S
God afton!

Efter idogt letande har jag funnit ett gammalt torp i förfärligt dåligt skick. Ingen har bott där på över 50 år. Skicket är som det är men läget är mycket angenämt. Problemet är att marken ägs av ett skogsbolag. Själva torpet ägs av en privatperson. Torpet står på så kallad ofri grund.

Jag vill bli ägare till torpet. Nu undrar jag om ni har några tips på hur jag ska göra för att förverkliga detta.

Så här tänker jag mig processen:
  • Kontakta skogsbolaget och fråga om de kan tänka sig sälja marken torpen står på.
  • Kontakta ägare till torpet och fråga om de kan tänka sig sälja det.
  • Kontrakt skrivs för marken
  • Kontrakt skrivs för torpet
  • Jag är nu automatiskt ägare till torpet som inte längre står på ofri grund.
Verkar det rimligt? Har jag missar något här?

Torpet är som sagt i mycket dåligt skick. Det finns ett hål i taket där vatten runnit in. Södra kortsidan av fasaden är stommen mer eller mindre helt rutten. Övriga torpet vet jag eg eftersom fasaden fortfarande sitter kvar där för det mesta. På norra kortsidan finns en utanpåliggande farstu som helt rasat ihop. Huset lutar något. Jag är övertygad om att huset går att rädd. Men finns det några problem som kan uppkomma om kommunen kommer på att de vill göra livet surt för mig? Har jag rätt att renovera "mitt hus" då det är i så dåligt skick och för tillfället är en del av ett skogsbolags skogsfastighet - eller krävs det något slags tillstånd. Jag vill helst inte ha någon som helst kontakt med kommunen om det går att undvika.

Tack för era svar!
 
Om tanken är att du ska äga både hus och mark är det inte bara (hyres)kontrakt som krävs, utan även en fastighetsbildning (avstyckning), där Lantmäteriet skapar den nya fastigheten. Det lär kosta dig minst 30 000 kr.

Sedan kommer du definitivt att behöva ha kontakt med kommunen, om inte annat för att betala fastighetsavgift, ev. sophämtning, mm.
Minst kontakt är det väl om du ska ha det som fritidshus (dvs inte bosätta dig där).
 
Själva processen för att köpa, är väl ungefär som du skriver. Men du har lite missat momentet med avstyckning. OM skogsbolaget kan tänka sig att sälja, så måste marken styckas av. Det gör Lantmäteriet, kostnaden för förrättningen är som b8q skriver, men dte kan bli dyrare än så.

Du kommer att behöva kontakt med kommunen för att lösa avloppsfrågan. Jag gissar att det idag inte finns någon godkänd avloppsanläggning. Du kommer att behöva ett avloppstillstånd. När det gäller renovering så behöver man normalt inget bygglov för det från kommunen. Men det förutsätter att det verkligen är renovering. Minsta förändring av utseendet, andra fönster, annat utförande av förstukvisten, annan färg på fasad eller väggar kan vara lovpliktigt. Nu är detta en stuga utanför detaljplanerat område, och som det låter inte i sammanhållen bebyggelse. Då får man göra en hel del förändringar utan bygglov.

OM detta ligger nära vatten, kan räcka med en bäck inom 100m. Så gäller strandskyddsreglerna, i så fall blir det hela avsevärt mer komplicerat.
 
S Stigur-Olafur skrev:
God afton!

Efter idogt letande har jag funnit ett gammalt torp i förfärligt dåligt skick. Ingen har bott där på över 50 år. Skicket är som det är men läget är mycket angenämt. Problemet är att marken ägs av ett skogsbolag. Själva torpet ägs av en privatperson. Torpet står på så kallad ofri grund.

Jag vill bli ägare till torpet. Nu undrar jag om ni har några tips på hur jag ska göra för att förverkliga detta.

Så här tänker jag mig processen:
  • Kontakta skogsbolaget och fråga om de kan tänka sig sälja marken torpen står på.
  • Kontakta ägare till torpet och fråga om de kan tänka sig sälja det.
  • Kontrakt skrivs för marken
  • Kontrakt skrivs för torpet
  • Jag är nu automatiskt ägare till torpet som inte längre står på ofri grund.
Verkar det rimligt? Har jag missar något här?

