Det känns som att ett körkort är nyckeln som skulle öppna många dörrar här. Det låter i mina öron konstigt att anpassa sitt boende efter 1 körkort när man planerar att snart ha 2.

Då låter det bättre att börja med körkortet.
 
  • Gilla
Emsigram och 13 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det första är väl att kolla vad banken tycker och går med på.
Vad är det för ålder på barnen?
Men att börja renovering med 5 barn låter som en intressant resa..
De är ju inte direkt småbarn, 11,11 och 13 men det kräver att vi har 4 sovrum och ett vardagsrum samt två toaletter. Med det sagt är det inte helt otroligt att det kommer ett till någon gång i framtiden.

Vi ska ta en dialog med banken för att se.
 
  • Gilla
Anders88 och 1 till
  • Laddar…
Vi lånade faktiskt till kontantinsatsen när vi köpte vårt första hus. Inte optimalt men vi hade 2 barn då (fick reda på att en tredje var på gång knappt en månad efter inflytt) och hade inte i närheten av kontantinsatsen. Däremot har vi båda helt ok löner och har aldrig haft problem att betala, trots hög ränta på blancolånet (heter det ens så?) Nu har vi bakat in det lånet i huslånet och har kommit ner i månadskostnad. Hör med banken! Att vänta funkar inte alltid, och att flytta flera ggr med barn är inget drömscenario för mig iallafall.
 
  • Gilla
Chilly_J och 4 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Kan ge min synvinkel på det.
Att köpa ett mindre hus för att komma in på marknaden funkar bättre utan tre barn, ni får ju tänka på hur ni vill leva också.
Att renovera själv är prisvärt men tidskrävande, kostar att ta in hantverkare.
Att köpa enbart eluppvärmt hus är kostsamt, har hört av kollegors skräckexempel på 15k+ i månaden nu under vinterhalvåret.

Om jag var i er sits hade jag kollat på en större bostadsrätt för att komma in på marknaden alternativ större hyresrätt och väntat. Får lite hus för pengarna senaste året.
Hoppas ni hittar lösningen som funkar för er.
Större bostadsrätter är svårt att få tag på iom att vi då behöver 6 rum då vi behöver minst 1 kontor. Har haft lite koll i småstaden där vi bor men de ligger runt 3-5 miljoner och då behöver vi göra om planlösningen på de billigare. Till det kommer månadsavgift på 4-6 tusen.
Vi håller utkik efter större hyresrätt men det är också svårt då de flesta är 4 rum i vår stad eller extremt svåra att få.
Jag försöker att vara positiv och hitta lösningar men det är svårt ibland. Vi är dessutom två som måste vara överens om vad vi köper.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det känns som att ett körkort är nyckeln som skulle öppna många dörrar här. Det låter i mina öron konstigt att anpassa sitt boende efter 1 körkort när man planerar att snart ha 2.

Då låter det bättre att börja med körkortet.
Förhoppningsvis kan det påbörjad under sommaren. Men det kommer då krävas 2 bilar för att vi ska ta oss till och från jobbet då vi ibland behöver iväg samma dagar. Visst underlättar det med två körkort så vi kan leta hus utanför stadens kollektivtrafiknät men.. 2 bilar kostar också en del.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi lånade faktiskt till kontantinsatsen när vi köpte vårt första hus. Inte optimalt men vi hade 2 barn då (fick reda på att en tredje var på gång knappt en månad efter inflytt) och hade inte i närheten av kontantinsatsen. Däremot har vi båda helt ok löner och har aldrig haft problem att betala, trots hög ränta på blancolånet (heter det ens så?) Nu har vi bakat in det lånet i huslånet och har kommit ner i månadskostnad. Hör med banken! Att vänta funkar inte alltid, och att flytta flera ggr med barn är inget drömscenario för mig iallafall.
Flera av barnen har redan flyttat tillräckligt för en halv livstid känner jag (var och vartannat år) och jag vill verkligen känna att vi flyttar till något vi kan ha kvar tills barnen flyttar hemifrån (i bästa fall). Är det något som dessa barn behöver så är det stabilitet i tillvaron, speciellt när de är i en så turbulent tid som förpubertet och tidig tonår.
Vi har helt ok löner vi också så jag tror inte att betalningar som ligger lite högre skulle vara ett problem, vi kan leva mer ekonomiskt om vi behöver men det gäller att bankerna säger ja.
 
