Nissens Nissens skrev:
Är det inte viktigare att bo drägligt än att det är billigt?
Det beror förstås på ens inkomster. Är de låga, som våra var på 90-talet, är prio ett att överhuvudtaget bo.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Hej igen kära trådföljare. För att försöka att på ett så lätt sätt som möjligt besvara själva frågeställning i ämnet.

Är det så svårt som det beskrivs att totalrenovera.

Jag skulle kunna säga nej på den. Det finns massor av litteratur och annat material att tillgå som kan ge oerfarna byggaren råd och tillvägagångssätt. Det hela faller ner på tid och pengar. Om man har tiden så har man tid att lära sig. Men det tar naturligtvis längre tid.

Att man får välja hur man bygger och med vad man bygger är en annan fråga. Se bara till att använda material som fungerar för sitt ändamål. Att man sedan måste underhålla och vårda sitt hus när det väl står där är en annan sak.

Ha bara vetskap om att det tar tid. Framförallt att allt tar längre tid att göra saker om man är själv. Att det kommer att strula till sig på vägen.

Att det kommer finnas många som har synpunkter på vad eller hur man bör eller inte bör göra. Det kan ju denna tråd ge dig insikt i.

Det hela kokar ner till om du och din familj tycker att det är värt resan. Att ni är inställa på att det kanske inte kan bli färdigt på ett visst datum. Att det får ta tid. Gör en ordentlig kalkyl på vad det kommer att kosta. Har ni RÅD och TID och LUST. Så kan NI köra. Saknas en av dessa så kommer det inte att gå så bra. Och se till att alla är med på tåget.

Det var någon som skrev att en husvagn kostar 40 000. Mitt råd till alla som skall bygga eller renovera långt hemifrån är att ha möjlighet att sova där. Då kan det vara bra att ha möjlighet att ställa upp en vagn. (Finns billigare) så att man ändå kan nyttja platsen och kunna vara där med familjen och med barn. Då alla kommer vara med på resan.

Jag önskar dig och din familj lycka till om ni väljer att köra på totalrenovering. Med vänlig hälsning, Fredrik Glejpner
 
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
det går tyvärr inte att äga nåt som inte är betalt. Faller på sin egen orimlighet.
Men vad är detta för trams? Det går naturligtvis utmärkt att äga obetalda saker!
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad är detta för trams? Det går naturligtvis utmärkt att äga obetalda saker!
Både ja och nej. Säg det till banken den dagen du inte kan betala räntan. Det står säkert något i det finstilta i lånevillkoren på liknande sätt som för avbetalningsköp av kapitalvaror (ägandet övergår när varan är betald). Samtidigt är det "ägaren" som står för alla kostnader på bostaden oavsett belåningsgrad.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Både ja och nej. Säg det till banken den dagen du inte kan betala räntan. Det står säkert något i det finstilta i lånevillkoren på liknande sätt som för avbetalningsköp av kapitalvaror (ägandet övergår när varan är betald). Samtidigt är det "ägaren" som står för alla kostnader på bostaden oavsett belåningsgrad.

Jag vill inte trampa någon på tårna. Men det är något som ligger lååååångt från frågeställningen i denna tråd. Intressant i sig men kanske ett ämne för en annan tråd. ❤️
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Både ja och nej. Säg det till banken den dagen du inte kan betala räntan. Det står säkert något i det finstilta i lånevillkoren på liknande sätt som för avbetalningsköp av kapitalvaror (ägandet övergår när varan är betald). Samtidigt är det "ägaren" som står för alla kostnader på bostaden oavsett belåningsgrad.
I Sverige är det extremt ovanligt att banken tar över ägandet av en villafastighet. Normalförfarandet är att fastigheten säljs och banken tar de pengar dom kan få.
Magnus Filip har sitt ursprung i USA om jag inte minns fel och där hände det ganska ofta att banker tog över ägandet vid finanskrisen 2007. Men det berodde mest på att fastigheternas värden rasat och marknaden kollapsat, så de gick inte att sälja helt enkelt. Men i normalfallet är inte heller amerikanska banker intresserade av att vara fastighetsägare/-förvaltare med allt det innebär.
 
Magnus Filip skrev:
det går tyvärr inte att äga nåt som inte är betalt. Faller på sin egen orimlighet.
Ägandet övergår egentligen när avtal skrivs. Men vi kan förenkla och säga att det övergår när köpeskillingen betalas. Vid tillträdesdagen för villor.
Om den nya ägaren har lån eller inte är helt frikopplat från ägande.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
Godkväll Husbyggare,

En fråga som jag funderat på under en längre tid är hur svårt är det egentligen att renovera gamla hus?

