett mindre hus i ett område där ni senare kan köpa större. Det jobbiga med en flytt är framförallt när man byter område och därmed visst umgänge.
 
P paralun skrev:
I mitt fall var det då för att hjälpa till med att kunna köpa en bostadsrätt, efter det så har man då "biljetten" till att köpa ett hus. (och en nöjd dotter)
Ja, missförstå mig rätt, jag är inte emot att man hjälper sina barn även när de är vuxna, det är vi närmast genetiskt programmerade att göra. Det jag vänder mig emot är system som i sig själva motarbetar dem som inte har det stödet. Och då TS inte ens nämner släktingar som en möjlig källa till hjälp gissar jag att hon är utan det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, en till bil att ta sig till jobbet med kostar långt under 100k. Det finns många som köpa en jobb-bil för 30k och om det håller mer än ett år så är det bra.
Det borde ingå i läroplanen att tala om för elever att ett körkort är närmast ett måste i dagens värld. Så många fler möjligheter. Vad kostar ett körkort? 2k?
Minst 10k och och då är inte kostnaderna för prov/uppkörning/lån av bil medräknade. När det kommer till bil är det även viktigt att den extra pendlarbilen går billigt. Att sedan behöva köpa ny bil efter ett år är inte speciellt hållbart. 3 år in är vi uppe på nästan 100k ändå så varför inte köpa en bättre bil som håller längre från första början? Kängprincipen.
Med längre avstånd ökar även kostnaderna för barnens aktiviteter. Tyvärr öppnar det inte riktigt upp såna möjligheter som det låter då vi ändå är begränsade till en viss halva av staden/kommunen då jag redan har 1 timmes pendling till jobb och är inte intresserad av att öka på denna med ytterligare 30-60 minuter.
 
D Daaaaaniel skrev:
Har man inte råd med körkort har man inte råd med ett hus :)

Vad har ni för inkomst innan skatt i tillsammans?
Jag har aldrig sagt att vi inte har råd, bara att det inte varit prioriterat. Detta behöver inte vara en ekonomisk prioritering.
ca 85k innan skatt.
 
  • Gilla
Proffsamatören
  • Laddar…
Vi gjorde i princip den resa ni har framför er för 6-7 år sedan. Vi hyrde ett hus på landet av en bonde som, trots goda intentioner, inte underhöll det ordentligt. Jag hade god inkomst men sambon pluggade + 2 barn och tredje på väg.

Det var rätt segt att få lån p.g.a. Sambon var student, men vi visade att vi med god marginal skulle klara ett hus i en viss prisklass. Det skulle till och med bli billigare än det vi hyrde. Så fort en bank gav oss lånelöfte hörde alla andra banker som nekat oss förut av sig ;)

Det slutade med att vi köpte ett parhus( eller ja halva då). ca. 4 mil från Linköping där jag jobbade. Goda förbindelser med buss gjorde att pendelkostnaderna blev överkomliga. Det var inte stort (120m2) men hade 4 sovrum och två badrum. Vi fick i princip lägga alla våra besparingar i kontantinsats (ca. 150tsek) och i efterhand kan man diskutera hur smart detta var riskmässigt.

Vi bodde där i 6 år innan vi sålde och byggde nytt hus. Gjorde ungefär en miljon i vinst på huset som vi satte in i vårt nybygge.

Nu bor vi inte lika billigt längre men jag har å andra sidan betydligt bättre inkomst och Sambon har en inkomst då hon fick jobb strax efter sin universitetsubildning.

Vad vill jag säga med detta då? Jo, att det alltid är en liten risk med att investera i en bostad, men kanske en risk som är värd att ta. Huvudsaken är att man haren backup/alternativplan om det skulle "skita sig". Vårt husbygge kostade t.ex. en liten slant mer än vad vi planerat och därför har också till viss del lite mindre besparingar och lite mer lån än vad vi planerat. En rejäl räntehöjning kommer troligtvis göra att vi får leva rätt snålt och dra in på en hel del nöjen och amortera lite mindre på våra lån. Skulle det bli för outhärdligt så får vi helt enkelt leta billigare boende igen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, missförstå mig rätt, jag är inte emot att man hjälper sina barn även när de är vuxna, det är vi närmast genetiskt programmerade att göra. Det jag vänder mig emot är system som i sig själva motarbetar dem som inte har det stödet. Och då TS inte ens nämner släktingar som en möjlig källa till hjälp gissar jag att hon är utan det.
Det finns ingen möjlighet till bidrag från föräldrar i vår situation.
 
M Marida skrev:
Större bostadsrätter är svårt att få tag på iom att vi då behöver 6 rum då vi behöver minst 1 kontor. Har haft lite koll i småstaden där vi bor men de ligger runt 3-5 miljoner och då behöver vi göra om planlösningen på de billigare. Till det kommer månadsavgift på 4-6 tusen.
Vi håller utkik efter större hyresrätt men det är också svårt då de flesta är 4 rum i vår stad eller extremt svåra att få.
Jag försöker att vara positiv och hitta lösningar men det är svårt ibland. Vi är dessutom två som måste vara överens om vad vi köper.
Kan ni lösa det på annat sätt med kontor ?
Det kanske går att hyra något i ett kontorshotell eller liknande i närheten så är det ett rum miundra tt kolla på i bostaden ?

Köper ni hus så kanske det foinns eller går att uppföra en friggebod som kontor på tomten, eller bygga om garaget ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.