A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det kanske är lätt för dig att använda diamantklinga och slipskiva. Men jag kan inte använda det för att de är så hårda och trycker man fel lämnar de djupa spår i metallräcket. Därför blir det ojämt och fult att köra med slipskiva, även om det kanske är mer ekonomiskt och effektivt för dig
Kör med det som funkar för dig.
Men överarbeta inte i onödan.
vanlig ytrost åker med tillräckligt för att färgen skall fästa.
få bort det som är löst och fett, smuts så kommer det bli bra resultat (y)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det kanske är lätt för dig att använda diamantklinga och slipskiva. Men jag kan inte använda det för att de är så hårda och trycker man fel lämnar de djupa spår i metallräcket. Därför blir det ojämt och fult att köra med slipskiva, även om det kanske är mer ekonomiskt och effektivt för dig

Det kvittar om det blir märken i stålet om du använder sig av hammarlack. Eller hammarite, samma sak. Tjock färg. Ekonomiskt bryr jag mig inte om det är billigt eller dyrt, det är inte jag som betalar renoveringar, men för slutkunden är det väsentligt att det inte sticker i pris.

Tänk dig få en faktura med 60 lamellskivor när hammarlacken täcker allt. Då som slutkund kommer det ifrågasättas.

Vad är skillnaden, förutom att vi köper in lamellskivor för 15 kr styck ? :)
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Det kvittar om det blir märken i stålet om du använder sig av hammarlack. Eller hammarite, samma sak. Tjock färg. Ekonomiskt bryr jag mig inte om det är billigt eller dyrt, det är inte jag som betalar renoveringar, men för slutkunden är det väsentligt att det inte sticker i pris.

Tänk dig få en faktura med 60 lamellskivor när hammarlacken täcker allt. Då som slutkund kommer det ifrågasättas.

Vad är skillnaden, förutom att vi köper in lamellskivor för 15 kr styck ? :)
Kan du inte beställa ett dussin till mig, för det priset? Jag betalar frakten:)
 
Lite off topic:
Lidls Parkside-lamellskivor kostade 39:- för 4 st sist jag köpte de, och de är helt okej. (Bättre än biltemas)
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Jag har en gummirondell som man sätter lösa slippapper i, finns 40 korn avverkar rejält.
Känns som du gör fel med lamelltrissan, den borde hålla längre
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag har en gummirondell som man sätter lösa slippapper i, finns 40 korn avverkar rejält.
Känns som du gör fel med lamelltrissan, den borde hålla längre

Det är absolut mycket möjligt att jag gör fel. Första ggn jag gör detta typ av jobb.
Jag använder lamellskiva från 3M 40kornig.
När jag kör slits de ut efter 10-15min.
Tycker jag för hårt kanske? Man kanske inte ska trycka alls och låta slipen göra jobbet? :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det är absolut mycket möjligt att jag gör fel. Första ggn jag gör detta typ av jobb.
Jag använder lamellskiva från 3M 40kornig.
När jag kör slits de ut efter 10-15min.
Tycker jag för hårt kanske? Man kanske inte ska trycka alls och låta slipen göra jobbet? :)
Lamellskivor är för "fin lir" inte för att slipa ner en svets eller rost. Krävs det slipmaskin för djuprost så kommer du ändå behöva fylla upp vad du slipat bort. Säg du slipar bort 5 mm rost, då får du en grop. Det kan du enkelt ordna med kemisk metall eller svetsa upp det du fått slipa ner.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Men för att återgå till din fråga. I texten till Hammerites färg står det:

Kan målas direkt på rost och färg, dock inte övermålas med annan färg då den innehåler silikon.
 
  • Gilla
Danieldndnbd och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Men för att återgå till din fråga. I texten till Hammerites färg står det:

Kan målas direkt på rost och färg, dock inte övermålas med annan färg då den innehåler silikon.
De är gammal Hammerite på nu. Men jag vill slipa bort den färgen först och ytrost. För att få ett bättre resultat
 
A Anders243 skrev:
Men för att återgå till din fråga. I texten till Hammerites färg står det:

Kan målas direkt på rost och färg, dock inte övermålas med annan färg då den innehåler silikon.
Tack för att du kollade upp :)
Intressant..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.