L Lilllen skrev:
Jag har själv en gammal murad skorsten i ett 40-tals hus. Inte påbörjat renovering ännu, men tänker glidgjuta.
Anledningen till detta är att gamla hus är uppbyggda kring att skorstenen är varm.
Jag kommer dock inte elda så mycket som det från början var tänkt. Insatsen jag tänkt sätta i öppna spisen är även mycket mera effektiv, och spillvärme upp i skorstenen blir därför mindre, men viss fördel hoppas jag ändå få av en varmare skorsten:
* Hela skorstenen lagrar värme en längre tid
* Det går förhoppningsvis att torka ut skorstenen så den mår bättre
* Det höjer vindens temperatur, vilket gör att jag kan elda för att torka vinden om den blir alltför fuktig.
Jag har två hus från den tiden. Båda med skorsten. Jag kan säga att värmen i murstocken håller knappt 24 timmar vid medelhård eldning och temperaturer kring eller strax över nollan. Är det kallare kyls den såklart av snabbare. Efter 30 timmar så är det noll värme kvar. Dessa siffror är baserade på murad skorsten om 1*1 meter.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har två hus från den tiden. Båda med skorsten. Jag kan säga att värmen i murstocken håller knappt 24 timmar vid medelhård eldning och temperaturer kring eller strax över nollan. Är det kallare kyls den såklart av snabbare. Efter 30 timmar så är det noll värme kvar. Dessa siffror är baserade på murad skorsten om 1*1 meter.
Ok, tack för bra info. Vad är det du eldar i? Panna? Hur gammal/effektiv är den? Sorry, gissar på pelletspannor?
 
Det där med att uppnå drag snabbare förstår jag inte riktigt. När jag tänder braskaminen hemma behöver jag öppna ett fönster lite, elda ett uppslag av en tidning direkt vid kaminens utlopp i toppen så att drag uppstår. Därefter tänker jag brasan. Efter en minut stänger jag fönstret och därefter braskaminens lucka. Det finns drag. Skulle den processen vara märkbart annorlunda om jag haft en murad skorsten?
 
L Lilllen skrev:
Ok, tack för bra info. Vad är det du eldar i? Panna? Hur gammal/effektiv är den? Sorry, gissar på pelletspannor?
Den ena huset är än så länge endast vedkamin (har halverat elförbrukningen i vinter), glidgjuten pipa, bra drag, inga problem vid tändning.

Det andra huset har panna (Nibe alpha combi) som vedeldad med el understöd när vi inte orkar veda. Vi håller just nu på att installera pelletsbrännare för att sänka elförbrukningen. Murad skorsten med insatsrör i. Jag tycker mig ha upplevt att den minskade arean medför betydligt sämre drag efter bara några veckors eldning efter sotning. Det är härför denna tråd skapats; om jag skall slita ut insatsröret och glidgjuta istället.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
D Dauen skrev:
Det där med att uppnå drag snabbare förstår jag inte riktigt. När jag tänder braskaminen hemma behöver jag öppna ett fönster lite, elda ett uppslag av en tidning direkt vid kaminens utlopp i toppen så att drag uppstår. Därefter tänker jag brasan. Efter en minut stänger jag fönstret och därefter braskaminens lucka. Det finns drag. Skulle den processen vara märkbart annorlunda om jag haft en murad skorsten?
Vi behöver inte öppna fönster eller någonting. Vi tänder på, håller luckan på lite glänt tills det tagit sig i veden, och sedan stänger luckan och njuter av värmen.
Jag TROR att du sluppit öppna fönster med en större area på rökkanalen i och med ett starkare drag. Jag hade dock gärna sett en sotare eller eldningskunnig kommentera här i tråden så att vi alla kan lära oss lite :)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Den ena huset är än så länge endast vedkamin (har halverat elförbrukningen i vinter), glidgjuten pipa, bra drag, inga problem vid tändning.

Det andra huset har panna (Nibe alpha combi) som vedeldad med el understöd när vi inte orkar veda. Vi håller just nu på att installera pelletsbrännare för att sänka elförbrukningen. Murad skorsten med insatsrör i. Jag tycker mig ha upplevt att den minskade arean medför betydligt sämre drag efter bara några veckors eldning efter sotning. Det är härför denna tråd skapats; om jag skall slita ut insatsröret och glidgjuta istället.
Ok, då gissar jag att den värmda skorstenen du nämner bara gäller den första, eller håller även den med insatsröret sig varm 24h?
 
