Som överskriften lyder.
Vad har ni att rekommendera för något som sköter sig helt själv.
Ska i vanliga fall driva cirk-pumpar ( 2st och shuntautomatik) via nätet ich samtidigt ladda batteriet, men så fort det blir strömlöst så ska det automatiskt gå på batteridrift.
Har kikat lite på nätet, men finns så många olika.
Tänkte om någon här har något sådant system dom ni är nöjda med.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Som överskriften lyder.
Vad har ni att rekommendera för något som sköter sig helt själv.
Ska i vanliga fall driva cirk-pumpar ( 2st och shuntautomatik) via nätet ich samtidigt ladda batteriet, men så fort det blir strömlöst så ska det automatiskt gå på batteridrift.
Har kikat lite på nätet, men finns så många olika.
Tänkte om någon här har något sådant system dom ni är nöjda med.
Kolla på Hans Forsman där finns en grej som kallas el igen inte billig men färdig att användas.www.hansforsman.se
 
Vill du tvunget ha just 12V-batteri? Hur lång gångtid?
 
F Funker skrev:
Vill du tvunget ha just 12V-batteri? Hur lång gångtid?
Vad har du för tankar? Just 12v är bra, för då kan man även ladda batteriet med hjälp av bilen om det skulle bli strömlöst länge. Minst några timmar iaf. Så att pannan hinner kalla innan cirka pumpen stannar.
Men om den kan hålla i tex 12 timmar vore det ju bra, då får man ju även värme under tiden.
 
S sagan1 skrev:
Kolla på Hans Forsman där finns en grej som kallas el igen inte billig men färdig att användas.www.hansforsman.se
Typ något sådant ja..
Försöker kika runt och se om det finns lite billigare.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Vad har du för tankar? Just 12v är bra, för då kan man även ladda batteriet med hjälp av bilen om det skulle bli strömlöst länge. Minst några timmar iaf. Så att pannan hinner kalla innan cirka pumpen stannar.
Men om den kan hålla i tex 12 timmar vore det ju bra, då får man ju även värme under tiden.
Jag tänker att det finns en uppsjö UPSer där ute, men de är i regel inte tänkta för mer än någon timmes drifttid.
I så fall är det lämpligt att komplettera med ett litet elverk. Eldar du med ved så hinner den brinna ut under UPSens drifttid så du kan koppla över på elverket manuellt. Eldar du med pellets så är det ju samma sak egentligen, kan koppla cirkpumpen på UPS så den inte stannar, och brännaren på oprioriterad kraft och koppla över manuellt när du fått igång elverket.
 
Jag hjälpte min kusin med samma frågeställning för ett par år sedan. Tyckte att en UPS gav så lite kapacitet i förhållande till priset så då hittade jag produkten på länken nedan. Är som en UPS fast att man kopplar den till ett vanligt 12V batteri. Får med den lösningen kapacitet för att snurra en cirkpump en hel dag (beror så klart på effektförbrukningen på cirkpumpen) för en relativt billig peng. Ca 1000 kr för omvandlaren/laddaren och 1000 för ett batteri.

https://www.tme.eu/se/details/sinus...omvandlare-for-bil/volt-polska/sinuspro-500e/
 
  • Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
S sagan1 skrev:
Kolla på Hans Forsman där finns en grej som kallas el igen inte billig men färdig att användas.www.hansforsman.se
Oj! Det var en saftigt prissatt sak utan några nämnväda detaljer. Kan ju vara allt ifrån något prisvärt till inget mer än en inverter/laddare utan batteri...
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Vad har du för tankar? Just 12v är bra, för då kan man även ladda batteriet med hjälp av bilen om det skulle bli strömlöst länge. Minst några timmar iaf. Så att pannan hinner kalla innan cirka pumpen stannar.
Men om den kan hålla i tex 12 timmar vore det ju bra, då får man ju även värme under tiden.
Hej

Hej perra i skogen

Har du testat om det går att ladda batteriet, som du tänker, med den bil du har?
Jag är inte säker att de bilar vi har köpt de senaste åren är duktiga på att återladda bilbatteriet som t.ex. en 30 år gammal bil.
Jag skrev ett inlägg om det för ett tag sedan som jag kan återge här:

Använda bil som nödströmsgenerator

Det går alldeles utmärkt att vid ett strömavbrott t.ex. ladda sin mobiltelefon genom att ta ström från bilens batteri.

Det man bör komma ihåg är att på senare år så har man på många bilar med förbränningsmotor infört ”bromskraftsåtetvinning”, som innebär att bilen främst laddar bilens batteri vid inbromsning.

