Hejsan pojkar och flickor! Ställer min fråga här då jag många gånger tidigare har fått fina svar på detta forum.
Jag har ett gammalt metallräcke runt min altan. Den gamla svarta färgen har börjat flagna på flera ställen och även rost syns lite varstans.
Jag har börjat slipa upp den för att sedan kunna måla om den med ”Hammerite” färg.
Det är ett helv****e att slipa bort all färg med vinkelslipen. Dessutom är det mycket dyrt då lammellskivorna tar slut efter ca 10-15min slipning. Då jag har ca 25-30 löpmeter som ska slipas kommer det att gå åt väldigt många lamellskivor. De kostar ca 50-60kr/st. Kommer lätt behöva kanske 40-50stycken..

Nu till min fråga. Det går ganska smidigt att slipa bort själva färgen (den svarta) under färgen ligger rost och den delen är lite svårare att slipa bort, då det sliter mycket mer på lamellskivorna.
Så, hur mycket/noga behöver jag slipa för att kunna lägga på ett nytt lager med färg?? Vi vill testa med en annan kulör, alltså inte samma svarta färg som innan.

På bilderna som jag har bifogat kan man se de olika stegen i processen. Den röda cirkeln visar att jag har slipat bort all färg och rost.
Den lila cirkeln visar hur det ser ut när jag bara slipat bort den gamla färgen.
Och den gröna cirkel visar hur den är innan man har börjat slipa (alltså med gammal färg kvar.

De andra två bilderna visar också hur jag på den ena bilden slipat bort all färg och rost. Medan den andra bilden visar hur det blir när jag bara slipar bort färgen ( den är rödrostig)

Hur noga behöver man slipa för att det ska bli bra med den nya färgen?
 
  • Metallräcke i olika slipstadier markerat med färgade cirklar: rost och färg bortslipad, enbart färg bortslipad, oförändrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallräcke delvis slipat, rost syns, med reflektioner på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis slipad metallbalk från altanräcke med synlig rost och rester av svart färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan pojkar och flickor! Ställer min fråga här då jag många gånger tidigare har fått fina svar på detta forum.
Jag har ett gammalt metallräcke runt min altan. Den gamla svarta färgen har börjat flagna på flera ställen och även rost syns lite varstans.
Jag har börjat slipa upp den för att sedan kunna måla om den med ”Hammerite” färg.
Det är ett helv****e att slipa bort all färg med vinkelslipen. Dessutom är det mycket dyrt då lammellskivorna tar slut efter ca 10-15min slipning. Då jag har ca 25-30 löpmeter som ska slipas kommer det att gå åt väldigt många lamellskivor. De kostar ca 50-60kr/st. Kommer lätt behöva kanske 40-50stycken..

Nu till min fråga. Det går ganska smidigt att slipa bort själva färgen (den svarta) under färgen ligger rost och den delen är lite svårare att slipa bort, då det sliter mycket mer på lamellskivorna.
Så, hur mycket/noga behöver jag slipa för att kunna lägga på ett nytt lager med färg?? Vi vill testa med en annan kulör, alltså inte samma svarta färg som innan.

På bilderna som jag har bifogat kan man se de olika stegen i processen. Den röda cirkeln visar att jag har slipat bort all färg och rost.
Den lila cirkeln visar hur det ser ut när jag bara slipat bort den gamla färgen.
Och den gröna cirkel visar hur den är innan man har börjat slipa (alltså med gammal färg kvar.

De andra två bilderna visar också hur jag på den ena bilden slipat bort all färg och rost. Medan den andra bilden visar hur det blir när jag bara slipar bort färgen ( den är rödrostig)

Hur noga behöver man slipa för att det ska bli bra med den nya färgen?
Jag hade kört med en roterande stålborste..
Sedan sprutmålat..
mer än så behövs sällan...
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag hade kört med en roterande stålborste..
Sedan sprutmålat..
mer än så behövs sällan...
Maskintok skrev:
Jag hade kört med en roterande stålborste..
Sedan sprutmålat..
mer än så behövs sällan...
Hej. Jag kör med stålborste också. Stålborsten är bra på att snabbt få bort den svarta färgen. Men den duger inte till att få bort rosten. Då måste jag gå på med lammellskivorna. Jag har använt stålborste likt den här ( se bild)
Men förstår jag dig rätt om du menar att det räcker med att få bort färgen och inte rosten?
 
