Hej,
Har nåt fuktproblem i en del av källaren. Murad källare med puts, hus från 1956. Platonmatta men det är inte vid en yttervägg utan mitt i källaren. Det är i en vägg mellan två rum. Just i den väggen har det kommit bubblor i kanten mot klinkersen och upp som jag tycker långsamt har växt. Min fru tänkte att det kan ha varit likadant sen vi köpte 2016 men det tror jag inte. Jag petade väck den värsta bubblan nu, putsen var helt lös i ett område 12x15 cirka. Salt och nåt brunaktigt, luktade lite unket. Tänker att vi får ta en murare och kolla på det. Bytte stammen som var original från 1956 för två år sedan. Det var en tid efter det jag upptäckte bubblorna. Frun tror inte men jag funderar på om det kan vara otätt nånstans i den nya stammen. Den tidigare stammen var sönder så där läckte köksvatten ut under huset. Funderar på om det kan hänga ihop. Nu är det ju nytt men de var lite struliga firnan som la rören. Eller om fukten bara kommer upp ur marken. Bör jag göra nåt mer än låta en fackman undersöka detta?
 
  • Skadad källarvägg med avbubblad puts, exponerat murbruk och saltavlagringar vid kanten av ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts i källare med synliga bubblor och områden där putsen lossnat, exponerar underliggande murverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med bubblor och lossnande puts vid kant av klinkersgolv, tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad vägg med skadad puts och fuktindikationer ovanför klinkergolv i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sigward skrev:
Hej,
Har nåt fuktproblem i en del av källaren. Murad källare med puts, hus från 1956. Platonmatta men det är inte vid en yttervägg utan mitt i källaren. Det är i en vägg mellan två rum. Just i den väggen har det kommit bubblor i kanten mot klinkersen och upp som jag tycker långsamt har växt. Min fru tänkte att det kan ha varit likadant sen vi köpte 2016 men det tror jag inte. Jag petade väck den värsta bubblan nu, putsen var helt lös i ett område 12x15 cirka. Salt och nåt brunaktigt, luktade lite unket. Tänker att vi får ta en murare och kolla på det. Bytte stammen som var original från 1956 för två år sedan. Det var en tid efter det jag upptäckte bubblorna. Frun tror inte men jag funderar på om det kan vara otätt nånstans i den nya stammen. Den tidigare stammen var sönder så där läckte köksvatten ut under huset. Funderar på om det kan hänga ihop. Nu är det ju nytt men de var lite struliga firnan som la rören. Eller om fukten bara kommer upp ur marken. Bör jag göra nåt mer än låta en fackman undersöka detta?
Kan nämna att jag torkat med fuktad trasa precis innan bilderna det var inte så fuktigt av sig självt.
 
Vi hade lite liknande problem efter stambyte för några år sedan...
Det kom fukt en bit upp på en innervägg och jag hade dit bla. en röris som alla gånger trodde det gick ett rör i väggen som börjat läcka men icke.

Efter en hel del felsökning visade det sig att husets dränering låg ca 10cm över golvet.
Det hade fungerat i ca 15 år efter det omdränerades då de gamla avloppsrören dränerande ut fukten under dräneringens nivå.
När jag bytte avloppsrören så stod hela plattan i vatten och då det var epoxi på golven och plastfärg på väggarna så vandrade fukten uppåt...

Innervägg med fuktskador och mögel nära golvet, tecken på dålig dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är så för er kan jag inte svara på men jag skulle börja kolla dräneringen.
Vet du vad det är under klinkergolvet och vad är det för färg på väggarna?
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vi hade lite liknande problem efter stambyte för några år sedan...
Det kom fukt en bit upp på en innervägg och jag hade dit bla. en röris som alla gånger trodde det gick ett rör i väggen som börjat läcka men icke.

Efter en hel del felsökning visade det sig att husets dränering låg ca 10cm över golvet.
Det hade fungerat i ca 15 år efter det omdränerades då de gamla avloppsrören dränerande ut fukten under dräneringens nivå.
När jag bytte avloppsrören så stod hela plattan i vatten och då det var epoxi på golven och plastfärg på väggarna så vandrade fukten uppåt...

