Hej!

Finns det några fördelar med endera lösningen vid övervägande pelletseldning? Jag har sökt vitt och brett men inte hittat kvalitativa svar. Det är ofta tyckande, nybyggnation av skorsten (nej, det är inte många som murar upp en skorsten idag för att de byter värmesystem, varvid plåtlösningar är dominerande vid nybyggnation av skorsten) eller andra för mig icke relevanta situationer. Det råder med andra ord stor brist på objektiv fakta och kunskap i frågan. Kan någon här hjälpa till med lite kunskap?

Ha en fantastisk dag, gott folk.
 
Har du en modern lösning där du tar hand om värmen med vattenmantling etc så funkar ett isolerat plåtrör bra.

Vill du använda skorstenen för att lagra och sprida värme är ett glidgjuten murad skorsten bättre.

/ATW
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Har du en modern lösning där du tar hand om värmen med vattenmantling etc så funkar ett isolerat plåtrör bra.

Vill du använda skorstenen för att lagra och sprida värme är ett glidgjuten murad skorsten bättre.

/ATW
Ok! Så det finns ingen vinning med endera lösningen? Jag har läst om allt från kondensbildning till värmetålighet, osv.
 
Frågade sotaren när jag hade honom på besök senast, för tänkte försöka få installerat en vedspis i köket igen. Han rekommenderade insatsrör, för det blir bättre drag menade han.
 
S sepeca skrev:
Frågade sotaren när jag hade honom på besök senast, för tänkte försöka få installerat en vedspis i köket igen. Han rekommenderade insatsrör, för det blir bättre drag menade han.
Hmmm... För mig låter det märkligt då insatsrör minskar arean på skorstenen. Kanske någon flödeskunnig kan förklara?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok! Så det finns ingen vinning med endera lösningen? Jag har läst om allt från kondensbildning till värmetålighet, osv.
Svaret är ju: Det beror på.

Det finns inget "sant" svar situation är unik.

Varför eldar Du?
Vad eldar Du?
Hur mycket eldar Du?

Osv osv.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Svaret är ju: Det beror på.

Det finns inget "sant" svar situation är unik.

Varför eldar Du?
Vad eldar Du?
Hur mycket eldar Du?

Osv osv.

/ATW
Ok. Vilka specifika skillnader finns då mellan pellets och ved vad gäller skorstensfrågan jag tagit upp. Är det fördel för någon av lösningarna i mitt fall?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok. Vilka specifika skillnader finns då mellan pellets och ved vad gäller skorstensfrågan jag tagit upp. Är det fördel för någon av lösningarna i mitt fall?
Har jag redan en murad skorsten skulle jag glidgjuta alla dar i veckan.
Är det nybygge och en modern uppvärmningsanläggning hade det blivit ett isolerat stålrör.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Har jag redan en murad skorsten skulle jag glidgjuta alla dar i veckan.
Är det nybygge och en modern uppvärmningsanläggning hade det blivit ett isolerat stålrör.

/ATW
Ja, det är så jag tänker också, men VARFÖR väljer du att glidgjuta när möjlighet finnes?
 
Tomture61
Har för inte så länge sedan installerat en braskamin + rökrör (stål) i huset .
Hade jag haft råd + tekniskt möjligt så skulle det alla dagar i veckan valt en skorsten som inte var av stål .

En murad skorsten kan lagra värmen från en brasa + värma upp vinden på huset (y)
Men en så stor massa kräver långvarig eldning för att värmas upp , måste ju jobba också :D
En stålskorsten värms upp mycket snabbare vilket ger ett bättre drag mycket snabbare än en tung skorsten .

Att stålfodra en murad skorsten kan vara både negativt eller positivt , allt beroende på hur ofta man eldar .
Det negativa är att man inte kan värma upp skorstensstocken lika effektivt , men allt beror på hur frekvent man eldar .
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hmmm... För mig låter det märkligt då insatsrör minskar arean på skorstenen. Kanske någon flödeskunnig kan förklara?
Nu chansar jag lite, men man kan nog tänka sig att en isolerad skorsten i metall (vilket det ju i praktiken blir) snabbare kommer upp i temperatur än en murad dito.
Jag skulle i alla fall ha föredragit att glidgjuta framför insatsrör, det känns mer rejält på nåt vis.
 
Jag har murad skorsten OCH modernt uppvärmningssystem som nu skall kompletteras med pellets. Skorstenen har insatsrör idag som jag tror sattes för att kanalen troligen behöver glidgjutas. Därav min undran.

Jag är med på att luften i röret troligen värms upp fortare och att det termiska draget därmed infinner sig snabbare än vid en murad skorsten. Dock tror jag att draget är sämre överlag då kanalens yta minskat ganska dramatiskt efter att röret installerats. Kan då en större yta vara bra eller dåligt vid övervägande pelletseldning? Är det att föredra insatsrör pga lägre/högre rökgastenperaturer vid övervägande pelletseldning? Medför insatsrör att sotningsfrekvensen ökar då arean är mindre? Osv.
 
Tomture61
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har murad skorsten OCH modernt uppvärmningssystem som nu skall kompletteras med pellets. Skorstenen har insatsrör idag som jag tror sattes för att kanalen troligen behöver glidgjutas. Därav min undran.

Jag är med på att luften i röret troligen värms upp fortare och att det termiska draget därmed infinner sig snabbare än vid en murad skorsten. Dock tror jag att draget är sämre överlag då kanalens yta minskat ganska dramatiskt efter att röret installerats. Kan då en större yta vara bra eller dåligt vid övervägande pelletseldning? Är det att föredra insatsrör pga lägre/högre rökgastenperaturer vid övervägande pelletseldning? Medför insatsrör att sotningsfrekvensen ökar då arean är mindre? Osv.
Pelletseldning är jämförbar med oljeeldning , så krävs inte lika stor area på rökkanalen / rökröret som för vedeldning .
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag har själv en gammal murad skorsten i ett 40-tals hus. Inte påbörjat renovering ännu, men tänker glidgjuta.
Anledningen till detta är att gamla hus är uppbyggda kring att skorstenen är varm.
Jag kommer dock inte elda så mycket som det från början var tänkt. Insatsen jag tänkt sätta i öppna spisen är även mycket mera effektiv, och spillvärme upp i skorstenen blir därför mindre, men viss fördel hoppas jag ändå få av en varmare skorsten:
* Hela skorstenen lagrar värme en längre tid
* Det går förhoppningsvis att torka ut skorstenen så den mår bättre
* Det höjer vindens temperatur, vilket gör att jag kan elda för att torka vinden om den blir alltför fuktig.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Pelletseldning är jämförbar med oljeeldning , så krävs inte lika stor area på rökkanalen / rökröret som för vedeldning .
Vad beror detta på?
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.