Låt mig beskriva hur jag funderat: Idag hör jag från vänner som arbetar i hantverkarbranschen hur enormt mycket arbete det är att renovera ett gammalt hus. Även från andra "hantverkskunniga" hör jag vilket vansinne det är att renovera ett gammalt förfallet hus. Men med som allt annat handlar det alltid om perspektiv. Låt mig berätta om några andra perspektiv.

1. En bekant till mig hittade en sjunken skuta i Stockholm. Vi pratar alltså inte en liten båt. Utan en 42 meter lång skonare. Och den låg på botten i hamnen. Man bärgade skutan, gjorde den duglig för att flyttas. Boxerade den söderut till ett varv där den skulle renoveras. Under färden sjönk den igen och man behövde renovera den på nytt. Väl framme på slipen påbörjade renoveringen. Efter att man rivit bort allt gammalt och satt nya spant så brann allt ner. I princip bara kölstocken kvar. Men det stoppade inte arbetet. Idag har hon seglat sedan 2008 och vunnit flera år av det prestigefulla Tall Ship Races. Där fanns ingen tvekan. Skjortärmar kavlades upp. Arbete utfördes. Ingen satt och lipade och tyckte det var jobbigt.

2. En vän till familjen berättade om deras sommarstuga som deras farfar byggt. Förfadern i fråga arbetade som landskapsarkitekt på dagarna. Han arbetade heltid och hade knappast speciellt mycket semester. Han ville bygga en sommarstuga till sin familj. Hittade en tomt. Hittade en gammal ladugård några mil bort med bra stomme som han fick köpa billigt. Han plockade ner ladugården själv. Stock för stock. Slängde upp dom axeln och bar dom (stockarna körde på traktorsläp till tomten). På det viset byggde han deras sommarstuga på 150 kvm. Det tog två år. Det fanns inte ett enda el-verktyg. Han hade inge som helst erfarenhet av att timra eller bygga hus. Ingen tvekan. Skjortärmar kavlades upp, Ingen satt och lipade och tyckte att livet var svårt och att det var ont om tid. Huset är välbyggt och har stått utan att behöva någon större omsorg sedan 1950.

3. Jag hyrde en stuga på en gård av en äldre kvinna. Kvinnan berättade att när hon var liten var de en stor familj med tio barn i en mycket liten stuga med två rum. Kvinnans far och mor jobbade tidig morgon till sen kväll på gården. Ändå satt kvinnans mor uppe på nätterna och spann garn, stickade tröjor, och lagade kläder. Hon berättade om hur hon vaknat på morgonen när hon var liten och det ibland hängde en ny stickad tröja på hennes säng som hennes mor stickat klart under natten. Än idag förstår hon inte hur det är möjligt att hennes mor han med allt.

Det jag beskriver är människor som haft en vision, som haft ett mål och som genomfört den. Utan pardon. Genuint för att de velat. Inte för att få bekräftelse. Inte för att vara influencers. Inte för att synas på social media. De har aldrig haft en endast tanke på bekräftelse. Bara drivits av passion och mål.

Det jag undrar nu är, gör vi det kanske lite svårt för oss? Kanske svårare än det faktiskt är? Är vi lite bortskämda? Kanske till och med lite bortklemade? Har vi blivit förslappade och fåfänga?

Jag själv har under de senaste åren då jag letat efter "drömhus" som ligger precis så perfekt som jag vill hittat två hus som stämmer in. Det första objektet hade stått obebott i 60 år, taket av singel var helt ruttet, panelen var helt bortvittrad på en gavel och stomme där var även den helt vittrad. Jag tog dit en vän som är skicklig hantverkare. Han berättade för mig att det skulle vara personligt självmord att försöka sig på att renovera det. Så jag avstod. Mitt andra objekt är ännu mer anmärkningsvärt, i närheten av en av Sveriges största städer har jag hittat ett litet hus/torp som är hopbyggt med en liten ladugård. Troligen byggt sent 1700-tal, varit obebott i cirka 100 år, orört i ca 25-30 år. Extremt dåligt skick givetvis. Men när jag berättar om detta fynd för människor runt om mig, människor som har erfarenhet av gamla hus, säger dom samma; det vore vansinnigt att ge sig på att renovera.