[bild]

Om det är så för er kan jag inte svara på men jag skulle börja kolla dräneringen.
Vet du vad det är under klinkergolvet och vad är det för färg på väggarna?
Tack för svar! Får kolla dräneringen kanske. Det las platonmatta för 15 år sen kanske. Under klinkers är det betongplatta. Under den vet jag inte. Ingen aning om färgen.
 
Redigerat:
P-plats P-plats skrev:
Vi hade lite liknande problem efter stambyte för några år sedan...
Det kom fukt en bit upp på en innervägg och jag hade dit bla. en röris som alla gånger trodde det gick ett rör i väggen som börjat läcka men icke.

Efter en hel del felsökning visade det sig att husets dränering låg ca 10cm över golvet.
Det hade fungerat i ca 15 år efter det omdränerades då de gamla avloppsrören dränerande ut fukten under dräneringens nivå.
När jag bytte avloppsrören så stod hela plattan i vatten och då det var epoxi på golven och plastfärg på väggarna så vandrade fukten uppåt...

[bild]

Om det är så för er kan jag inte svara på men jag skulle börja kolla dräneringen.
Vet du vad det är under klinkergolvet och vad är det för färg på väggarna?
Glömde nämna att det går ett gammalt rör i den väggen, men det är uppe i taket, om det läckte borde det märkas på en större del av väggen än bara i nederkant tänker jag. Men jag är ju högst okunnig så kanske funkar annorlunda.
 
S Sigward skrev:
Glömde nämna att det går ett gammalt rör i den väggen, men det är uppe i taket, om det läckte borde det märkas på en större del av väggen än bara i nederkant tänker jag. Men jag är ju högst okunnig så kanske funkar annorlunda.
Är ingen expert själv heller men man har fått ra sig lite den hårda vägen som husägare.
Vatten/fukt kan leta sig de konstigaste vägar.

Även om det ligger klinker så vet man ju inte vad som finns under tänker jag om man inte gjort det själv. Tidigare ägare kan ju ha målat golven och sen lagt klinker på det några år senare...
 
Oisolerad platta som suger upp fukt som går ut i väggarna troligen.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Är ingen expert själv heller men man har fått ra sig lite den hårda vägen som husägare.
Vatten/fukt kan leta sig de konstigaste vägar.

Även om det ligger klinker så vet man ju inte vad som finns under tänker jag om man inte gjort det själv. Tidigare ägare kan ju ha målat golven och sen lagt klinker på det några år senare...
Den nya stammen lades i golvet i hallen där dessa fläckar uppkommit. Betongplattan sågades upp och så gjöt man in den nya stammen. Tyvärr låg där asbesthaltiga Golvplattor också så blev en saneringshistoria av det. Sen flytspacklades golvet och nya klinkers på. Har läst nånstans att flytspackel kan bli för tätt, men läser också många som skriver om att använda det på oisolerad platta. Jobbet utfördes av välrenommerad brk-ansluten firma så tror de använt rätt metod, men kanske det kan ha blivit fel.

Sen funderar jag på hur allvarligt det är. Har för mig att jag läst att vissa hus får såna här bubblor och att det inte är mycket att göra åt och inte så farligt annat än estetiskt. Men har också läst att det bör undersökas. Vill ju inte att det ska riskera värre skador, kan väl bli röta i murade väggar också har jag för mig, men rätt ovanligt får man hoppas.
 
Redigerat:
Låter inte som det kan andas genom golvet och som Stefan N skrev så är det stor chans att matlusten dras upp av kapilärkraften och enda vägen den då har är upp i väggarna där den tränger ut där det går.
Kan jämföra med mitt garage som har en gjuten platta på mark utan kapälärbrytande skikt utan natursand under.
Trotts att jag dränerat runt efter konstens alla regler så bu blade det vatten ur plattan mitt i garaget en sommardag för några år sedan.
Fukten sögs liksom upp i mitten nör porten stod öppen en dag med visst lufttryck m.m.

