Hej,

Behöver lite råd i hur jag ska gå vidare med detta, om någon kanske varit med om liknande eller har koll:

Jag och min sambo sålde vår bostadsrätt (radhus) i juli 2021, totalrenoverad sedan köp 2019 (inget hade renoverats sedan det byggts 1992).

Köparna har varit i ständig kontakt med oss sedan de fick tillträde, i början var det små saker men nu visar det sig att dem upptäckt att badrumsfirman som renoverade ena badrummet har tagit bort ett vattenlås som fans under värmepannan. Såklart inget som vi kommit överens med badrumsfirman om, men kanske något som vi skulle haft koll på. Vi anlitade en populär firma med bra omdömen i Stockholms området och renoverades 2019. Vi har inte haft problem med lukt eller liknande så vi har såklart litat på att badrumsfirman utfört arbetet på ett korrekt sätt.

Vi har överlämnat alla dokument till köparna och haft kontakt och bett badrumsfirman att kontakta köparna direkt då vi ej äger bostadsrätten längre. Sedan har vi inte hört något från köparna på drygt 3 månader. Nu hör dem av sig och säger att dem fått dålig hjälp av badrumsfirman och att dem ska få en offert från dem för att sätta dit vattenlås. Köparna undrar nu hur vi ska göra med betalning.

Frågor jag har gällande detta är:

  • Nr 1 borde inte badrumsfirman åtgärda problemet gratis?
  • Om inte ska dem som nu äger bostaden eller vi som köpt tjänsten reklamera jobbet?
  • Ska vi som säljare vara inblandade i detta? Vad har vi gentemot köparna för rättigheter?
Sedan klagar dem på att handdukstorken på övervåningen stryper all värme på övervåningen om dem stänger av handdukstorken. Någon som vet vad detta kan bero på? Vi har inte haft något problem alls med värmen i huset. Handdukstorken installerades 2019, innan så hade tidigare ägare tagit bort befintligt element. Så vi har endast installerat vattenburen handdukstork i befintliga rör (installerat av rörmokare).

Dem har själva inte undersökt vad problemet beror på men säger att dem ev. Behöver köpa ny handdukstork.

Vems ansvar är det att ta reda på detta problem och stå för ev. kostnad?

Ber om ursäkt för långt inlägg, har rådfrågat mäklarfirman men får inget svar. Vill bara att vi ska lösa detta på korrekt sätt och sluta med kontakten då vi såklart vill gå vidare. Känns som dem velat att vi ska hålla dem i handen sedan dag 1.

Någon som har något råd eller vet vem man ska kontakta?

Mvh!
 
Claes Sörmland
Det låter som att ni har varit lite för snälla. Typiskt sett är detta inte frågor för er utan för köparna.

Vattenlåset under värmepannan kan antingen vara bostadrättshavarens ansvar eller föreningens ansvar. Det står i föreningens stadgar vad som gäller. I det senare faller så ska köparna ta den diskussionen med föreningen och inte med er. Är det istället bostadrättshavarens ansvar så ska de bara ta diskussionen om felet var dolt, då kan ni vara ersättningskyldiga. Annars säljs vanligen bostadsrättlägenheter i befintligt skick och då är det deras och inte ert ansvar. Badrumsfirman har ingen skyldighet alls mot de nya köparna så i och med att ni sålde lägenheten så går de fria från ansvar.

Handdukstorken som är inkopplad på värmesystemet är nästan säkert föreningens ansvar. Återigen så står det i stadgarna vad som gäller. Men standardlösningen är att värmesystemet helt är föreningens. Det har ni i så fall som säljare inte alls med att göra utan det är mellan föreningen och köparna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ancaal och 2 till
  • Laddar…
Precis, stäng butiken nu! Hänvisa till styrelsen gällande deras frågor och svara bara kort. Ni kommer aldrig bli av med denna köpare om ni fortsätter leka barnvakt, deras Lgh deras problem!
 
  • Gilla
Ancaal och 2 till
  • Laddar…
Ni svarar helt kort till köparna:
"Det är helt och hållet ert ansvar att bekosta underhåll på er bostadsrätt."

Naturligtvis kommer det bli ett bövla liv på köparna efter detta nekande, men det är bara att inte svara. De har ingen grund till sina krav!
Skulle ni gå med på att betala för vattenlås och handdukstork, dyker det upp nya krav på saker ni ska betala i all evighet, och ni kommer aldrig kunna lägga detta bakom er.
 
  • Gilla
Ancaal och 4 till
  • Laddar…
Handdukstorken. Det är tänkbart utifrån felbeskrivningen att värmesystemet är ett "ettrörs system". Där radiatorerna sitter i serie. På sådana radiatorer har man ventiler som inte stänger, utan som kopplar förbi radiatorn istället. Möjligt att torken är av fel modell för värmesystemet.

Just en sådan sak skulle nog kunna kvala in som ett riktigt dolt fel. MEN kostnaden för åtgärd är (troligen) för låg för att det skall gå igenom. Ett dolt fel måste vara dyrt i förhållande till priset man betalat för bostaden för att var ersättningsbart.

Så bestrid allt ansvar för betalning. Och avvakta. OM köparen mot förmodan faktiskt stämmer er, så är det dags att då titta lite djupare på ev. ansvar, och rådfråga en jurist. Troligen har du inget att oroa dig för.
 
  • Gilla
Ancaal och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Tackar så mycket för snabba svar!

