Räcker det ?
Ska förlänga huset hemma & samtidigt öppna upp till nock. Hade varit skönt att slippa göra ventilerad nock.
Just nu är det plegel, alltså plåt som ska likna takpannor. Men sen så kommer det att bli ett falsat plåttak.
Det blir 300mm glasull i taket, 35mm luftspalt under råsponten & ångspärr 1/3 in /ut i isoleringen.
Taket har en lutning på 28°
 
A
människa människa skrev:
Räcker det ?
Ska förlänga huset hemma & samtidigt öppna upp till nock. Hade varit skönt att slippa göra ventilerad nock.
Just nu är det plegel, alltså plåt som ska likna takpannor. Men sen så kommer det att bli ett falsat plåttak.
Det blir 300mm glasull i taket, 35mm luftspalt under råsponten & ångspärr 1/3 in /ut i isoleringen.
Taket har en lutning på 28°
Varför ska du ha en luftspalt?

Du behöver ingen luftspalt i ett tak kommer bara medföra mer problem än vad det löser.
 
Ja en oventillerad lösning är väl inte helt uteslutet än. Men måste bestämma mig på några dagar.
Fler synpunkter om detta är välkommet
 
A
det enkla svaret är att en luftspalt i taket bara tillför mer fukt en den reducerar.
Anledning att man började lufta tak från början finns inte kvar i och med dagens ökade isolermängder och förbättrade lambda-värden.

enda fördelen med luftspalt i taket är för att torka ut eventuellt byggfukt, men det går att lösa på andra sätt.
 
Ok? Så om taket får en läcka, vatten kommer ner till råsponten, så menar du/ni att luftspalten inte skall vara där?
 
Rickard.
A Aunty skrev:
det enkla svaret är att en luftspalt i taket bara tillför mer fukt en den reducerar.
Anledning att man började lufta tak från början finns inte kvar i och med dagens ökade isolermängder och förbättrade lambda-värden.

enda fördelen med luftspalt i taket är för att torka ut eventuellt byggfukt, men det går att lösa på andra sätt.
Starka påståenden för relativt obeprövade metoder som jag vet många smartare och mer insatta än jag inte håller med om. En viktig funktion luftning även har är att över hela husets livslängd ge lite utrymme för inträngande fukt både utifrån och inifrån vilket jag skulle påstå är ofrånkomligt i hus som ska överleva generationer.

I min geografi är luftspalt bevisat effektivt och jag har under mina år aldrig varit med om något problem orsakat av luftspalter eller vindsventilation och även luftspalter utan vidare luftväxling (typ som ts idé men också ännu ”sämre”) verkar fungera.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok? Så om taket får en läcka, vatten kommer ner till råsponten, så menar du/ni att luftspalten inte skall vara där?
först och främst tror jag inte du vet hur en luftspalt fungerar och vart den ska vara.
luftspalten ska vara under råsponten mot insidan av huset.

för det andra luftspalten är ju inte tillför att klara av en vattenläcka?, finns inga möjligheter för en luftspalt att hantera den mängden fukt. den ska ju klara uppfuktad luft inte fritt vatten.

för det tredje så byggdes inte hus med luftspalt i taket för att ta hand om fukt utan av helt andra anledningar.

för det fjärde så kommer en luftspalt att göra att det blir en ökad fuktbelastning i taket då fuktig luft kommer vandra in i luftspalten och kondensera mot den kalla undersidan på råsponten. För att lösa detta problem som uppstår på ventilerade tak har man börjat med att lägga ytterligare en hård isolering uppe på råsponten innan man lägger tegel eller vad man ska ha
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
Starka påståenden för relativt obeprövade metoder som jag vet många smartare och mer insatta än jag inte håller med om. En viktig funktion luftning även har är att över hela husets livslängd ge lite utrymme för inträngande fukt både utifrån och inifrån vilket jag skulle påstå är ofrånkomligt i hus som ska överleva generationer.

I min geografi är luftspalt bevisat effektivt och jag har under mina år aldrig varit med om något problem orsakat av luftspalter eller vindsventilation och även luftspalter utan vidare luftväxling (typ som ts idé men också ännu ”sämre”) verkar fungera.
fast det är inte sant, bara fråga vilken fuktsakkunnig som helst, eller läs forskning på området.
bara att googla
 
Rickard.
A Aunty skrev:
fast det är inte sant, bara fråga vilken fuktsakkunnig som helst, eller läs forskning på området.
bara att googla
Märkligt att 99% av alla nya hus byggs med luftning då om det är sämre på allt ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
först och främst tror jag inte du vet hur en luftspalt fungerar och vart den ska vara.
luftspalten ska vara under råsponten mot insidan av huset.

för det andra luftspalten är ju inte tillför att klara av en vattenläcka?, finns inga möjligheter för en luftspalt att hantera den mängden fukt. den ska ju klara uppfuktad luft inte fritt vatten.

för det tredje så byggdes inte hus med luftspalt i taket för att ta hand om fukt utan av helt andra anledningar.

