Vi har köpt hus och ska börja med en köksrenovering innan vi flyttar in. Jag skulle gärna vilja ha lite kommentarer på den tänkta köksplaneringen.

Kyl och frys är inte inritade i bilderna, men tanken är att bygga in dem i väggen precis bredvid dörren där det idag är ett städskåp och garderober. "Skåpet" i hörnet bredvid diskhon är en diskmaskin.
 
  • kitchen1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kitchen2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kitchen3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, men om k/f är placerad th om ugn/mikro, så kan det vara bra att tänka igenom vad ni använder mest. Om ni använder mikron väldigt ofta och tycker att det är viktigt med en avställningsyta precis bredvid så tycker jag att ritningen ser bra ut. Men annars så skulle man kunna flytta k/f så att det är vid avställningsytan (underlättar i- och urplock av mat etc), och skåpet med ugn/mikro skulle i så fall hamna vid dörren istället.
Lycka till!
 
Intressant! Har något väldigt likt, grupphus från 69,
som skall renoveras nu.

Ut med städskåpet, och in med kyl/frys på dess ställe i hörnet.

Det blir ju mycket av "tunnel" med ett så trångt parallellkök, men vad göra?

Vi tänker "öppna upp" det hela genom att slopa dörrarna på en del av överskåpen. Varsågod och titta på vårt kantstötta porslin!

Knappast någon idé att sätta in rf vitvaror och designad fläktkupa.
Hela konceptet skriker ändå 60-tal!

Så, försök att göra det hela lite luftigare, och var noga med färger och material.
Inga blommiga kakelplattor, inga mallorcamönster på golvplasten etc.

//KoW
 
Jag var nog lite otydlig. k/f är tänkt att vara bredvid dörren som är i överkant på bilden ovanifrån, alltså inbyggt i den övre väggen. Utbyggnaden bredvid ugn/mikro är dörren till trappan som går ned till källaren, så det utrymmet kan inte användas.
 
Hej!
Lycka till med ditt kök, mitt är alldeles strax färdigt! :)

Jag hade nog satt diskmaskinen till höger om diskhon pga några saker:
Det blir väldigt trångt i hörnet, bara en kan vara där på samma gång.
Du kommer antagligen enbart använda vänster hand när du plockar i/ur sakerna i diskmaskinen, en del uppfattar det som jobbigt!

Hur brett har du till höger? Jag hade nog gjort allt för att få bort överskåpen på höger sida, och få in det man tänkt att ha i de skåpen i ett högskåp vid kyl/frys.

Ett alternativ som det tyvärr ser för smalt ut är ju att riva väggen till vänster om den nedre dörren och sätta kyl/frys där. En sidebyside kanske går in där? :) Du får då oxå massa plats för skåp och grejjer där du tänkt att ha kyl/frys nu.

Gällande kakel så går det inte åt så många kvadrat, varför snåla? Fast, vi hittade ungefär samma kakel som vi ville ha till halva priset efter lite letande, så ge inte upp letandet. Kakel behöver du ju inte heller förrens allt annat är klart, så då kanske ni ångrar er på färg. Köp inget kakel i förväg.
/ Fredrik
 
Såg först nu att det även var en dörr till höger.. Vad är alla dörrar till, går det inte sätta igen ngn för att skapa mer plats?
 
fresve:
Jag har funderat på att byta plats på diskmaskin och diskho, men blir det inte för trångt vid diskhon då istället. Väggen kommer vara i vägen varje gång man ska diska en stor kastrull eller plåt. Hur mycket utrymme behöver man ha bredvid en ho? Eftersom jag måste ha en passbit längst in pga ett element, så kommer det bli ca 10 cm från väggen om jag byter plats på ho/diskmaskin.

Vad menar du med hur brett jag har till höger? Köket är ganska smalt så det blir bara ca 105 cm istället för rekommenderade (?) 120 mellan bänkskåpen. Högerbänken är totalt 300 cm lång. Du menar alltså att jag skulle ta bort väggskåpen över den långa bänken för att öppna upp lite?

Förstod inte riktigt var du menade att jag skulle få in en side-by-side. Utrymmet bakom den kortare bänken är en trappa ned till källaren, så det blir svårt att utnyttja på något sätt.

Det är totalt tre dörrar och två fönster. På bilden som visar köket ovanifrån, räknat medurs: i överkant en dörr till ett sovrum, till höger en dörr till hallen, i underkant vid blivande matbordsdelen ett fönster, i "utbyggnaden" bredvid högskåpet med ugn/mikro en dörr till källartrappan och groventré, till vänster ett fönster.

Du kanske har rätt i att det inte går åt så mycket kakel, och att skillnaden inte blir så stor. Vi avvaktar nog lite med kaklet. Tänkte ta en tur till konradssons och kika lite någon dag. Ska nämligen renovera ett badrum också.
 
Hej igen!
Jag menade att du skulle ha kvar diskhon där den är, men byta plats på diskmaskinen och det underskåp som du nu har planerat till höger om diskhon.

Vet inte vilken dörr du pratar om att du skall få in Kyl oc Frys, men om det går få dit ett högskåp oxå så är väl det bra.
Ja, det menade jag, köket känns nog större om ni får bort överskåpen på en av väggarna.

Menar du Konradssons i Jönköping så kan jag rekommendera er att oxå åka till Kakelbutiken som ligger på Elmia-området i Jkpg. KÖKS & MILJÖ/Kakelbutiken - MÖJLIGHETERNAS KAKELBUTIK Kass hemsida men snygg utställning.

/ Fredrik
 
A
Problemet att flytta diskmaskinen till det underskåp som är brevid spisen är ju att det stoppar upp hela gången. Har man dessutom mindre bredd än 120 cm i gången, så blir det knökigt att komma förbi. Blir nog bäst att ha den som ni har ritat in den från början. :) Varför ser man sällan coola inredningstips på smala paralellkök. Det här är mitt 5.e boende med kök format som ett T ( en gång med en liten matplats längst in) Alla kan ju inte slå ut väggar osv..
 
fresve: Ja att flytta diskmaskinen dit skulle kanske funka bättre. Ska fundera på det. Vi vill ha både kyl och frys i fullstorlek, men det är möjligt att det skulle gå att få in ett högskåp också. Idag är det ett städskåp och två garderober (med öppning mot sovrummet på andra sidan) där vi har tänkt placera k/f. Helst vill vi behålla en av garderoberna till sovrummet, men det kanske går att lösa på något annat sätt. Tack för tipset om Kakelbutiken, det får vi också besöka när vi ändå åker dit.
 
A
Hur gick det blev det nått kök eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.