Har tröttnat på att köra åkgräsklippare och funderar på robotklippare. En av anledningarna till att jag har dragit mig för det är att gräsmattan har en ganska knepig form, se bild. Total yta att klippa är ca 1500m2.

Är det ens rimligt att tro att en robotklippare kan göra jobbet skapligt?
Vilken funktion är i så fall viktigast för att den ska klippa rimligt? Modell (HVA 415x/430x)?
Bästa lösningen? 1 eller 2 klippare?

Oavsett så kommer det bli en del handklippning, så man kan tänka sig att skippa någon del.

Tacksam för input, jag är inte insatt i hur kompetenta klipparna är :)

Luftvy av en invecklad gräsmatta med markerade konturer för att visa form och utmaning för robotklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det var en udda form på gården :surprised:
Men jag antar att den inte är fullt lika "kantig" som gränserna visar utan att det är mjukare hörn iallafall.

Jag tror att det kommer att fungera om du använder en gräsklippare med två stycken guideslingor (inritat med rött på min fina bild nedan) och programmerar klipparen att gå olika långt efter guiderna vid olika starttillfällen.

Satellitbild över en gård med ovanlig form, markerad med blått och röda guideslingor för gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Precis, lite mjukare än så är det ju. Ritade lite slarvigt för att få ett hum om arean. Det är ingen fotbollsplan direkt, som synes :)

Skulle du säga att det är viktigare med två guideslingor än ”GPS-stödd navigering” som HVA har? Och att det rent av räcker med guideslingor?

Troligtvis vill jag placera laddstationen vid uthuset (högst upp i bild).
 
V Viktor_F skrev:
Precis, lite mjukare än så är det ju. Ritade lite slarvigt för att få ett hum om arean. Det är ingen fotbollsplan direkt, som synes :)

Skulle du säga att det är viktigare med två guideslingor än ”GPS-stödd navigering” som HVA har? Och att det rent av räcker med guideslingor?

Troligtvis vill jag placera laddstationen vid uthuset (högst upp i bild).
Jag vet inte hur bra GPS-stödd navigering fungerar så det kan jag inte bedömma.

Jag tror att det räcker med bara guideslingor. Det som det handlar om är ju bara att den ska variera vart den börjar klippa efter den åker ut från laddstationen så att alla sektioner får tillräcklig uppmärksamhet.

Den lilla tårtbiten direkt till vänster om huset kan nog lida lite av att inte få uppmärksamhet

Det är en ganska enkel procedur som inte borde kräva någon GPS genom att lägga upp en schema hur långt den ska följa guide, och vilken guide den ska följa, innan den släpper guiden och börjar klippa

Jag ritade basstationen vid huset eftersom jag tyckte den var i centralt och bra, men det kanske går att ha den vid uthuset istället:

Satellitbild av en trädgård med ritade guideslingor för en robotgräsklippare runt ett hus och ett uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är viktigt att ta hänsyn till hur långa slingor det blir och välja en modell som klarar det antal meter som du har runt hela tomten.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Och om man tänker sig klippa 1500 krångliga kvadratmeter, bör man då gå ett snäpp upp mot de klippare som hävdar sig klara ”upp till 1500m2”?
 
V Viktor_F skrev:
Och om man tänker sig klippa 1500 krångliga kvadratmeter, bör man då gå ett snäpp upp mot de klippare som hävdar sig klara ”upp till 1500m2”?
Jag skulle det även om de var "okrångliga". Känns som att be om strul att ligga precis på gränsen till vad klipparen ska klara.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Jag vet inte hur bra GPS-stödd navigering fungerar så det kan jag inte bedömma.

Jag tror att det räcker med bara guideslingor. Det som det handlar om är ju bara att den ska variera vart den börjar klippa efter den åker ut från laddstationen så att alla sektioner får tillräcklig uppmärksamhet.

Den lilla tårtbiten direkt till vänster om huset kan nog lida lite av att inte få uppmärksamhet

Det är en ganska enkel procedur som inte borde kräva någon GPS genom att lägga upp en schema hur långt den ska följa guide, och vilken guide den ska följa, innan den släpper guiden och börjar klippa

Jag ritade basstationen vid huset eftersom jag tyckte den var i centralt och bra, men det kanske går att ha den vid uthuset istället:

[bild]

Det är viktigt att ta hänsyn till hur långa slingor det blir och välja en modell som klarar det antal meter som du har runt hela tomten.
Har du något förslag på märke/modell som du tror fixar detta?
 
Jag har worx, det jag tycker är smart med den är att man kan ställa in olika zoner. Jag har en trång passage som den inte skulle hitta igenom annars. Dock följer den alltid gränskabeln.
 
V Viktor_F skrev:
Har du något förslag på märke/modell som du tror fixar detta?
V Viktor_F skrev:
Har du något förslag på märke/modell som du tror fixar detta?
Jag har bara praktisk erfarenhet av Husqvarna då det är vad jag själv har och vad bekanta har.

Du behöver mäta upp hur lång begränsningsslingan blir för att kunna kontrollera i specifikationer att modellen klarar så lång slinga. 1500m2 kan innebära stora skillnader i gränslängd beroende hur det dras, och du har ju onekligen en udda form på tomten.

Längden på begränsningsslingan är en teknisk begränsning. Blir den längre än vad basstationen klarar av så står klipparen still.

Antal m2 som är specifierat för en maskin påverkar hur ofta den behöver in för att ladda Ett klent batteri på en stor yta innebär att den spenderar mycket tid i laddaren men det hindrar den inte att klippa gräset.

En lågt specad gräsklippare kan klara sig bra även på "gränsen" till för stor yta med en bra placering av guideslingorna så den hittar hem och ut snabbt.

Märken som inte arbetar med guideslinga hittar ut och hem genom att följa begränsningsslingan vilket kan leda till extremt långa färder hem.

Observera att jag inte arbetar med gräsklippare alls utan detta är mina egna erfarenheter som användare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.