L Lilllen skrev:
Ok, då gissar jag att den värmda skorstenen du nämner bara gäller den första, eller håller även den med insatsröret sig varm 24h?
Helt korrekt. Den med insatsrör blir noll värmd av rökgaserna.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Tomture61
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad beror detta på?
Vad det beror på har jag ingen aning om , men om jag får gissa så är mängden pellets som brinner som har mycket mindre värmeenergi än veden i en braskamin / vedpanna.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt korrekt. Den med insatsrör blir noll värmd av rökgaserna.
Ok, ja 24h varm skorsten låter ju som jag tänkt rätt då i alla fall att jag kan få till uttorkning av vind och skorsten i sig, samt en något jämnare uppvärmning av huset trotts sällaneldning under dygnet.
En annan aspekt som jag tänkt är en fördel med att glidgjuta, är att man då väl i praktiken även underhåller insidan av skorstenen på det sättet. Skarvar där mycket bruk ramlat loss fylls ju igen, och skorstenen borde då hålla längre (?)
 
L Lilllen skrev:
Ok, ja 24h varm skorsten låter ju som jag tänkt rätt då i alla fall att jag kan få till uttorkning av vind och skorsten i sig, samt en något jämnare uppvärmning av huset trotts sällaneldning under dygnet.
En annan aspekt som jag tänkt är en fördel med att glidgjuta, är att man då väl i praktiken även underhåller insidan av skorstenen på det sättet. Skarvar där mycket bruk ramlat loss fylls ju igen, och skorstenen borde då hålla längre (?)
Ja, men inom de 24 timmarna så försvinner effekten.
Jag har i huset med insatsrör panna med acktank, och skall som sagt installera pelletsbrännare där typ imorgon. Jag TROR att pelletseldningen kommer att medföra långa fina eldningar och hålla murstocken i en ganska jämn temperatur.
Vad gäller glidgjutning så sade de som glidgjöt kanalen i mitt andra hus att visst, det stabiliserar en del, men att det inte är en konstruktionsåtgärd och därmed inte har stor inverkan på byggnationen. Men visst blir det ett bra underhåll på skorstenen.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Skulle aldrig riva bort ett insatsrör och sedan glidgjuta. 20000 kr bortkastade.
Du har ju en panna som ska eldad med låg effekt på brännaren för att bli effektiv och då är ju ett insatsrör idealiskt.
En tegelskorsten behöver kanske 170 grader ut från pannan för att undvika kondens i skorstenstoppen.
Ett insatsrör klarar sig med 90 grader
Har du problem med draget och har en öppning ut i pannrummet motsvarande skorstenspipans genomskärningsyta så eldar du kanske för hårt med din brännare.
På vilket sätt yttrar sig problemet med dåligt drag? Överhettning av brännaren eller rök som går baklänges?
Hur lång är din skorsten? Är det 100mm eller 110mm insatsrör?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Granström2 skrev:
Skulle aldrig riva bort ett insatsrör och sedan glidgjuta. 20000 kr bortkastade.
Du har ju en panna som ska eldad med låg effekt på brännaren för att bli effektiv och då är ju ett insatsrör idealiskt.
En tegelskorsten behöver kanske 170 grader ut från pannan för att undvika kondens i skorstenstoppen.
Ett insatsrör klarar sig med 90 grader
Har du problem med draget och har en öppning ut i pannrummet motsvarande skorstenspipans genomskärningsyta så eldar du kanske för hårt med din brännare.
På vilket sätt yttrar sig problemet med dåligt drag? Överhettning av brännaren eller rök som går baklänges?
Hur lång är din skorsten? Är det 100mm eller 110mm insatsrör?
Ok! Så insatsrör behöver lägre rökgastemperatur för att motverka kondensbildning i toppen på skorstenen? Det var just sådan här information jag sökte.
Alltså...pelletsbrännaren är inte i drift än. Det jag inte gillar med nuvarande lösning (alltså med röret) är att det bildas en vansinnig massa sot/aska (grått/vitt) och att draget i skorstenen minskar snabbt efter sotning. Detta är vid vedeldning med torr och bra pannved. Min tanke då är att röret minskar såklart arean på kanalen, och därmed minskar draget. Med bättre drag borde sotet/askan bli mindre. Så tänker jag. Jag är väldigt mottaglig för förklaringar, tips, resonemang, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.