MathiasS skrev:
Njo. Cellplast är ju iprincip vattentät.
Njo på duken över eller inte?

Hadde inte jag haft en duk över så hade betongen kunnat ta sig ner till Isodränskivorna.
Det blev lite mellanrum ibland ibland urkarvat för ett avloppsrör.
Sen är ju inte skarvarna helt hundra.
 
Njo på att cellplast inte bryter kappiläreffekt. Det borde den göra eftersom den är tät.
 
MathiasS skrev:
Njo på att cellplast inte bryter kappiläreffekt. Det borde den göra eftersom den är tät.
Måste vara en defintionsfråga om cellplast är kapilärbrytande eller ej.
Vanlig åldersbeständig plast kallas ju normalt inte för kapilärbrytande och den är ju helt tät. Varför skulle då en tät cellplast göra det? Kapiläreffekten blir ju imellan två skivor då du där får en liten spalt.
 
snuttjulle skrev:
Måste vara en defintionsfråga om cellplast är kapilärbrytande eller ej.
Vanlig åldersbeständig plast kallas ju normalt inte för kapilärbrytande och den är ju helt tät. Varför skulle då en tät cellplast göra det? Kapiläreffekten blir ju imellan två skivor då du där får en liten spalt.
Du får nog läsa på lite om kapillärbrytning. Allt som inte suger fukt är "kapillärbrytande". En diffusionstät plast är definitivt kapillärbrytande.

T.ex. knäckebröd är kapillärt sugande. Det handlar om kapillära kraften i små kanaler i materialet. Finns det inga små kanaler finns det ingen kapillär kraft.
 
Stringfellow skrev:
Du får nog läsa på lite om kapillärbrytning. Allt som inte suger fukt är "kapillärbrytande". En diffusionstät plast är definitivt kapillärbrytande.

T.ex. knäckebröd är kapillärt sugande. Det handlar om kapillära kraften i små kanaler i materialet. Finns det inga små kanaler finns det ingen kapillär kraft.
Slutsats: Inget knäckebröd under isoleringen i källaren! :)
 
Helt klart inget knäckebröd under isoleringen . :p
Är helt klart med i svängarna ang denna defintion nu. Men det jag menade är ju att man normalt inte lägger plast underst och sedan vidare med isolering. Här brukar de flesta jag har läst om köra med antingen singel eller isodrän likanande material som kappilärbrytande. Dock har jag aldrig läst att man byter ut detta mot cellplast med ett lager åldersbeständigplast i botten.
 
Nu har det gått ett tag och det har hänt en hel del.

Min granne som är byggnadsingengör kom förbi och tittade när jag slet och sedan konstaterade han snabbt att jag borde gräva ur minst två decimeter till. :(

Min första reaktion var att köra på som jag hade tänkt men sedan presenterade samma granne ett batteri av hantverkare som han använder på de byggen han är på. :)

Två killar av den lite billigare typen kom och grävde ur två decimeter till på fyra dagar.

Två andra betongare håller nu på som bäst med att jämna av med singel för att sedan isolera 200mm och därefter lägga 100mm betong och slutligen 20mm flytspackel.

Idag var det en håltagare ute och tog upp hål för en ny ytterdörr samt för förstoring av två fönster.

När allt är klart så ska jag ha en golvnivå som är ca 100-150mm lägre än tidigare, detta ger mig en takhöjd på drygt 230cm. :)

Visst det blir betydligt dyrare än vad vi hade tänkt oss men det blir också klart bra mycket snabbare och troligen en hel del bättre än om jag hade gjort allt själv. ;)

/Jesper
 
  • källaren2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källaren3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jelu skrev:
Två killar av den lite billigare typen kom och grävde ur två decimeter till på fyra dagar.

/Jesper
Du har alltså grävt ur ca 50 cm då om jag fattat saken rätt? Är inte det lite väl djupt? Riskerar man inte att komma ner under ev sula då?
 
Nja, det blev nog ca 40cm som minst och singelbädden varierar mellan 10-25cm för att golvet skulle bli i jämnhöjd överallt.

Betongen kom igår och i ena halvan av källaren är golvnivån sänkt 15-20cm medan den i den andran halvan bara är sänkt 5-10cm, tydligen var det inte så noga 1946. ;)

Nu är i alla fall golvet på plats, det ska torka ett tag och sedan kommer en murare och fixar väggarna. Slutligen ska väl även el och tak fixas och efter det ska golvet flytspacklas och stenläggas.

Lite kvar ändå. :(

Kommer snart lite mer bilder.

/Jesper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.