Hej,

Jag söker efter liknande metallstag för takstolar som bilden nedan. Just dessa takstolar nedan kommer från ett företag i USA (redbuilt) som inte har någon närvaro i Europa. Det jag söker är just detta utseende där stagen är rörbaserade, har sett att det finns leverantörer på svenska marknaden som har gjuten aluminium men det är inte det jag söker.

Om det inte finns någon liknande i Europa, vad tror ni om att gå till någon mekanisk verkstad?

Om man tillverkar hos mekaniskverkstad, behöver man beräkna lasterna hos beräkningsingenjör för att få godkänt att använda?
open-web-floor-truss-roof-truss.jpg
 
Sök fackverk stål
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Sök fackverk stål
Sökt en del redan men har svårt att hitta något företag som har en jämförbar lösning. Oftast är det fackverk för industribyggnader och typ L-balk stag eller liknande. Jag letar efter rör-baserade stag där de horisontala balkarna ska vara i trä.

Men, en ide är kanske är prata med leverantörer till industribyggnader och se om dom kan hjälpa en.
 
E
Senaste villan vi var med på hade bjälklag från posi-joist. Vet att rörmokaren blev glad för att han kunde lägga grodorna direkt utan att snickarna skulle ta en massa hål i bjälkarna.
 
J jada skrev:
Sökt en del redan men har svårt att hitta något företag som har en jämförbar lösning. Oftast är det fackverk för industribyggnader och typ L-balk stag eller liknande. Jag letar efter rör-baserade stag där de horisontala balkarna ska vara i trä.

Men, en ide är kanske är prata med leverantörer till industribyggnader och se om dom kan hjälpa en.
Beror "ska" på att de har en designmässig funktion?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror "ska" på att de har en designmässig funktion?
Ja, det är en designmässig aspekt
 
Ok, själva rören är ju enkelt för vilken svets/plåt-verkstad som helst, men de behöver ju beräknas på något sätt...

Jag har själv tänkt att göra något liknande över altanen så jag följer med intresse...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Följer upp lite här. Kommer antagligen fortsätta undersöka en konstruktion enligt nedan. Rör med tillplattade ändar som är fästa i reglar (lamell-aktig infästning )

Konstruktion med metallrör och tillplattade ändar fästa i träreglar, lamell-liknande infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som riktvärde för bärighet borde man kunna använda företaget som jag hänvisade till i början av tråden som anger bärighetstabeller i länken nedan.

RedBuilt_Open-Web_Guide.pdf
 
J jada skrev:
Följer upp lite här. Kommer antagligen fortsätta undersöka en konstruktion enligt nedan. Rör med tillplattade ändar som är fästa i reglar (lamell-aktig infästning )

[bild]

Som riktvärde för bärighet borde man kunna använda företaget som jag hänvisade till i början av tråden som anger bärighetstabeller i länken nedan.

RedBuilt_Open-Web_Guide.pdf
Hur har det gått? Har du byggt med denna ide eller inte? Är själv inne på liknande.
 
Har dragit ner på ambitionen, kommer eventuellt bygga en friggebo med denna konstruktion. Ligger dock långt fram i tiden.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
T
J jada skrev:
Följer upp lite här. Kommer antagligen fortsätta undersöka en konstruktion enligt nedan. Rör med tillplattade ändar som är fästa i reglar (lamell-aktig infästning )

[bild]

Som riktvärde för bärighet borde man kunna använda företaget som jag hänvisade till i början av tråden som anger bärighetstabeller i länken nedan.

RedBuilt_Open-Web_Guide.pdf
Den här lösningen är ju samma som den första.? Möjligen med olika första infästning i änden på takstolen.
Den första bilden ser man att de har spårat ur för att sedan föra ner de tillplattade rörändarna och sen en genomgående skruv på andra så har de två träbitar men principen är densamma.
 
Båda lösningarna kommer från samma företag och ja, dom är i princip samma. Tyckte lamell-lösningen var snyggare bara.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.