Någon som har koll på putsvarianter? Skulle som sagt vilja veta vad jag har för typ av puts på vårat hus som vi köpte i mars. Se bilder nedan. Huset är byggt 1929, och fick ny puts senast 1997. Är det ovanligt att den har hållt så pass bra som den har (nästan 10 år, och ser typ nyputsat ut), eller kan man förvänta sig så bra hållbarhet?
(Vi bor i mellansverige, om det har någon betydelse.)

Mvh/
Alko

dsc0143ww4.jpg

dsc0144ba6.jpg

dsc0145jv7.jpg
 
Grattis till det fina huset!
Ja, man förväntar sej att putsen håller länge utan underhåll :). Det verkar att ditt hus är putsat med rätt sortens puts eftersom det inte finns några sprickor och skador i den. Vad är det för sort vet jag inte men det håller sej fint så är allt OK.
Hoppas du får inga ogenomtänkta ideer att måla om huset .... fel färg kan rubba fuktbalansen som finns i putsade väggar och sluta med skador och allmänt elände :(.
Vårt hus var målat enbart 2 gånger ( 1xkalkfärg,sista gång år 2000 med silikatfärg) på 60 år och putsen klarar sej bra. Vi planerar inte ens något yterligare fasadskötsel dom närmaste 20 åren. Blir ytan dammig så kan man ju spola och börsta försiktigt men jag tror inte det kommer att behövas. Välutfört puts ska vara så gott som underhållsfritt ;)
gaia
 
Tack för svar, trevligt att veta att puts verkligen kan vara så hållbart som man ibland hör.

Vi har lite mörka fläckar under takplåt (se bild 2) samt fönsterkarmar. Var rädd att det var fukt, men det är det tydligen inte, de är kvar trots mycket torr sommar, och känns inte fuktiga. Stör oss inte iofs, men är det någon som har en aning om vad det kan vara? Kanske missade man ngt när huset putsades om?

Mvh/
Alko
 
Det är smuts som regnat ner och satt sig i putsen. Lite rengöring och högtryckspruta så är det borta.
 
Grattis! :)
SÅ SKALL EN PUTSAD FASAD SE UT!!! Försök att göra det med sto:s prylar... ;D
Putsen du har skulle jag kunna kalla – en grovstockad och kvastad puts, avfärgad med mineralisk färg...
Vad det är för material man använt går inte att säga förrän jag får en provbit.
Då det är murat med kalkbruk hoppas jag att de också putsade om med t.ex. ett hydrauliskt kalkbruk.
Färgen borde börja bli lite sliten på söder och väster fasaderna nu och är det kalkputsat skall man göra underhållet innan det syns att det behövs!
Lycke till!
 
Trevligt att höra från en expert ( :)) att det är en schysst putsad fasad, vi tycker helt klart att den verkligen ger huset extra karaktär! (bifogar helbild) . Kanske borde fler nybyggnadsprojekt våga sig på annat än bara den standardmässiga släta nyfunkisputsen....

Ännu ser dock färgen bra ut överallt (ok, har inte kollat så noga iofs) men ev borde man måla snart ändå. Har du tips på någon bra tillverkare av putsfärg??

Mvh/
alko
 
  • DSC_0153.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser vit/gul ut på nått vis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.