Hej,
Vi letar efter vårt första hus tillsammans och i dagsläget så behöver vi ett relativt stort hus då vi har 3 barn och är i behov av kontor. Staden vi bor i har inte billiga hus och att bosätta sig en bit utanför staden är i princip uteslutet idag på grund av att en saknar körkort och kollektivtrafiken inte är den bästa.
På grund av detta och att vårt sparkapital är relativt litet, 350 000kr i dagsläget, har vi svårt att ha råd med ett hus som uppfyller de baskrav vi har. Just nu bor vi i en hyreslägenhet med källare som är för liten med fukt i källaren där vi vuxna sover. Känns inte säkert hälsomässigt och därför vill vi hitta ett hus.
Hur ska man tänka här? Är det bättre att köpa någon mindre som behöver fixas (vi är inte händiga av oss) för att kunna komma in på marknaden? Ska man försöka ta ett tilläggslån på ett par hundratusen för att kunna köpa ett bra hus för oss eller är det bättre att vänta och försöka spara?
Vi räknar med minst 3 års sparande för att ha råd med kontantinsatsen men om priserna ökar i samma takt som nu får vi nog räkna med 5-7 år.
Läget känns lite hopplöst för oss. Hur kan man tänka kring detta? Hjälp!
 
Svårt! Det finns inte möjlighet att köpa en BR under tiden?
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Som läget ser ut nu med oro i världen, skenande priser på det mesta, beräknade räntebanor etc hade jag suttit still i båten och fortsatt spara samtidigt som jag kanske skulle försöka få tag på en ny hyresrätt.

Jag anser med andra ord att det är för mycket osäkerhet i omvärlden.

Absolut enklaste sättet att avhjälpa behovet av att bo centralt är att den som inte har körkort idag helt enkelt tar ett körkort....?
 
  • Gilla
gaia och 16 till
  • Laddar…
C
M Marida skrev:
Är det bättre att köpa någon mindre som behöver fixas (vi är inte händiga av oss) för att kunna komma in på marknaden?
Om det är sådant som kan anstå en längre tid (dvs. mer "slitet" än "förfallet") så visst, men annars skulle jag starkt avråda. Det är sällan rabatten på ett renoveringsobjekt motsvarar renoveringskostnaden så det är ofta inte någon vidare bra affär rent ekonomiskt om man inte kan göra jobbet själv. Och att bo på en byggarbetsplats är inte heller någon höjdare.

Inser att det inte är aktuellt för alla, men jag skulle överväga att flytta till ett mer prisvärt område.
Att man saknar körkort är oftast inte heller någon oöverstigligt hinder. Man måste se möjligheterna, inte problemen.
 
  • Gilla
awf75 och 5 till
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Svårt! Det finns inte möjlighet att köpa en BR under tiden?
En bostadsrätt i storleken vi behöver kostar nästan lika mycket som ett hus (minst 3 miljoner) där vi bor så det är inte heller ett alternativ för tillfället. :(
 
B boohoo skrev:
Som läget ser ut nu med oro i världen, skenande priser på det mesta, beräknade räntebanor etc hade jag suttit still i båten och fortsatt spara samtidigt som jag kanske skulle försöka få tag på en ny hyresrätt.

Jag anser med andra ord att det är för mycket osäkerhet i omvärlden.

Absolut enklaste sättet att avhjälpa behovet av att bo centralt är att den som inte har körkort idag helt enkelt tar ett körkort....?
C cpalm skrev:
Om det är sådant som kan anstå en längre tid (dvs. mer "slitet" än "förfallet") så visst, men annars skulle jag starkt avråda. Det är sällan rabatten på ett renoveringsobjekt motsvarar renoveringskostnaden så det är ofta inte någon vidare bra affär rent ekonomiskt om man inte kan göra jobbet själv. Och att bo på en byggarbetsplats är inte heller någon höjdare.