Det du kan göra till att börja med är som sagt att kontrollera funktion och höjder m.m. på dräneringen.
Sen är det som som du skriver inte hela världen med lite fukt i en oinredd källare om fukten vara har någon stans att ta vägen.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Tänkte följa upp detta lite då jag gärna skulle få nåt utlåtande till om jag kan avvakta med dessa problem eller om det bör undersökas närmare. Mycket information och känns rätt stökigt trots mina försök att strukturera upp, men hoppas kanske att någon orkar sig igenom och kan ge ett utlåtande kring om detta bör åtgärdas för rätt dyra pengar eller om man kan sitta rätt lugn i båten. :)

Har fått lite ytterligare putssläpp vid samma område i bärande mellanväggen, lite lite, och viss fortsatt saltutfällning. Det är likadant på andra sidan av denna vägg också, några mindre bubblor som sakta växer, största är cirka 5 cm i diameter. Försöker utröna om dessa bubblor det kan vara på grund av stambytet eller inte. Har försökt hitta de få bilder jag hade innan stambytet och då syns inte riktigt samma problem, en antydan till bubblor kanske kan skönjas ovanför den gamla sockeln.

Pratade med en kille som arbetade med fuktproblem. Han sade att det kan vara så att det material som lades runt nya stammen är mer kapillärbrytande än det under betongplattan varför vattnet gärna letar sig dit och att det kan leda till att mellanväggen därför får mer vatten att suga upp. Han sade också att det kan vara mycket svårt att göra något åt att fukt kommer upp i mellanväggen. Sådana vägger suger ofta kapillärt ungefär 4 meter ner sa han.
En omdränering hjälper isåfall bara om fuktskyddet går 4 meter ner, sa han.

Sen har vi också liknande men lite mer omfattande putssläpp vid en yttervägg som inte har något nyare fuktskydd. Där har all puts cirka 10-15 cm upp från sockeln lossnat i en svale, cirka 150 cm brett. Tror inte den sidan av huset är omdränerad. Den har ingen platonmatta i alla fall. Varför ingen platonmatta lades där om man dränerade om vet jag inte. Har fått anbud på omdränering av den sidan, 63 000 för åtta löpmeter, känns väldigt dyrt så vi har avvaktat så länge. Ett garage står nära så det kanske delvis kan förklara priset, men känns ändå lite väl mastigt.

Det jag undrar över är om det kan anses normalt och inte någon större fara med lite putssläpp i såna här kåkar? Fuktkillen jag pratade med verkade mena att det inte är någon större fara om det inte är större problem. Förr i tiden putsade man och målade om lite efter några år, kanske, sa han. Jag skulle dock gärna vilja ha några fler utlåtanden kring detta, hur allvarligt kan det vara med viss putssläpp. Kan man liksom låta det vara om det inte blir mycket värre eller måste man börja gräva sig ner för att kolla hur dräneringen på den omdränerade sidan ser ut? Detta är något jag inte kan göra själv då jag inte har tiden att sätta mig in hela vetenskapen med dränering och inte heller har tiden eller orken till att gräva så djupt.

Tack till dig som orkat läsa, tacksam för lite hjälp! :)
 
Har fått mer putssläpp, är samma vägg som innan men också på en del av väggen som såg ok ut. Kom åt i den till synes friska väggen med vassa änden av hammaren när jag använde den för att skrapa bort lös puts vid en bubbla. Det lossnade färg o puts o när jag började skrapa märkte jag att putsen var väldigt lös. Känns som att färgen liksom håller den uppe.
Har några frågor, tacksam för hjälp:
1. Hur lös kan sån här gammal puts vara o anses ok? Är den möjligen sån att den ska lossna om man drar med hammarens spetsiga ände i den? Den blir mest till fint mjöl liksom. Antar att det inte alls skavara så, men jag kan så lite om detta.
2. Kan fukten också vittra sönder betongen i denna bärande vägg?
3. Kan fukten vandra upp till syllar o bjälklag?

Lär ringa tidigare kontaktade fuktfirma imorrn, men slänger gärna ut frågorna hör också.

Bästa hälsningar Sigward
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.