för det fjärde så kommer en luftspalt att göra att det blir en ökad fuktbelastning i taket då fuktig luft kommer vandra in i luftspalten och kondensera mot den kalla undersidan på råsponten. För att lösa detta problem som uppstår på ventilerade tak har man börjat med att lägga ytterligare en hård isolering uppe på råsponten innan man lägger tegel eller vad man ska ha
Jodå, men vatten kommer att vandra nedåt i enlighet med gravitationen, även genom råsponten som fukt, och att då inte ha en luftspalt under råsponten låter väldigt märkligt. Det må vara så att det du/ni hävdar är rätt, men i mina öron låter det som en shit storm waiting to happen. Om man då fortsätter mitt exempel med vattnets/fuktens vandring så kommer det istället för luftspalten att hamna i glasull eller stenull. Det jag sett av glasull och stenull instängt i ett utrymme utan luftspalt stavas mögel på närmast liggande organiska material.
Om resonemanget med att luftspalten är onödig i tak, så borde det exakt samma gälla luftspalten bakom en fasad. Vi såg ju alla hur det gick med de enstegstätade husen...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jodå, men vatten kommer att vandra nedåt i enlighet med gravitationen, även genom råsponten som fukt, och att då inte ha en luftspalten under råsponten låter väldigt märkligt. Det må vara så att det du/ni hävdar är rätt, men i mina öron låter det som en shit storm waiting to happen. Om man då fortsätter mitt exempel med vattnets/fuktens vandring så kommer det istället för luftspalten att hamna i glasull eller stenull. Det jag sett av glasull och stenull instängt i ett utrymme utan luftspalt stavas mögel på närmast liggande organiska material.
Om resonemanget med att luftspalten är onödig i tak, så borde det exakt samma gälla luftspalten bakom en fasad. Vi såg ju alla hur det gick med de enstegstätade husen...
men har du ett läckage i taket så kommer varken luftspalt ej inte rädda dig, en luftspalt klarar aldrig dom mängderna. Fukt ska aldrig vandra ner förbi tätskiktet du har du redan problem.
Det som man skulle kunna argumentera för att luftspalten ska hantera fukt innifrån, men finns mycket bättre sätt att lösa det på.
Tror inte du förstår drivkrafterna och varför man hade luftspalt i tak förut.
dessutom tror jag du blandar luftspalt i väggar med luftspalt i tak, det är två helt olika saker.
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
Märkligt att 99% av alla nya hus byggs med luftning då om det är sämre på allt ;)
va?

långt ifrån alla nus byggs med luftspalt i tak, i vägg är något helt annat.
i vägg är det vettigt men inte det vi pratar om.
 
Rickard.
A Aunty skrev:
va?

långt ifrån alla nus byggs med luftspalt i tak, i vägg är något helt annat.
i vägg är det vettigt men inte det vi pratar om.
Så är det men jag har ett endaste projekt på totalt 10års erfarenhet av tak på ett eller annat sätt utan luftspalt med råspont, återstår att se hur det klarar sig men jag vet att vi har inga problem med alla andra med ventilerade tak.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men har du ett läckage i taket så kommer varken luftspalt ej inte rädda dig, en luftspalt klarar aldrig dom mängderna. Fukt ska aldrig vandra ner förbi tätskiktet du har du redan problem.
Det som man skulle kunna argumentera för att luftspalten ska hantera fukt innifrån, men finns mycket bättre sätt att lösa det på.
Tror inte du förstår drivkrafterna och varför man hade luftspalt i tak förut.
dessutom tror jag du blandar luftspalt i väggar med luftspalt i tak, det är två helt olika saker.
Jagr inte snickare och har absolut inte studerat byggnaders historiska tekniska utveckling.

Ett tak är inte ett tätskikt. Det är en del av klimatskalet.

Du säger upprepat "du förstår inte xxxxxx" och "jag tror inte du förstår xxxxxx". Jag tycker du skall förklara istället.

Varför skulle det vara två olika saker? Förklara vari skillnaden ligger.

Och...källor till det du hävdar, tack.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Så är det men jag har ett endaste projekt på totalt 10års erfarenhet av tak på ett eller annat sätt utan luftspalt med råspont, återstår att se hur det klarar sig men jag vet att vi har inga problem med alla andra med ventilerade tak.
gott ändå när man vet bättre än den samlade forskningskåren, finns ju hur mycket som helst om detta.

"Tak brukar ventileras. Både branta tak och tak med mindre lutning brukar förses med luftspalt. Särskilt branta tak med stor ventilerad luftvolym anses behöva ventileras. Ofta sker ventilationen genom ventilationsöppningar såväl vid takfot och taknock som i gavlarna. Behovet av sådan luftning kan emellertid diskuteras och resultat från forskning vid SP visar att i ett väl isolerat tak utan tillförsel av fukt, dvs i ett tak som är såväl vattentätt som ångtätt och lufttätt, är ventilationen snarare till nackdel än fördel, se figur 2 och 3. Ventilationsluften tillför istället fukt som kan kondensera inne i taket under klara, kalla nätter. Ett oventilerat tak där det inte tillförs någon fukt är torrare än ett ventilerat. Undersökningarna visar också att i de fall ventilationen verkligen behövs för att torka ut en fuktskada räcker flödet helt enkelt inte till. Luften är för kall för att kunna bära den fuktmängd som krävs för att hålla taket torrt. Orsaken till den låga temperaturen på ventilationsluften är den kraftiga värmeisoleringen i taket som innebär att luftspalten inte värms inifrån. Liknande resultat har erhållits vid forskningsinstitut i Tyskland, Danmark, Finland och USA."
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.