  • En stålborste för slipmaskin med en centralt placerad sexkantig mutter och ståltrådar runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej. Jag kör med stålborste också. Stålborsten är bra på att snabbt få bort den svarta färgen. Men den duger inte till att få bort rosten. Då måste jag gå på med lammellskivorna. Jag har använt stålborste likt den här ( se bild)
Men förstår jag dig rätt om du menar att det räcker med att få bort färgen och inte rosten?
räcker gott att få bort lösa färgflagor och den rost som finns tar den tillräckligt av..
 
Fyra stålborstar med röda toppar för att ta bort rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grövre stålborste tar rosten bättre.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Är det rost man ser på denna bil? Är det rödbruna rost? Behöver man få bort allt det för att kunna måla om?

För min del fungerar det inte med stålborste. Har testa grov också. Hos mig är det vara lamellskivorna som kan få bort rosten. Om nu det röda på den här bilden är rost?
 
  • Rostigt metallverktyg med rödbruna fläckar och slitning på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Är det rost man ser på denna bil? Är det rödbruna rost? Behöver man få bort allt det för att kunna måla om?

För min del fungerar det inte med stålborste. Har testa grov också. Hos mig är det vara lamellskivorna som kan få bort rosten. Om nu det röda på den här bilden är rost?
Nej det räcker med lösa färgflagor..
 
Maskintok skrev:
Nej det räcker med lösa färgflagor..
Okej. Så det räcker att få bort färgen bara.? Förstår jag dig rätt maskintok?
Jag frågar för att jag har verkligen ingen aning hur man ska gå till väga och hur mycket som behöver göras.
Jag har som sagt flera dagars slipning framför mig, vill verkligen inte behöva göra mer än nödvändigt. Det är jobbigt nog ändå..
 
Ytrost kan lätt tas med stålborste. Använder mig av en diamant slipskiva/kapskiva (beroende på var det ska slipas såklart ) vid djupare rost. Varför använda lamellskivor när en slipskiva är 10x effektivare ? Behöver du polera upp efteråt så kör lamell efteråt.

Lär inte behövas om du kör hammarlack för färgen är så pass tjock och jämnar ut eventuella spår efter slipskivan.
 
A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Okej. Så det räcker att få bort färgen bara.? Förstår jag dig rätt maskintok?
Jag frågar för att jag har verkligen ingen aning hur man ska gå till väga och hur mycket som behöver göras.
Jag har som sagt flera dagars slipning framför mig, vill verkligen inte behöva göra mer än nödvändigt. Det är jobbigt nog ändå..
Ja det räcker gott och väl.
(y)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Det beror på färgen du tänker måla med.

På liknande metallräcken har jag själv målat med en rostskyddsprimer först, som tål/binder ytrost (inte flagor).
Därefter slutmålat med valfri färg.

Nu var det några år sedan jag målade så jag minns inte vilken primer/färg jag använde. Men kolla upp rostskyddsprimer.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Är det rost man ser på denna bil? Är det rödbruna rost? Behöver man få bort allt det för att kunna måla om?

För min del fungerar det inte med stålborste. Har testa grov också. Hos mig är det vara lamellskivorna som kan få bort rosten. Om nu det röda på den här bilden är rost?
Det bruna är ytrost. Röda är färg :)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Ytrost kan lätt tas med stålborste. Använder mig av en diamant slipskiva/kapskiva (beroende på var det ska slipas såklart ) vid djupare rost. Varför använda lamellskivor när en slipskiva är 10x effektivare ? Behöver du polera upp efteråt så kör lamell efteråt.

Lär inte behövas om du kör hammarlack för färgen är så pass tjock och jämnar ut eventuella spår efter slipskivan.
Det kanske är lätt för dig att använda diamantklinga och slipskiva. Men jag kan inte använda det för att de är så hårda och trycker man fel lämnar de djupa spår i metallräcket. Därför blir det ojämt och fult att köra med slipskiva, även om det kanske är mer ekonomiskt och effektivt för dig
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Det bruna är ytrost. Röda är färg :)
Ytrosten behöver man inte få bort om man ska måla med ”Hammerite” färg efteråt?
Instämmer du också i det?
 
A Anders243 skrev:
Det beror på färgen du tänker måla med.

På liknande metallräcken har jag själv målat med en rostskyddsprimer först, som tål/binder ytrost (inte flagor).
Därefter slutmålat med valfri färg.

Nu var det några år sedan jag målade så jag minns inte vilken primer/färg jag använde. Men kolla upp rostskyddsprimer.
”Hammerite”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.