Microkatten
Det låter spännande! Det är inte många i Sverige som har använt hampakalk, men de har större erfarenhet av materialet i t.ex. Frankrike och UK.

Däremot pågår det lite forskning om materialet i Sverige, och en del info finns förstås att hitta på nätet, Youtube och i engelska böcker.

Men detta vet du säkert redan.:D

Vi planerar att använda hampakalk i samband med renovering, men har ingen praktisk erfarenhet än så länge.
 
Det hålls ju kurser i England normalt sett. Men de har blivit inställda pga pandemin. Jag får pröva mig fram lite försiktigt.
 
Microkatten
Ja, att provgjuta är nog en bra idè. Man får testa sig fram till en lämplig blandning av kalk, hampa och vatten. Om jag förstår rätt skall du bygga enligt pisè-teknik, d.v.s. stampa i formar? Man kan då använda en ganska stor andel hampa, vad jag sett, som ger lite bättre isolervärde.

Du skriver i sin blogg att du nu skall förbereda gjutningen, men du tänker väl inte gjuta nu i kylan? Vad använder du för kalk?
 
Hej! Vore kul att höra hur det har gått med det här projektet? Vi håller på att bygga ett gästhus på knappa 30 kvm i södra Skåne, och är också inne på hampa.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.