Vi har nog 100% varit för snälla och tillmötesgående.

Vi har hänvisat dem tidigare att ta detta med föreningen. Föreningen har lagt över ansvaret på bostadsrättshavaren pga renoveringen, utan någon omfattande felsökning. Dem har rekommenderat köparna att kontaktar oss för ev. ersättning eller ev. försäkring för dolda fel.

Har ni någon uppskattning om vad pris för att korrigera problemet med vattenlåset skulle kunna ligga på?

Så vi kan inte heller reklamera jobbet till badrumsfirman längre då vi ej äger bostadsrätten längre?

Misstänker att det kan varit något fel innan med rören i badrummet till handdukstorken, då tidigare ägare hade monterat bort elementet som funnits i badrummet från början.

Är det bästa i detta läge bara att sluta svara dem mån tro? Vad är worst case scenariot för oss?

Tackar för era svar!
 
A Ancaal skrev:
Hej,

Tackar så mycket för snabba svar!

Vi har nog 100% varit för snälla och tillmötesgående.

Vi har hänvisat dem tidigare att ta detta med föreningen. Föreningen har lagt över ansvaret på bostadsrättshavaren pga renoveringen, utan någon omfattande felsökning. Dem har rekommenderat köparna att kontaktar oss för ev. ersättning eller ev. försäkring för dolda fel.

Har ni någon uppskattning om vad pris för att korrigera problemet med vattenlåset skulle kunna ligga på?

Så vi kan inte heller reklamera jobbet till badrumsfirman längre då vi ej äger bostadsrätten längre?

Misstänker att det kan varit något fel innan med rören i badrummet till handdukstorken, då tidigare ägare hade monterat bort elementet som funnits i badrummet från början.

Är det bästa i detta läge bara att sluta svara dem mån tro? Vad är worst case scenariot för oss?

Tackar för era svar!
Oman börjar i slutet så är väl worst case att köparen stämmer er för fel i varan (bostadsrätt) enligt köplagen, det som förenklat kallas dolt fel. Sakligt är det mycket tveksamt om säljaren har någon chans att lyckas med detta, troligen skulle det anses ligga inom köparens undersökningsplikt då en bostadsrätt säljs i befintligt skick. I ert kontrakt har mäklaren förhoppningsvis lagt in att köpet sker i befintligt skick och att köparen har uppmanats till undersökning.. Men även om köparen mot förmodan skulle anses ha rätt så har det utvecklats en praxis att en ersättning som ligger under cirka 4 procent ör för låg för att medges, i praktiken troligen för att undvika konflikter om småsaker. Om vi antar att åtgärdskostnaden är 20.000 kr så innebär det att om försäljningspriset för bostadsrätten ör över 500.000 kr så ör det ingen mening att ens starta en process för er köpare.
Ni skulle möjligen kunna kontakta badrumsfirman för att ställa frågor, men i nuvarande läge bör ni nog undvika detta. Er omtänksamma attityd mot köparen har nog tyvärr tolkats som svaghet och att köparen tror att ni är villiga att fixa alla problem som dyker upp. Därför är det bäst att stänga dörren för ytterligare kontakter
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Ancaal skrev:
Vi har hänvisat dem tidigare att ta detta med föreningen. Föreningen har lagt över ansvaret på bostadsrättshavaren pga renoveringen, utan någon omfattande felsökning. Dem har rekommenderat köparna att kontaktar oss för ev. ersättning eller ev. försäkring för dolda fel.
Föreningens styrelse eller förvaltare kan inte välja vem som har underhållsansvaret utan det det bestäms av föreningens stadgar. I de flesta föreningar är avloppsrören i golvet föreningens, liksom golvbrunn men det finns möjligheter till andra upplägg om stadgarna har formulerats på det sättet. Att en före detta bostadsrättshavare låter renovera dessa rör ändrar inte underhållsansvaret efter renoveringen, var det föreningens ansvar enligt stadgarna så är det även det efter renoveringen.

Köparna kan således inte ärva ansvar för att er firma har gjort något fel avseende den del som ligger på föreningens underhållsansvar, det är upp till föreningen att sköta. Ett sådant fel kan heller inte vara dolt.

A Ancaal skrev:
Har ni någon uppskattning om vad pris för att korrigera problemet med vattenlåset skulle kunna ligga på?
Kanske 250 kr i rördelar och sen jobbkostnaden. En gissning utan att ha sett en bild och med förutsättningen att det gäller ett standardrör och finns plats under beredaren.

A Ancaal skrev:
Så vi kan inte heller reklamera jobbet till badrumsfirman längre då vi ej äger bostadsrätten längre?
Tror inte detta är ett hinder. Men det viktiga är att köparna inte kan göra det.

A Ancaal skrev:
Misstänker att det kan varit något fel innan med rören i badrummet till handdukstorken, då tidigare ägare hade monterat bort elementet som funnits i badrummet från början.
Inget att gräva i, det är föreningens underhållsansvar.

A Ancaal skrev:
Är det bästa i detta läge bara att sluta svara dem mån tro? Vad är worst case scenariot för oss?
Det är nog så det flesta gör. Styrelsen för BRFen verkar ju ha använt samma metod mot köparna.

Det värsta som kan hända er är väl att föreningen börjar ställa krav på er för de områden som de har underhållsansvar för men där ni har gjort ingrepp. Troligen både avloppet och värmeanläggningen.
 
  • Gilla
Ancaal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.