Jag har fått priser från 2 leverantörer på cellplast. Jag ska ha 30cm totalt och den ena leverantören levererar 10cm tjocka skivor men 2kr dyrare per kvadrat än den andra som levererar 5cm tjocka skivor... Det är frågan om ca 140kvadrat.

Jag sparar ca 1000kr på att ta 5cm och lägga 6 lager mot 10cm och 3 lager.

-Kommer det att bli så mycket extra jobb med 6 lager så det lönar sig att betala lite extra för 3 lager?

-Finns det några andra fördelar/nackdelar med det ena eller det andra alternativet? (Kanske det är lättare att dra vvs i 5cm skivor....?)
 
Var ska isoleringen vara? Under en platta?
Ta 10cm. Det blir ett väldigt plockande med 5cm. Du ska ju dra ihop skivorna med plastspikar, så det du spar in på frigoliten förlorar du på spikarna.
 
Mikael_L
Och fler plastspikar försämrar troligen isoleringsvärdet en aning med... :rolleyes:

Jag bara tänkte om vi ändå diskuterar detaljer nu... :)

Vad sparar du i procent då?, om ska jämföra med nån sorts oviktig 1/2 procent i försämrad isolering. Annars tror jag det är extra tid + extra spik du framförallt ska fundera på om det är värt 1000:-
 
Det är under platta. I % är det en struntsumma egentligen. Totalkostnad ca. 55-60000kr. Det jag främst undrar över är om det finns några fördelar med 5cm alternativet som gör att jag ska överväga att spara 1000kr :)

Föresten, vad kostar "billig" blå kvalitet 300 i sverige? Ca. per kvadrat för 10cm tjock?
 
Trodde inte man byggde hus i dag med så lite som 5cm under plattan.. trodde 20cm var mer eller mindre standard.

Antar då att du aldrig tänker köra med golvvärme? blir ju lite svårt att isolera extra i framtiden :)

kör på 10cm du. tvivlar på att det är någon för del förutom kostnaden då att köra med 5cm.
 
Han undrar väl snarare om han ska köra 6*5cm eller 3*10cm för att få ihop de 30cm han ska under plattan?
 
ja det menar ha jue.. han skriver ju att han ska ha 30cm totalt..

jag svamlar ju som vanligt... :(
 
Att tänka på också är att 5or är nog lätt att knäcka när man springer omkring och lägger ut. Risken är att de bara är smulor kvar när du lagt ut de första och påbörjat med nästa...

DVE
 
DVE skrev:
Att tänka på också är att 5or är nog lätt att knäcka när man springer omkring och lägger ut. Risken är att de bara är smulor kvar när du lagt ut de första och påbörjat med nästa...

DVE
Å andra sidan, skall du ha avlopp och annat nere i plattan är det inte dumt att ordna fall och annat med olika lager. Går man försiktigt är det inte några problem men det BLIR ju en hel del springande.

Cellplastdirekt.se har bra priser och går bra att diskutera med!
 
viltfjall skrev:
Å andra sidan, skall du ha avlopp och annat nere i plattan är det inte dumt att ordna fall och annat med olika lager. Går man försiktigt är det inte några problem men det BLIR ju en hel del springande.

Cellplastdirekt.se har bra priser och går bra att diskutera med!
Jag skulle se till att ordna det där med fallet nere under plattan istället för att offra isoleringen för att fixa ett fall. Dumt att plocka bort en massa cellplast bara för att få dit rör. Dom isolerar ju ingenting...

Nä fixa fallet under plattan nere i gruset, sen lägger du 100mm skivor. Ska du såga i dom eller fixa hål för avlopp eller dylikt, och dessutom att lite lat. Kör med en tigersåg! Det gjorde jag, gick kanon!

DVE
 
DVE skrev:
Nä fixa fallet under plattan nere i gruset,
Ja, självklart! Blev lite hemmablind då jag hade en höjd i avloppet att ta hänsyn till och därfö behövde gå snålt i plattan.

De STORA skivorna är då ännu enklare att jobba med, 2100 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.