Inser att det inte är aktuellt för alla, men jag skulle överväga att flytta till ett mer prisvärt område.
Att man saknar körkort är oftast inte heller någon oöverstigligt hinder. Man måste se möjligheterna, inte problemen.
Tanken är att körkort ska tas så småningom.
Största problemet är att vi kommer behöva byta kommun om vi ska flytta till ett mer prisvärt område där priserna överväger de extra kostnaderna för pendling (ökade bensinkostnader, priser för ett körkort och en till bil med allt vad det innebär). Det däremot blir ett problem på grund av delad vårdnad (och umgänge) av barn.
 
Bostadsmarknaden är svår att förutsäga. Ingen kunde förutse covid och många hade nog trott på motsatt effekt, alltså sjunkande priser. Nu har vi ett krig, oro i världen och stigande inflation. Mycket talar tyvärr för stigande räntor. Det kommer i så fall kanske att ge lägre priser i framtiden. Men ingen vet. Ni står inför ett svårt val.
1. Belåna er mycket högt. Räkna noga på riskerna och räkna åtminstone med en ränta på kring 3 procent, kanske mer. Hur stabila är era arbeten? Det finns många frågeställningar. Gör ni på detta vis får ni troligen några rejält tuffa år ekonomiskt. Om tio år kommer det säkerligen att vara ett bra läge, men det kan ta lång tid. Undvik renoveringsobjekt, som ofta är dyrare att fixa än vad man tror.
2. Avvakta en tid och spara så mycket ni kan. Om räntan är högre om 1-2 år så kan ni troligen köpa billigare än idag. Men det finns ingen som vet säkert
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Bostadsmarknaden är svår att förutsäga. Ingen kunde förutse covid och många hade nog trott på motsatt effekt, alltså sjunkande priser. Nu har vi ett krig, oro i världen och stigande inflation. Mycket talar tyvärr för stigande räntor. Det kommer i så fall kanske att ge lägre priser i framtiden. Men ingen vet. Ni står inför ett svårt val.
1. Belåna er mycket högt. Räkna noga på riskerna och räkna åtminstone med en ränta på kring 3 procent, kanske mer. Hur stabila är era arbeten? Det finns många frågeställningar. Gör ni på detta vis får ni troligen några rejält tuffa år ekonomiskt. Om tio år kommer det säkerligen att vara ett bra läge, men det kan ta lång tid. Undvik renoveringsobjekt, som ofta är dyrare att fixa än vad man tror.
2. Avvakta en tid och spara så mycket ni kan. Om räntan är högre om 1-2 år så kan ni troligen köpa billigare än idag. Men det finns ingen som vet säkert
Vi har stabila arbeten och räknar båda med höjda löner framöver. Det går åt rätt håll på den fronten om man säger så.
Det vi har kollat på är ett radhus som inte blir sålt. Lite ytskikt behöver fixas, ett badrum (kanske inte ett måste men för att inte kräkas när man går in där skulle det behövas) samt fuktgenomslag i ett rum i källaren så antagligen dränering. Vi kommer behöva bo i källaren och dessutom är det direktverkande el som uppvärmning. Inte optimalt men det är svårsålt så vi kanske kan få det billigt.
Jag är bara så trött på att hitta mögliga kläder i källaren och enbart ha ett badrum på 5 personer. Annars hade jag lugnt sparat och väntat på rätt hus i framtiden.
 
Om ni har råd med ett litet mindre hus är mitt råd att köpa det istället.
Vad ska man med ett stort hus till egentligen?
Sätt en friggebod (attefall) på tomten som ett eller 2 barn kan bo i.
Ser möjligheterna och lösningarna med ett mindre hus. Billigare drift mm
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
M Marida skrev:
Vi har stabila arbeten och räknar båda med höjda löner framöver. Det går åt rätt håll på den fronten om man säger så.
Det vi har kollat på är ett radhus som inte blir sålt. Lite ytskikt behöver fixas, ett badrum (kanske inte ett måste men för att inte kräkas när man går in där skulle det behövas) samt fuktgenomslag i ett rum i källaren så antagligen dränering. Vi kommer behöva bo i källaren och dessutom är det direktverkande el som uppvärmning. Inte optimalt men det är svårsålt så vi kanske kan få det billigt.
Jag är bara så trött på att hitta mögliga kläder i källaren och enbart ha ett badrum på 5 personer. Annars hade jag lugnt sparat och väntat på rätt hus i framtiden.
Rätt håll borde väl vara att ha en tillgång som genererar inkomst?
 