Är det verkligen så svårt? Behöver man verkligen göra på det sättet som "förordas" där allt måste ta oändlig tid och kosta oändligt mycket? Alla byggnadsvårds utbildade och ödehus experter idag vet precis exakt hur man ska göra för att det ska vara "rätt". Men vad är rätt? Behöver vi ge oss tillbaka tillåtelsen att tro på vår EGEN vision? Bara stänga av all input från omvärlden. Vår vision. Vårt mål. Sen bara kavla upp skjortärmarna och köra.

Vad tror ni?
Hur svårt det är beror på den kunskap och färdighet den som renoverar har.

Men din fråga verkar delvis handla om det rationella i att renovera vs riva och bygga nytt.

Men det är bara att räkna på saken. Hur många timmar tar det.
Och hur mycket tjänar du på att jobba övertid dessa timmar istället.

Då har du fått ett pris.

Eller om du anlitar hantverkare a 700 kr/timme för att göra renoveringen. Hur mycket kostade den i slutändan då?
Och så kan du räkna ut hur många timmar du behöver arbeta för att betala renoveringen. Och då fråga dig om det är värt alla dessa timmar på jobbet.

Eller så handlar din fråga om att du vill renovera som hobby. Folk betalar för sin hobby. Då försvinner all ekonomisk rationalitet.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Både ja och nej.
Nej det finns inget "nej" här! Jag påstår "det går naturligtvis utmärkt att äga obetalda saker!" menar du att det är fel? Att det skulle vara omöjligt att äga något som man inte har betalt?

Om jag tar hem en kotte från skogen är den min helt utan betalning. Om jag skänker den till dig blir den din, helt utan betalning.

Men som någon skrev är det rätt OT så vi ska kanske nöja oss här.
 
Nissens
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
En av de enklaste sätten är att kolla på offentlig byggnation. Det finns hur många exempel som helst där man kort tid efter nybyggnation fått göra om, sanera eller byta ut material för att personal, barn, pensionärer eller andra boende börjat må dåligt av emissioner som avges från byggnaderna.

Och ja, håller med om att det kan finnas mögel och dålig ventilation i gamla hus, och mögel även i nyare hus. De enstegstätade fasaderna som nämns tidigare i tråden är ett exempel. Både gamla och nya hus ska naturligtvis vara friska. Och ändrar man t.ex. på hur uppvärmningen sker i ett hus, så kan det vara lämpligt att se över hur ventilationen fungerar.
Och hur var det med källan, och kopplingar till de sjukdomarna du räknade upp?
 
H heimlaga skrev:
Jag håller med trådstartaren i princip men inte i alla detaljer.

Nutidsmänniskan har förvandlats till en hysteriskt konsumerande nolla som tror att allt måste göras enligt alla normer och bestämmelser av utbildat folk med någon mytisk specialkunskap och göras av material med alla stämplar och typgodkännanden i skick. I stället för att som förr ta reda på hur det skall göras och diskutera igenom arbetsfördelningen med ett proffs som man anlitar för den svårare delen av arbetet och göra största möjliga andel av det mindre kvalificerade arbetet själv. Som tror att alla hus måste ha extra allt och vara byggda efter senaste modet i stället för att helt enkelt fungera. Som tror att allt måste vara färdigt omedelbart och att livet inte är något liv förrän man har det perfekta huset på den perfekta tomten och så vidare.

De stora projekten som folk genomförde på fritid förr (1910-1960-talen) och den enkla men fungerande bostadsstandarden var möjliga för att många kvinnor arbetade hemma. De flesta var inte hemmafruar på det vis vi tänker oss i dag utan de var ett slags diversearbetare med hemmet som arbetsplats. I ett vanligt lönearbetarhem skötte frun ett småbruk med 1-3 kor och klöv och bar in ved och eldade och tog hand om det som mannen hade släpat hem. Tog hand om tvätt och barn och såvidare. Hade några extraknäck av olika slag som gav hushållet extrapengar. Då mannen kom hem ur arbetet var maten färdig och elden brann i spisen och huset var städat och efter att 8 timmars arbetsdag infördes hade han i allmänhet tre timmar varje kväll plus 12 timmar varje söndag (senare också lördagar) som han kunde sätta på produktivt utearbete hemma. I deras världsuppfattning var fritid tid som man var fri att sätta på arbete åt sig själv. Inte som i nutid när folk tror att fritid måste förslösas. Dessutom var arbetstakten lägre i förtjänstarbetet så man var inte helt slut när man kom hem.
Förstår man det där integrerade tankesättet där naturainkomst och inbesparade utgifter och penninginkomst är olika delar av samma totalinkomst och där livet innebär att arbeta och där resurser tas där de finns då blir mycket genomförbart också i dag.

