B
Jag ska bygga en altan i anslutning till huset och tänker därför passa på att lägga ner dräneringsrör och isolera källarvägg innan det. Huset står på packad sprängbotten (eventuellt berg delvis). Det är egentligen inga stora problem med fukt i källaren förutom möjligen i hörnen nära stuprännor där vatten runnit rakt ner istället för att avledas. Utöver det har jag inte märkt att det legat synligt vatten vid regn, vilket borde vara tecken på att dräneringen fungerar relativt bra även utan dräneringsrör som det ser ut idag?

Har gjort en grop för att se hur grunden ser ut. Källarväggarna är murade på en sula som sticker ut ca 100mm. Det jag framförallt funderar över är massorna som jag grävt upp. Det är rejält stor sprängsten som grunden är återfylld med. Vissa stenar ser ut att vara närmare 50cm i diameter. Läste att Isodrän inte rekommenderar att massor med fraktioner större än 100mm används.

Det jag funderar över nu är om jag ska ta kostanden och arbetet med att frakta bort sprängstenen och köpa nya massor att ersätta med, alternativt om jag bara ska byta ut massorna närmaste isodränskivorna för att inte skada dessa? Hur hade ni gjort?
 
  • Utgrävd grop vid husgrund med stora sprängstenar och synlig källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dränerande närmast, är bara amatör men vad jag fått lära mig så utanför det kan man använda större stenar blandat med mindre o finare sten, ser inte riktigt men ser ut som att du har hålrum emellan de större stenarna vilket kanske gör att om du packar det fina med de stora stenarna så blir det inte över så mycket material.
 
B
Om jag förstår det rätt så vill man väl inte att materialet utanför är allt för dränerande vilket stora stenar är, utan man vill ha massor som kan hålla nederbörd och filtrera in det?
Men spontant känns det ju väldigt dumt att byta ut massor pga kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.