JLyck JLyck skrev:
Rätt håll borde väl vara att ha en tillgång som genererar inkomst?
Frågan handlade om hur stabila våra arbeten är, inte vad vi har för tillgångar.
 
  • Gilla
Mies och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Om ni har råd med ett litet mindre hus är mitt råd att köpa det istället.
Vad ska man med ett stort hus till egentligen?
Sätt en friggebod (attefall) på tomten som ett eller 2 barn kan bo i.
Ser möjligheterna och lösningarna med ett mindre hus. Billigare drift mm
Hade barnen varit i övre tonåren hade det känts ok men skulle aldrig vilja ha mina barn sovande i ett separat hus sådär. Det vi har i tankarna är att kolla på ett hus där alla kan sova i huset, kontor däremot kan vi ha i attefall eller liknande. Vi behöver fortfarande 5 rum och 2 badrum (eller ett badrum och en extra wc). Det är klart att vi ser möjligheter och lösningar med mindre hus men vi vet också vad som skulle funka och vad som inte skulle funka för vår familj (ingen av barnen kan dela rum med varandra). För att ha råd med ett mindre hus är det hus på 3 rum som gäller i oattraktiva områden (långa avstånd för oss båda att pendla) och då är det precis så det räcker till handpenningen. För oss känns det inte värt det att klämma in oss i så litet som möjligt när det inte är hållbart att bo kvar om vi inte bygger ut huset. Vilket blir rätt dyrt det med.
 
Ja det första är väl att kolla vad banken tycker och går med på.
Vad är det för ålder på barnen?
Men att börja renovering med 5 barn låter som en intressant resa..
 
  • Gilla
Hmt och 2 till
  • Laddar…
Kan ge min synvinkel på det.
Att köpa ett mindre hus för att komma in på marknaden funkar bättre utan tre barn, ni får ju tänka på hur ni vill leva också.
Att renovera själv är prisvärt men tidskrävande, kostar att ta in hantverkare.
Att köpa enbart eluppvärmt hus är kostsamt, har hört av kollegors skräckexempel på 15k+ i månaden nu under vinterhalvåret.

Om jag var i er sits hade jag kollat på en större bostadsrätt för att komma in på marknaden alternativ större hyresrätt och väntat. Får lite hus för pengarna senaste året.
Hoppas ni hittar lösningen som funkar för er.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
M Marida skrev:
Vi har stabila arbeten och räknar båda med höjda löner framöver. Det går åt rätt håll på den fronten om man säger så.
Det vi har kollat på är ett radhus som inte blir sålt. Lite ytskikt behöver fixas, ett badrum (kanske inte ett måste men för att inte kräkas när man går in där skulle det behövas) samt fuktgenomslag i ett rum i källaren så antagligen dränering. Vi kommer behöva bo i källaren och dessutom är det direktverkande el som uppvärmning. Inte optimalt men det är svårsålt så vi kanske kan få det billigt.
Jag är bara så trött på att hitta mögliga kläder i källaren och enbart ha ett badrum på 5 personer. Annars hade jag lugnt sparat och väntat på rätt hus i framtiden.
Ni har ett svårt val med så stor familj, inte lätt att veta vad som ör bäst. För radhuset ni tittar på
Ytskikt kan vänta
Ett badrum, rätt dyrt och mycket krångel att renovera
Fukt i källare, stort varningstecken, kan bli dyrt och ta tid
Direktverkande el. Inte så dyrt att installera luftvärmepump som ett första steg

Hur ni än väljer bör ni vara beredda på några tuffa år, men på lång sikt blir det säkert bra
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.