Att renovera ett gammalt hus i uselt skick är fullt genomförbart både tids- och penningmässigt om man tillämpar valda delar av det gamla tankesättet.
-Virke växer i skogen. Man behöver inte jaga runt landet efter specialvirke eller bygga om hela huset för att anpassa det till Beijers virkessortiment utan man går till skogs med motorsågen och hugger det som behövs i de mått som behövs och får det sågat lokalt och stabbar och så bygger man av det när det har lufttorkat ett år. Arbetstiden som går åt i skogen sparas in på snabbare byggnadsarbete när allting passar direkt både med längd och dimension. Totala arbetstidsåtgången blir ungefär den samma som att köpa virke och bygga av det men materialkostnaderna går ned radikalt och byggkvaliteten går upp radikalt.
-Egen arbetstid kostar vanligen kring 100 kronor i timmen. Det är nettolönen man har i förtjänstarbete efter alla skatter och avgifter och omkostnader och alltså den inkomst man tackar ned till när man använder tiden till att bygga åt sig själv i stället för att arbeta samma timmar på förtjänst. Sedan beräknar man när det lönar sig att arbeta själv och när det lönar sig att leja och betala 450 kronor i timmen för att någon annan gör arbetet. Resultatet blir att man lejer på arbete som är svårt eller kräver dyra verktyg och där proffset gör 4-6 timmars arbete på en timme. Proffset kommer till ett bygge där materialet är på plats och allt är tillställt så det är bara att bygga. Därför blir det relativt få timmar för proffset men de timmarna är otroligt effektiva. För att ha tid kan någon i hushållet kanske gå ned litet i arbetstid under byggtiden. Eftersom arbetet på bygget sparar in mer pengar än de sista arbetstimmarna skulle ge.
-Alla standarder behöver inte uppfyllas. Till och med lagstiftningen godkänner stora avvikelser i gamla hus. Man använder sunt förnuft och bygger som det går och blir bra. Utan att fastna i renlärig byggnadsvård eller renlärig modernisering. Låt behoven styra inte normerna.
-Huset skall inte vara för stort. När man förr byggde stora hus var det för att de skulle rymma mycket folk. Då blev satsad arbetstid per arbetsför boende inte så hutlöst. Att köpa en herrgård och tro att man skall renovera den åt en modern liten familj att bo i är idioti.
-Ett bygge tar tid. 10 år är det normala för att renovera eller bygga ett hus.

Lycka till!
Äntligen ett vettigt svar, välformulerat och spoton som jag tänker och jag gör :)
 
Hej. kan väl säga att jag kommer Inte göra om mitt projekt igen.
Är givetvis snickare men det tog mig 10 år att bygga mitt och detta är kvällar helger och sem.
Så nästa projekt av hus blir nybyggt.
Men klart charmigt att renovera och skapa nåt som behöver kärlek.
//Estwing
 
  • Gilla
Glejpner F
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
Godkväll Husbyggare,

En fråga som jag funderat på under en längre tid är hur svårt är det egentligen att renovera gamla hus?



Vad tror ni?
Idag tror jag att vi lever andra liv än vad andra gjorde förr. Förr gjorde inte männen många handtag i hemmet och kunde därför ro i land sådana projekt. Det går inte idag med dagens krav.
Sen med hus så är det för många en fråga om pengar. Man kanske ser hus mer som en investering än en plats att leva sitt liv på. Ett sätt att tjäna pengar.
Jag bor på landsbygden och en vän fick för sig att bosätta sig i närheten. Köpa tomt och bygga nytt var hans önskan.
Min första reaktion var såklart att det är galet, du får aldrig igen pengarna.
Men om man inte tänkt sälja så spelar det mindre roll var hans svar. Där fick jag mig en tankeställare.
Ska man inte sälja så spelar det väl ingen roll hur man gör. Man behöver kanske inte bygga med både hängslen och livrem och följa alla byggnormer som finns.
Kolla bara trådarna ang att bygga ett soldäck. Dom flesta dimensionerar sitt bygge för att tåla att parkera bilen på. Behövs det för två personer som vill kunna ta en kaffe i morgonsolen?
 
Beror väl till stor del på tid och pengar.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.