Keexet Keexet skrev:
Det vet jag inte än. lär ju experimentera lite. Du har kanske förslag på vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra?

Jag tänkte nog behålla min manuella smådelstvätt som jag kört avfettning i. Den funkar ju prima för riktigt grisiga saker som drivknutar osv.
Vad gör du med avfettningsmedel och smutsvatten efter tvätt? Kommunalt avlopp? Diket bakom huset?
 
J
Keexet Keexet skrev:
johmi: Hade tänkt att använda maskindiskmedel eller annat alkaliskt vattenbaserat rengöringsmedel. Har förstått det som att vissa alifatiska rengöringsprodukter är olämpliga även ur flampunktshänseende.

Sitter på jobbet nu och har inte riktigt tid att göra en skiss, men ja, tanken är recirkulering av vätskan i ett slutet system. Där tar maskinen in "vattnet" från en dunk genom "självfall" och sedan pumpas det ut i samma dunk i det enklaste utförandet.

Jag är dock inne på att kanske vidareutveckla detta, ser inte riktigt hur man skulle vilja återanvända vätskan annat än i vissa fall. Eller? Då kunde man antingen ha en helt separat "avloppsdunk", som man åker och tömmer på återvinningen när den blivit full. Den skulle ju kunna stå på golvet bredvid maskinen.

Eller ett system med två dunkar bredvid varandra "ovanpå" maskinen, där den ena är avloppsdunk och den andra med rent medel i, Båda med var sin tappkran som förser maskinen med ny vätska inför en ny tvätt. På så vis kan man välja att antingen öppna kranen med helt ny vätska, eller återanvända vätska från en tidigare tvätt. Säg att man har lite halvsmutsig vätska från ett förhållandevis rent mek och sen ska diska rent något jäkligt skitigt som kanske ändå behöver tvättas två gånger, då kunde man ju "spola rent" med den begagnade vätskan och sen köra en tvätt med "ny" vätska.

Hur högt "orkar" evakueringspumpen pumpa?

Maskintok: Du har alltså inte ett slutet system? Pumpar du ut i avloppet?

Alifatiska medel skulle jag undvika dels pga brandrisk, en diskmaskin är inte direkt EX-klassad, dels då det kommer att påverka tätningar. Sedan är det viktigt att välja ett medel som inte skummar vilket många alkaliska rengöringsmedel gör. Vanligt pulver är effektivt mot det mesta.

Vätskemängd i diskmaskinen är viktigt: är det för lite så suger pumpen luft och resultatet blir dåligt, för mycket och filterdel fungerar inte som tänk och det går åt onödigt mycket diskmedel.
 
Hade reservdelstvätt på jobbet på 80 talet. Medlet som användes hette Cellcleaner.
Fanns både som pulver till tvätten och i vätskeform som blandades 1:50 i vatten.
Gissningsvis innehöll det syra, för ALLT försvann, även oxid.
Tog hem pulver och körde i en gammal diskmaskin med slutet system, grymt att tvätta vad som helst.
I tvätten på jobbet som innehöll 100 liter vatten i slutet system hade man en halv säck pulver, och man bytte vattnet en gång i halvåret.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad gör du med avfettningsmedel och smutsvatten efter tvätt? Kommunalt avlopp? Diket bakom huset?
Är du missunnsam nu? :surprised:

Står tidigare i tråden::geek:

"ha en helt separat "avloppsdunk", som man åker och tömmer på återvinningen när den blivit full."

I min värld är det självklart. Annars kunde man ju skippa alla extra moment och koppla den som vilken vanlig diskmaskin som helst. Här utforskar vi möjligheterna att göra detta recirkulationssystem på olika sätt.
 
J johmi skrev:
Alifatiska medel skulle jag undvika dels pga brandrisk, en diskmaskin är inte direkt EX-klassad, dels då det kommer att påverka tätningar. Sedan är det viktigt att välja ett medel som inte skummar vilket många alkaliska rengöringsmedel gör. Vanligt pulver är effektivt mot det mesta.

Vätskemängd i diskmaskinen är viktigt: är det för lite så suger pumpen luft och resultatet blir dåligt, för mycket och filterdel fungerar inte som tänk och det går åt onödigt mycket diskmedel.
Ja det har vi ju redan rett ut!:geek: Därför avsett maskindiskmedel blir det första jag testar med. Finns en del funderingar kring hur det reagerar med aluminiumlegeringar, även om de vanliga moderna diskmedlen ska funka med alu. Någon som testat magnesiumlegeringar?

Vad är en relevant vattenmängd tror/vet du? Tänker att det kan skilja mellan maskiner, men på ett ungefär?
 
Isakare Isakare skrev:
Hade reservdelstvätt på jobbet på 80 talet. Medlet som användes hette Cellcleaner.
Fanns både som pulver till tvätten och i vätskeform som blandades 1:50 i vatten.
Gissningsvis innehöll det syra, för ALLT försvann, även oxid.
Tog hem pulver och körde i en gammal diskmaskin med slutet system, grymt att tvätta vad som helst.
I tvätten på jobbet som innehöll 100 liter vatten i slutet system hade man en halv säck pulver, och man bytte vattnet en gång i halvåret.
Googlade lite snabbt men hittade inget direkt. Problemet med många proffsprodukter är väl tillgängligheten för oss vanliga dödliga?

Tänkte testa med ultraljudstvättmedel också, är också alkaliskt.
 
Keexet Keexet skrev:
Googlade lite snabbt men hittade inget direkt. Problemet med många proffsprodukter är väl tillgängligheten för oss vanliga dödliga?

Tänkte testa med ultraljudstvättmedel också, är också alkaliskt.
Nä, sådana medel är nog förbjudna idag, eller som du säger, finns bara för proffs.
 
För några år sedan läste jag en artickel på nätet om just detta. Tyvärr har jag inte kvar länk. Gjorde själv ett försök på den tiden men min diskmaskin var för smart så den förhindrade första lösningen och sedan var det något som la av när jag skulle prova variant två så gav upp.
Minns dock att jag skaffade ett seciellt tvättmedel just för att klara kombinationen alu och diskmaskin. Var nog inte så svårt att få tag på men fanns inte i vanlig butik.
Återcirkulerande är i min värld en viktig del och krävs ju inte så mycket då moderna maskiner (ålder på din framgick inte) ju är väldigt vattensnåla.
 
Min slamavskiljare har jag själv byggt av en plastback från Biltema och kanalplast. Det är lätt att bygga, du gör bara en mellanvägg med kanalplasten som du sätter i mitten av backen och så borrar du ett hål i överdelen av backen. Ska fota den när jag kommer hem.
Den fungerar mycket bra, dit går avloppen från diskmaskinen, vasken och stensågen. Den har även en förmåga att avskilja fett och olja då det flyter på ytan å stannar i den första delen av avskiljaren
 
Slamavskiljare och avloppsslang till diskmaskin i hörn med rörledningar och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är slamavskiljaren. Här ser man också avloppsslangen från diskmaskinen som är längst till vänster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.