Jag hade flyttat upp väggen mellan sovrummen så det lilla blir lite större.

Dörren till förrådet hade jag satt mot korridoren med sovrum för att slippa en ful dörr i vardagsrum.

Var ska tvätten vara? I badrummet? Annars är det onödigt stort.

Ser ut som långt avstånd mellan vask och spis. Ser inte var frys och kyl mm ska vara riktigt.

M Max.H skrev:
hahah ja det var väl tanken :rofl:
[bild]
M Max.H skrev:
hahah ja det var väl tanken :rofl:
[bild]
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Förutom det som lillanutten tog upp så ogillar jag personligen att diskho och häll är i hörnen eftersom en person då blockerar all åtkomst för andra, t.ex. när en person skalar potatis så kan inte den andra fylla på vatten i kastrullen.

Hallen känns onödigt stor. Kanske göra badrummet större så att det går att göra en separat tvättdel så att gäster slipper se hängande tvätt.

Är alla dörrar på entréplanet, förutom möjligen till ett av gästrummen, modul 9?
 
Ja det är klart att dörren till förrådet på nedervåningen ska vara från andra hållet :lying:
Drog ut ytterväggen nedanför förrådet lite, fick mer förvaring och större toalett uppe samt större förråd nere.

Flyttade diskhon och förlängde överskåpet ända fram till kyl/frys

Det blir ingen tvättdel utan man får bara se till att hänga tvätten övriga 360 dagar.

Dörrstorlek blir nog modul 10 till badrum nere och sovrum uppe samt dörrar till uteplatser och balkong
Gästrummen och toalett uppe blir modul 9 av utrymmesskäl

Ritning av en bostadsplan med måttangivelser, visar utökad förrådsyta, större badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husplan som visar kök, badrum, hall och gästrum med mått och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av modernt kök med vita skåp, svart bänkskiva, fönster och barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara 3 sovrum ?
 
BirgitS
M Max.H skrev:
Flyttade diskhon och förlängde överskåpet ända fram till kyl/frys
Det måste vara minst 80 cm mellan diskhon och hällen pga. tillgänglighetskrav (det ska vara möjligt att ta bort underskåpet där och rulla in en rullstol).

Hur är det tänkt att man ska sitta och äta när man har gäster (eller för den delen en framtida ägare med barn)?
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Lägger mest in saker för att få en hum men nog går det om man vill, både dom 80cm och en matplats.

Planritning visar kökslayout med 80 cm gångavstånd och matplats med bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara 3 sovrum ?
2 fler än vad jag kommer att behöva/bygga närmsta tiden :rolleyes: Går säkert att disponera om en-plans-delen för den som vill det
 
Annat förslag på lösning av kök + matplats som kanske skulle funka (man får ju kolla måtten).

Sen hade jag sett över badrummet där nere igen. Är det en dubbeldusch som är tänkt? Jag hade definitivt satsat på en vägghängd torkställning istället för golvstående, de golvstående är både fula, opraktiska och rangliga och inget jag skulle välja vid nybygge. Tvättstället hade jag gjort minst 80 cm brett för förvaringens skull.

Planritning av ett hus med kök, matplats, badrum och sovrum, indikation på renoveringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni haft någon kontakt med en arkitekt ännu? Det blir rätt mycket "döytor" och ni skulle lätt kunna få till ett bättre "flöde" och utnyttja ytorna bättre. Tänk även på att huset ska vara lättsålt den dagen ni vill/behöver sälja, om det går anpassa det för så stor målgrupp som möjligt.
 
  • Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.