Hej!

Tänkte bara kolla om någon har nåt tips när man vill fräsa ett ett spår i vinkel på en vanlig plan skiva, men ändå vill ta stöd emot skivans kant?

Någon som har nåt smart sätt att lösa de?

Finns det något tillbehör till en handöverfräs?
 
Jag vet inte vad övriga forumet hade rått till, men jag misstänker att åtminstone något svar kommer att bli en Festool Domino. ;)

Titta också på denna Dominovideo
 
Ja, lite svårt att förstå vad du menar... Menar du att du vill vinkla maskinen men fortfarande använda skivans kant som stöd??? Då är det nog enklare att köpa en ny fräs som redan har den vinkeln.
 
Vill man göra ett spår med skivans kant som stöd, då är det väl kantanslag om spåret skall vara parallellt med kanten. Annars så gäller rätskiva eller liknande att använda som stöd vid fräsningen.

Som frässtål användes fräs i samma diameter som det som skall löpa i spåret.

Man kan alltid tillverka en jigg för att göra flera spår som alla är i vinkel med ett fix avstånd men det kanske är lite mer än vad som krävs.
 
Anar att problemet handlar om att fräsa i ändträet och det gör man inte gärna med de vanliga kantanslagen. ELU's lilla fräsbord har den fördelen att det även kan användas som en lite större platta med ett stort anhåll.

Annars så får man bygga det själv dvs en jigg, eller spänna fast arbetsstycket i t ex en hyvelbänk så att man får ändträet i nivå med bordsytan, detta funkar oftast bäst för handöverfräsen ligger då stabilt så man riskerar inte att "wobbla" till.

/Kent
 
Tänkte bara kolla om någon har nåt tips när man vill fräsa ett ett spår i vinkel på en vanlig plan skiva, men ändå vill ta stöd emot skivans kant?

"fräsa ett spår i vinkel" - i vinkel mot vad?

"på en vanlig plan skiva" - på vilken sida av skivan?

Flera ställer sig frågande till vad Du menar, och jag föreslår att Du bifogar en skiss, den behöver inte vara märkvärdig, rita med spritpenna på ett A4-ark och ta ett par bilder som Du senare lägger in.

per
 
tack för svaren!

Förstår att det är lite krångligt att förstå. därför har jag gjort en liten bild :)

Edit. Det behöver inte alls vara så man gör, jag bara undrar hur man ska gå tillväga för att få det bästa stödet när man gör en sådan fräsning!

Edit2: Det verkar ju vara så att man får helt enkelt använda en festool med en sådan där styrskena, dom verkar ju jättehändiga som stöd egentligen!

Är det bara festool som har det systemet?
 
  • frasvinkel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att spänna upp en list (eller vad som helst i princip) med ett par skruvtvingar och sedan använda den som styrning direkt mot fräsplattan.
 
Om Du visar skivan uppifrån och vill fräsa det avbildade spåret, skall fräsmaskinen styras av en rätskiva eller styrskena lagd på skivan och parallell med spåret. Du kan inte styra mot skivans kant.

per
 
Ja det måste ju heltenkelt vara så att man får ha en sådan där räls, verkar otroligt smidigt!
 
En vanlig rätbräda eller liknande och de två föreslagna tvingarna funkar finfint, har jag gjort flera gånger. Var bara lite försiktig vid start och stopp så att du inte drar från skivan. Orkar inte riktigt tänka till nu, men det lär gå lättare att börja i en av ändarna av frässpåret än i den andra, beronde på att fräsens rotationsrikting. Alltså, det är lättare att följa brädan om man startar i "rätt" ände =)
 
Japp.

Köper nog festoolen, kostar ju bara någon hundring mer än DeWalts motsvarighet, å då får jag ju med deras rälssystem!
 
Det är ett klokt beslut!

Om Du vill hålla igen på kostnaderna så är det ganska enkelt att själv tillverka en styrskena med samma mått som Festool. Se bild.

Och handtaget är nog ett måste tillsammans med stängerna och den lilla stödfoten som monteras till höger på maskinen.

per
 
  • PIC00053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PIC00026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen!

Jag kan ju oxå tänka mig en DeWalt, men då missar jag ju styrskenan.

Man kan ju lägga en rätskiva som ni säger, men nästan alla sidobeslag bygger ju så mycket att den inte kan ligga ovanpå skivan å då blir det ju knas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.