Hej!!
Vi håller på och bygger både hus och pool och har kommit till frågan vart vi ska placera poolpumpen...... Eftersom vi har pool även där vi bor idag så vet jag att den för ett visst oväsen.... Just nu har vi tre alternativ; bygga in den under balkongen bredvid huset, gräva ner den (arkitektens förslag), alternativt ta in den i husets teknikrum och lägga extra isolering i väggarna.......kommentarer??:confused:
 
Ställ pump o reningsverk där det är frostfritt så slipper du ta in pumpen på vintern. En golvbrunn är inte dumt att ha tillgång till när man ska dränera pumpen på vintern, mao, vi har vår i pannrummet!! Garage brukar fungera bra. Vi har mellan 20-25 meter mellan pool o pannrum, enkel väg, o det går fint. (Tänk bara på att ha en pump som är tillräkligt stark.)
 
Nicki skrev:
Hej!!
Just nu har vi tre alternativ; bygga in den under balkongen bredvid huset, gräva ner den (arkitektens förslag), alternativt ta in den i husets teknikrum och lägga extra isolering i väggarna.......kommentarer??:confused:
Det handlar väl inte endast om en pump.

Syna din arkitekts förslag noga i sömmarna. "Gräv ner den" det var det värsta jag hört.

Pump, reningsverk stort som en tvättmaskin, värmeväxlare, kontaktor, manöverpanel etc. måste man kunna sköta om.

Gör allt vad du kan för att placera prylarna så att du bekvämt kan sköta backspolning mm.

Konstigt att pumpens ljud är störande. Berätta om den tidigare placeringen.

Apropå pumpar så fick jag för mig efter 30 år att kolla hur mycket energi den gör av med. 750 W!!

Kostar alltså c:a 75 öre/tim för endast reningsverket. d.v.s. 18:-/dygn = 540:-/månad. Den sänker dessutom vattentenperaturen hela tiden.

Spännande synpunkter emotses.
 
Vi hade tidigare våran pump i tvättstugan och den brummade riktigt högt.....sen flyttade vi ut den i ett plåtförråd som vi isolerade vilket blev jättebra.
Jag håller med dig om att gräva ner den låter helt galet men tydligen så hade dom gjort det i flera andra fall. Tanken är ju så klart att det ska vara lätt att komma åt ändå.....hur det nu skulle gå till..? Kanske låter de moderna pumparna inte lika mycket som våran hemma som är 10 år gammal? Det minst arbetssamma vore så klart att ha den inne för att slippa tömningen på vintern, men det är som sagt det här med ljudet som oroar mig, vi har sovrummet alldeles intill.....
 
LUDDET skrev:
Det handlar väl inte endast om en pump.

Syna din arkitekts förslag noga i sömmarna. "Gräv ner den" det var det värsta jag hört.

Pump, reningsverk stort som en tvättmaskin, värmeväxlare, kontaktor, manöverpanel etc. måste man kunna sköta om.

Gör allt vad du kan för att placera prylarna så att du bekvämt kan sköta backspolning mm.

Apropå pumpar så fick jag för mig efter 30 år att kolla hur mycket energi den gör av med. 750 W!!

Spännande synpunkter emotses.
Läste bara för nån vecka sedan om vart pumpen ska/bör vara (kommer inte ihåg vilken pooltillverkare) o den skulle vara så nära poolen som möjligt, Antingen ett pumphus el göra ett pump brunn (tycker att det inte ska ha nån betydelse) Reningsverk mm kan man ha på annan plats som garage/tvättstuga...

Jo jag har oxå lagt märke till att poolpumparna drar rätt mycket el, Kom fram till att det bör gå ca 1500 kWh bara till pumpar o om man har saltrening (100W) om man har det igång 4 mån/år
Antingen används 750W el 1000W pumpar till hemma pooler...
 
Det finns färdiga "pumprum/lådor" att köpa av vissa poolföretag där det är meningen att pump o filter ska stå, så där har arkitekten rätt. Det jag inte gillade med detta var att man var tvungen att koppla isär o ta in pumpen på vintern o att lådan då oftast är vid poolen o man blir störd av ljudet, för pumpen hörs verkligen. Att pumpen var tvungen att vara nära poolen sa de inget om till oss utan att det gick aldeles perfekt att ha den så långt ifrån. Vi valde pannrummet på andra gaveln på huset o uppgraderade till en starkare pump o det har vi aldrig ångrat.
 
Men ni som har i garaget, har ni golvbrunn där? ifall det börjar läcka? Jag ska bygga en låda att ha den i, som står under soldäck, samt isolera den och göra ventilationshål, pumpen borde ju då kunna gå i vinter då den alstrar egen värme samt kommer cirkulera varmt vatten till badtunna. Intex kraftigaste pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.