En äldre bil (t.ex 30 år gammal) har ofta mindre generator än en nyare bil, eftersom den senare använder mer el till bilens alla funktioner.

Men trots att generatorn rimligen är ca dubbelt så stor på den nyare bilen så har jag varit med om att 15 mil landsvägskörning inte räcker för att återladda bilens batteri efter jag använt dieselvärmare.

Här en artikel i Vi Bilägare; “Bromskraftsåtetvinning. Är det inte bara dummt på en standard bil.”
https://www.vibilagare.se/forum/vi-...raftsatetvinning-ar-det-inte-bara-dummt-pa-en

Inlägg i forum; Nytt startbatteri laddar endast till 70% ? Ok enl BMW?
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=226994

Har ägt bil i snart 50 år och trodde fram tills för några år sedan att en modern bil med stor generator prioriterade att bilens batteri var fulladdat för att säker kunna starta dieselvärmaren i bilen.

När jag, dagen efter min 15 mils resa med bilen försökte att starta dieselvärmaren så fick jag ett larm att batteriet inte var tillräckligt laddat.

Jag har löst problematiken genom en fast ansluten batteriladdare som jag ”då och då” ansluter till elnätet och laddar bilen. Det fungerar.

Däremot så räknar jag inte att bilens batteri är lämplig som strömkälla vid strömavbrott eftersom jag troligen då inte kan återladda batteriet nämnvärt utan att köra och motorbromsa.

En 30 år gammal bil duger nog bättre som ”akut strömkälla” vid strömavbrott.

https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-35
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Nu har jag inte fått igång nya anläggningen än, men tror att jag kommer att lösa det enklast möjligt.

Stickpropp på allt som går, sen kopplar jag på en spänningsomvandlare av typen 12V DC - 230V AC, med ren sinusvåg på ett bilbatteri.

Batterierna laddas då och då, med CTEK billaddare och kontrolleras så att de kan behålla rätt spänning över tid.

Jag vill helst inte ha ett system likt de som föreslagits i tråden, med ”permanent laddning” av batteri och reläövervakning. Detta för att jag anser att det finns en säkerhets-/olycksrisk med den typen av anläggningar. Den må vara marginell, men finns där.

En släkting fick en dag uppleva hur ett originalbatteri från en BMW exploderade en halvmeter från hans ansikte. Det laddades med medföljande CTEK-laddare. Det var vid laddningens slutfas och han svär vid att han inte rökte eller skapade gnista på annat sätt, batteriet stod i ett ventilerat garage.

Så vi kommer nog att koppla in omvandlaren vid behov, och helt enkelt låta bli att elda när vi inte är hemma.
 
Du ska inte ha ett vanligt bilbatteri. Med ett AGM batteri bildas ingen knallgas, det har högre kapacitet och tål att laddas ur betydligt mer utan att skadas. Dessutom återladdas det fortare.
 
V Vardagsrum skrev:
Nu har jag inte fått igång nya anläggningen än, men tror att jag kommer att lösa det enklast möjligt.

Stickpropp på allt som går, sen kopplar jag på en spänningsomvandlare av typen 12V DC - 230V AC, med ren sinusvåg på ett bilbatteri.

Batterierna laddas då och då, med CTEK billaddare och kontrolleras så att de kan behålla rätt spänning över tid.

Jag vill helst inte ha ett system likt de som föreslagits i tråden, med ”permanent laddning” av batteri och reläövervakning. Detta för att jag anser att det finns en säkerhets-/olycksrisk med den typen av anläggningar. Den må vara marginell, men finns där.

En släkting fick en dag uppleva hur ett originalbatteri från en BMW exploderade en halvmeter från hans ansikte. Det laddades med medföljande CTEK-laddare. Det var vid laddningens slutfas och han svär vid att han inte rökte eller skapade gnista på annat sätt, batteriet stod i ett ventilerat garage.

Så vi kommer nog att koppla in omvandlaren vid behov, och helt enkelt låta bli att elda när vi inte är hemma.
Tyvärr så är det just automatiken jag vill ha.
Det ska sköta sig själv vid behov om jag inte är hemma/vaken och det brinner i pannan.

Att sen ett friskt batteri bara ska exploderade sig själv är väldigt sällsynt.
Så antingen något fel i batteriet, eller så gjorde han någon gnista utan att veta om det. Drog ur en kontakt osv.
 
Redigerat:
Hand håller en blå nödströmsanläggning med tekniska specifikationer synliga på en skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men har hittar något som skulle uppfylla dom kraven jag har.
Men kostar ca 6600kr.
 
Den jag länkade till ovan har precis samma funktionalitet med automatisk inkoppling av batteriet när strömmen går och håller det laddat när ström finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.