  • Gilla
Hemmagubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni har ett svårt val med så stor familj, inte lätt att veta vad som ör bäst. För radhuset ni tittar på
Ytskikt kan vänta
Ett badrum, rätt dyrt och mycket krångel att renovera
Fukt i källare, stort varningstecken, kan bli dyrt och ta tid
Direktverkande el. Inte så dyrt att installera luftvärmepump som ett första steg

Hur ni än väljer bör ni vara beredda på några tuffa år, men på lång sikt blir det säkert bra
Ja, det är inte ett hus vi egentligen vill bo i och att köpa något där vi redan vet att vi kommer vilja flytta igen så fort tillfälle finns känns inte heller bra. Vi kommer välja bort det.
 
Sen ska ju pantbrev och lagfart betalas utöver kontantinsats. Viktigt att inte missa.
 
  • Gilla
Emsigram och 6 till
  • Laddar…
M Marida skrev:
Förhoppningsvis kan det påbörjad under sommaren. Men det kommer då krävas 2 bilar för att vi ska ta oss till och från jobbet då vi ibland behöver iväg samma dagar. Visst underlättar det med två körkort så vi kan leta hus utanför stadens kollektivtrafiknät men.. 2 bilar kostar också en del.
Nej, en till bil att ta sig till jobbet med kostar långt under 100k. Det finns många som köpa en jobb-bil för 30k och om det håller mer än ett år så är det bra.
Det borde ingå i läroplanen att tala om för elever att ett körkort är närmast ett måste i dagens värld. Så många fler möjligheter. Vad kostar ett körkort? 2k?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad kostar ett körkort? 2k?
I genomsnitt är det nog mellan 10-20 tusen... Och jag får nog lite fördomsfullt gissa att det blir dyrare för de som tar det senare i livet. (Helt enkelt för att de som har intresset och/eller talangen redan har körkort.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Bara det obligatoriska till körkortet kostar nästan 5000 kr. Tio lektioner på körskola och teori så är det närmare 15. Men det är väl den extra bilen och att köra med den som kommer att kosta i långa loppet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Mycket här beror ju på hur de begränsande faktorerna ser ut. Uppenbarligen är ni begränsade av handpenningskravet.

Den andra faktorn som påverkar, är hur månadsbudgeten går ihop. Om man tänker sig ett hus som skulle vara lämpligt. Hur bra är då er marginal för ränte och driftskostnader. Om ni har tillräckligt hög lön, så att ni med lätthet klarar kravet på budget, men saknar en del av kontantinsatsen, så kan man ofta få låna även till en del av handpenningen. Då ett dyrt lån med kortare amorteringstid.

Förutsättningen för att banken skall acceptera det är att er betalningsförmåga ser bra ut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Ni kan fundera över alternativa lösningar. Det vanliga är väl att varje barn har ett stort eget rum. Om det finns ett stort rum kanske detta kan avdelas till små minirum för varje barn men att de då även har ett gemensamt rum för spel och umgänge, utan sängar. Ni behöver även ett extra kontor. Det kanske kan fixas i ett hörn i föräldrasovrummet eller vardagsrummet. Om man kan minska sin yta så kan ni komma undan med något som förhoppningsvis har både god standard och ett rimligt pris.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Har man inte råd med körkort har man inte råd med ett hus :)

Vad har ni för inkomst innan skatt i tillsammans?
 
  • Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Har man inte råd med körkort har man inte råd med ett hus :)

Vad har ni för inkomst innan skatt i tillsammans?
Och har man inte råd med bostadsrätt har man inte råd med hus centralt heller. Det är dyrt och/eller mycket att göra på ett hus. Och man har mest huset så de små kan springa runt ute och leka (eller för att bo på landet långt från grannar)... Men de här barnen är redan äldre.
 
  • Gilla
carl fabian och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.