Jag måste skriva av mig. Jag har precis grundat en spegeldörr med vattenburen alkydfärg. Trotts att de vattenbyrna alkydfärgena ska ha något längre öppentid jämfört med akrylatfärger, så blir man ju ändå galen. Det är ju typ frågan om typ en halv minut man har på sig att arbeta ut färgen. Har man då en större yta med lite vinklar och vrår så går det ju inte att måla vått i vått hela tiden. Det ser ju ut som om någon har smetat tandkräm på ytan.

Hur gör ni?

Nu var ju det är en grundfärg. Men slutstrykningsförgerna är ju inte bättre.
 
Välj en riktigt bra färg, typ Jotun Lady, ta relativt mycket färg och måla med tempo. Håll den flytande genom att stryka området flera gånger. Sedan är spegeldörrar notoriskt svåra att måla och få det bra. En släkting som varit målare i 45 år sa uttryckligen " de där dörrarna skulle inte jag vilja måla" om mina spegeldörrar som är rätt snirkliga. Det var också ett rent h-e att måla dem, men man lär sig. Bäst är ändå att få dem sprutmålade någonstans.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju just lady supreem som jag kör med som slutstykning. Men ändå. Det är svårt även med den. När man målar med pensel till en angränsande yta som blivit dammtorr så blir det gärna ränder och elände. Det behövs ju inte något så stort som en dörrsida för att det problemet ska uppstå. Jag brukar vara noga med att höja luftfuktigheten när jag målar. Och sänka tempen, om det går. Det hjälper något kanske. Men jag saknar verkligen de lösningsmedelsburna alkydfärgerna.

Men det är ju smidigt att tvätta pelsar i vatten måste jag medge.
 
Använd filtroller o t.ex Flugger accordsmoddlare så hinner du få ut färgen lägg på flödigt så går det bra
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Har inte testat själv men en blomspruta med vatten ska tydligen kunna användas för att förlänga öppettiden.

/Höghus
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Nu är det ju just lady supreem som jag kör med som slutstykning. Men ändå. Det är svårt även med den. När man målar med pensel till en angränsande yta som blivit dammtorr så blir det gärna ränder och elände. Det behövs ju inte något så stort som en dörrsida för att det problemet ska uppstå. Jag brukar vara noga med att höja luftfuktigheten när jag målar. Och sänka tempen, om det går. Det hjälper något kanske. Men jag saknar verkligen de lösningsmedelsburna alkydfärgerna.

Men det är ju smidigt att tvätta pelsar i vatten måste jag medge.
Ja, det är ett riktigt precisionsjobb att få till det. Man får se till att måla områdena i rätt ordning också.
 
S
Nordsjö Ambiance Superfinish ,då hinner du stryka ut fint , men lägg inte på för tjockt , då rinner det .
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Och gör det i steg, använd gärna roller och moddlare för då hinner du med mera.
Använder den här metoden och även en trasa att torka bort om något hamnar utanför så det inte kletar till när jag senare kommer till det området.
 
Jag målade ett par trärena furudörrar för nåt år sen. Hade inga problem med den vattenburna färgen. Men det kanske beror på att jag stod i garaget i ca 15 grader och målade?

Nymålade vita furudörrar i ett garage med skyddsplast och målningsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade "krångliga" hörn, vinklar och vrår i speglarna med pensel först, sen roller på ramverket.

Fast så här ett år efter har speglarna rört sig pga temperaturväxlingarna inomhus och färgen spruckit på några ställen.
 
Är det massiva dörrar med massiv spegel blir det så, lite färgsprickor i kanten för spegeln ska kunna röra sig. Risken är annars att dörrspegel spricker istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.