Vi förvarar allt möjligt på vår vind som ser ut som din, se till att du inte har kvar några snöglobar (du vet sånna där man skakar så ”snöar” det). Vattnet fryser som skrevs tidigare sedan smälter det o man har vatten o glassplitter bland allt pynt. Julstjärnor i papper får lätt lite batik-känsla när dom blivit blöta.. när det kommer till förvaring i största allmänhet rekommenderar jag sånna där större plastlådor med lock som klämma fast. Finns på Hjula, Bauhaus o liknande butiker. Känns trevligare o man vet att man inte hittar kryp eller möss i lådorna när man ska ha något men i vårt fall kommer man åt vinden via en lucka med fällstege och det är mycket lättare att få upp o ner dessa lådor då de är lite mindre o allmänt stabilare med bättre handtag/kant.
 
Men som redan sagts, det är i stort sett "utomhuskallt" på vintern och det kan bli "helvetesvarmt" på sommaren när solen ligger på beror på solläge, takfärg, ventilation och lite annat.
Jag har bara vind på garaget och längan då huset är öppet till nock. Men jag har virkesförvaring på längans vind och på garaget vet jag inte riktigt vad som finns då det inte är jag som lagt upp saker där, och inte förra ägaren heller om vi säger som så...
 
VidarH VidarH skrev:
Men som redan sagts, det är i stort sett "utomhuskallt" på vintern och det kan bli "helvetesvarmt" på sommaren när solen ligger på beror på solläge, takfärg, ventilation och lite annat.
Jag har bara vind på garaget och längan då huset är öppet till nock. Men jag har virkesförvaring på längans vind och på garaget vet jag inte riktigt vad som finns då det inte är jag som lagt upp saker där, och inte förra ägaren heller om vi säger som så...
Ohh spännande, så länge det inte är söndertuggat av möss låter det som en potentiell skatt. Som att varje trisslott är i superposition och faktiskt är en miljon lott fram tills man skrapar den ;)
 
nikasp
VidarH VidarH skrev:
Organiskt material ur ett kemiskt perspektiv är ju allt som innehåller kol. Så i stort sett en majoritet av det som finns...
Däremot är jag osäker på om man klassar kolberikade ämnen (kolstål exempelvis) som organiskt? :thinking:
Ryggsäcken som fick vitt mögel var ju typ 100% ”banlon”/syntet. Men vissa saker har vi i flyttkartonger, t.ex. julsaker och det har klarat sig 6 år.
 
T TypRätt skrev:
Ohh spännande, så länge det inte är söndertuggat av möss låter det som en potentiell skatt. Som att varje trisslott är i superposition och faktiskt är en miljon lott fram tills man skrapar den ;)
Det finns en innerdörr, 2-4 originalfönster från övervåningen, betongpannor, lite asfaltspapp och sedan en hel del jag inte har tittat närmare på så det kan ju finnas något spännande där uppe? Kruxet är att dörren dit är från grannens tomt så det är "besvärligt" att komma åt...
 
nikasp nikasp skrev:
Ryggsäcken som fick vitt mögel var ju typ 100% ”banlon”/syntet. Men vissa saker har vi i flyttkartonger, t.ex. julsaker och det har klarat sig 6 år.
Ja? Plast är en petroleumprodukt och organisk. Å andra sidan är det en fuktbindning med gissningsvis hudavlagringar som mat för möglet. Vad som faktiskt får påväxt är lite slumpmässigt.
 
Ja lite allt möjligt möglar, sedan är det ju inte säkert att materialet i sig tar någon större skada bara för att det växer mögel på det. Sedan vi började köra in bilen i garaget under vintern växer det upp mögel på betongplattan där bilen står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.