Har ett uterum med kanalplasttak på en gavel, nu ska jag måla fasaden ovanför. Hur ska man göra för att komma åt? Tidigare har jag stått på stege, skulle det gå att lägga en osb-skiva på taket och sen ställa stegen på den? Funderar också på om man kan bygga en ställning uppe på taket. Om jag lägger ut skivor hur ska jag hindra dom från att glida iväg? Känns lite farligt att stå 4-5m upp om det börjar röra på sig :)
Enklast är väl skylift men det kostar en slant och jag är osäker på om det finns plats för att ställa upp den.
 
Hur brett är det?
Jag hade tagit två reglar 45x95 och skruvat fast i takreglarna, antingen genom att använda befintliga skruvhål för takprofilen eller skruvat i nya hål rakt igenom profilen och sen tätat.
Då kan du lägga en valfri skiva på reglarna och flytta med eftersom du behöver flytta stegen.
Då kan du bara fästa skivan i reglarna med några skruv så den inte glider.
 
Det är 8m brett, känns inte helt rätt att skruva hål i taket. Någon som har andra idéer?
 
Vid tak och panelbytet la jag 45*70 reglar på glastaket och skruvade fast OSB på dessa. Byggde ställning på detta och förankrade allt i väggen, syns längst bort i bild. Sista när det revs var att köra massa i hålen efter öglorna och kladda på färg.

Renoveringsarbete på glastak med träreglar och OSB-skivor, ställning vid rödfärgat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ok, det där kan funka TeroM. Ska fundera på den varianten
 
E
L Lofthouse skrev:
Ok, det där kan funka TeroM. Ska fundera på den varianten
Står inför samma utmaning, funkade det bra för dig med samma lösning eller löste du på nåt annat sätt?
Funderar lite kring infästningen i väggen, den där som TeroM visade såg i mina ögon lite vek ut.
 
E erkka skrev:
Står inför samma utmaning, funkade det bra för dig med samma lösning eller löste du på nåt annat sätt?
Funderar lite kring infästningen i väggen, den där som TeroM visade såg i mina ögon lite vek ut.
Min variant var stabil. Skruvöglor i väggen var stabilt. Tvingen höll med men tror jag bytte till skruv vid något tillfälle.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
TeroM TeroM skrev:
Min variant var stabil. Skruvöglor i väggen var stabilt. Tvingen höll med men tror jag bytte till skruv vid något tillfälle.
OK! ja det var kanske tvingen där som jag reagerade på.

Funderar på att sätta några permanenta fästen i väggen som man kan nyttja i framtiden.

Fråga: Satte du några stämpar underifrån på takreglarna med?
 
E erkka skrev:
OK! ja det var kanske tvingen där som jag reagerade på.

Funderar på att sätta några permanenta fästen i väggen som man kan nyttja i framtiden.

Fråga: Satte du några stämpar underifrån på takreglarna med?
Inget under, takreglarna är 190’or.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Tips om du bygger, jag använder alltid skruv som nedan i mina ställningar. Enkla att dra fast med skruv- eller mutterknacken, lätta att ta loss och återanvända.

En skruv med sexkantigt skruvhuvud och trådad kropp för ställningsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Jag la reglar på kanalplasten som jag sen byggde en byggställning på. Förankrade ställningen med spännband i huset (via balkong). Allt fungerade bra och var stabilt men såklart var det skönt när ställningen monterades ner igen
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Hej! Ni som kört på denna lösning, hur hanterade ni lutningen på taket? Justeras den enklast när själva arbetsplattformen som man står på ska byggas?
 
Chopaan Chopaan skrev:
Hej! Ni som kört på denna lösning, hur hanterade ni lutningen på taket? Justeras den enklast när själva arbetsplattformen som man står på ska byggas?
Ja. Lutningen på mitt tak var så lågt att det gick att jobba från den direkt så bara ”andra våningen” byggdes plan.
 
  • Gilla
Chopaan
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Ja. Lutningen på mitt tak var så lågt att det gick att jobba från den direkt så bara ”andra våningen” byggdes plan.
Tack! Det kan jag tänka mig funkar hos mig också!
 
E
TeroM TeroM skrev:
Ja. Lutningen på mitt tak var så lågt att det gick att jobba från den direkt så bara ”andra våningen” byggdes plan.
samma här. Men du kan ju snedsåga vertikala reglarna om du vill när du bygger plan 2
 
  • Gilla
Chopaan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.