Torpet är som sagt i mycket dåligt skick. Det finns ett hål i taket där vatten runnit in. Södra kortsidan av fasaden är stommen mer eller mindre helt rutten. Övriga torpet vet jag eg eftersom fasaden fortfarande sitter kvar där för det mesta. På norra kortsidan finns en utanpåliggande farstu som helt rasat ihop. Huset lutar något. Jag är övertygad om att huset går att rädd. Men finns det några problem som kan uppkomma om kommunen kommer på att de vill göra livet surt för mig? Har jag rätt att renovera "mitt hus" då det är i så dåligt skick och för tillfället är en del av ett skogsbolags skogsfastighet - eller krävs det något slags tillstånd. Jag vill helst inte ha någon som helst kontakt med kommunen om det går att undvika.

Tack för era svar!
för mig låter det att du har redan vart och inspekterat huset har du ägarens tillstånd till det?

bolag säljer inte mark normalt dom vill inte ha grannar
 
  • Gilla
Robot2.0
  • Laddar…
Har en bekant som gjort just det du beskriver, fast kanske ett större torp med ett par ekonomibyggnader också. Skogsbolaget styckade av och sålde till honom, sen var det bara att börja renovera i några år. Är tyvärr inte insatt i detaljer eller juridiken men möjligt är det uppenbart. I hans fall började han till och med renoveringen innan han visste om han fick köpa…
 
S
H hempularen skrev:
Själva processen för att köpa, är väl ungefär som du skriver. Men du har lite missat momentet med avstyckning. OM skogsbolaget kan tänka sig att sälja, så måste marken styckas av. Det gör Lantmäteriet, kostnaden för förrättningen är som b8q skriver, men dte kan bli dyrare än så.

Du kommer att behöva kontakt med kommunen för att lösa avloppsfrågan. Jag gissar att det idag inte finns någon godkänd avloppsanläggning. Du kommer att behöva ett avloppstillstånd. När det gäller renovering så behöver man normalt inget bygglov för det från kommunen. Men det förutsätter att det verkligen är renovering. Minsta förändring av utseendet, andra fönster, annat utförande av förstukvisten, annan färg på fasad eller väggar kan vara lovpliktigt. Nu är detta en stuga utanför detaljplanerat område, och som det låter inte i sammanhållen bebyggelse. Då får man göra en hel del förändringar utan bygglov.

OM detta ligger nära vatten, kan räcka med en bäck inom 100m. Så gäller strandskyddsreglerna, i så fall blir det hela avsevärt mer komplicerat.
Torpet ligger inom ett utökat strandskydd till en större sjö. Men strandskyddet kan ju inte göra att man inte får renovera ett hus som redan existerar? Huset är utmarkerat på fastighetskarta. Det är till och med angivet med ett husnummer på Eniro. Det finns även el framdragen; en elstolpe med elcentral på c:a 20m från huset. Eller tror du att kommunen skulle kunna vilja att torpet ska ruttna bort och ingen ska få bo i det? Torpet ligger ungefär en km från närmaste granne och är inte inom detaljplan.

Bra tips med att tänka på avlopp! Det är ju viktigt att den biten fungerar smärtfritt.
 
Som sagt även inom strandskydd får man renovera ett hus. Men det kan sätta käppar i hjulet för avstyckningen. Och det kan innebära högre krav på avloppsanläggningen.
 
Z
Är huset så förfallet att hemfridszonen upphört finns det domar som säger att man inte har rätt att ta i anspråk huset igen (renovering etc) inom strandskydd. Se exempelvis MÖD 7831-11.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
S
Vilka rättigheter har en person som köper ett hus på ofri grund? Fastigheten i fråga har tidigare varit en permanentbostad. Om jag skriver mig på bostaden vilket jag har rätt till, då det varit en permanentbostad (även om den för nuvarande har stora renoveringsbehov), är det inte rimligt att jag då får anlägga avlopp också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.