Vi kommer förmodligen att bygga Myresjöhus Kornett och undrar om det finns någon mer som ska, eller kanske redan har gjort det? Det skulle vara spännande att veta vad ni har ändrat på isåfall, eller om ni har några tips på saker att tänka på som förbättrar huset. Tar tacksamt emot alla förslag :)
 
Hej Linda!

Får man fråga vart i Linköping Ni ska bygga? Vi har oxå en tomt, men på landet mellan Linköping och Norrköping. Vi ska bygga ett Mästergården, som är väldigt likt Kornett i planlösningen fast det är ett 2-planshus. Visst är det spännande att bygga, och då har vi inte ens fått bygglov än... ;-)

//Stina
 
Hej!

Vi ska bygga i Lambohov. Vi har fått en tomt via kommunen efter ett antal års köande :) Ska bli jättespännande som sagt! Mästergården ser oxå väldigt snyggt ut men vi är begränsade till 1,5-planshus enligt kommunens bestämmelser. Hur långt har ni kommit? Är det dags att ansöka om bygglov snart? Vi väntar just nu på nya ritningar och sen är det väl dags för bygglovsansökan.
 
Har idag sagt ja till en tomt i Kävlinge, Skåne, där Myresjöhus uppför en grupp villor, och det är just kornett som jag och min sambo har fastnat för.

Vad har ni tänkt er för förändringar från standarden?

Två begränsningar i uppförandet, pga krav from kommunen, för oss är att takpannorna ska vara röda (istället för gråa som vi hade tänkt oss) samt att fasaden ska vara puts eller tegel. Annars har vi ganska fria händer.

Har tänkt oss nyckelfärdigt med totalentreprenad. Har inte mycket fritid närmsta tiden, så all tid sparad är värt en hel del.

Kornett byggt med Malmökontoret har i vårt fall golvvärme på hela nedanvåningen, värmeväxlare, och färdigmålad fasad som standard, saker som jag förstått skiljer beroende på var man bygger.

Tillval vi räknat på nu så här initialt är putsfasad pga kommunkravet ovan, stegljudsisolerade golv, centraldammsugare, skjutdörrsgarderobvägg i nedre sovrummet, fönsterändringar - panoramafönster istället för standardens "nästan panorama" samt plåtinklädda fönsterramar för att minska underhållet. Vidare kamin i vardagsrummet, två extra takfönster i allrummet på ovanvåningen, kakelgolv i entrén och kök, en 3.5x9m stor carport, samt en extrapott på 50.000:- till köket.

Totalpris nyckelfärdigt för allt detta: 3.470.000, varav tomten + anslutning VA & el står för 725.000. Hur ser era prisbilder ut?

Något annat vi borde tänka på? Såväl varningar som rekommendationer, kornettspecifikt som myresjöhusspecifikt, välkomnas varmt!

Tack!
 
Hej!

Vi har gjort slutbeställning på vårt Kornett för ca 1 månad sedan. Nu är det bara att vänta eftersom de har mycket att göra på fabriken. Huset är planerat att komma i slutet av oktober med inflytt i mars. Vi har i stort sett gjort samma ändringar som er med lite tillägg:

*Minskat fönstret vid entredörren för att kunna flytta dörren så nån form av klädhängare får plats vid sidan om dörren.

*Byggt igen ena öppningen i väggen mellan vardagsrum och hall för att få det lite mer lättmöblerat.

*Ektrappa

*Fönster som går ner till golvet på hela baksidan

*Skjutdörrsgarderob i ena sovrummet på övre våningen

*Bardisk i köket samt lite andra ändringar med stora lådor och spottar

*Uppgraderat vitvarorna samt fläkten

*Valt till badrumsmöbel + spegel med spottar i WC på nedre botten

*3 extra stora takfönster i allrummet på övre våningen (ett måste för oss efter att ha sett hur ljust det blir i visningshuset på Husknuten)

*Vägg med infälld skjutdörr mellan allrummet och trappan (som i Visningshuset i Göteborg) samt endast öppet mellan våningarna när man kommer upp för trappan. Resten är igenbyggt.

*Förstärkning av bjälklaget i badrum på övervåningen för att kunna ha badkar.

*Golvbrunn + el framdraget till badkar

*Golvvärme i badrum på övervåningen

*Torkskåp

*Liggande panel på vissa ställen, annars vanlig lockpanel

*Golvvärme nb

*Målat i alla rum istället för tapet

*Stegljudsisolering

*Extra isolering runt sovrummen på övervåning

*Skärmtak vid entrén

*Förbereder för braskamin

*Klinker i entrén

Totalt tillval ca 200 000:-
Huspris i standardutförande 2100 000:-
 
Hej! Vi gjorde oxå slutbeställning för ca två månader sen, och det tickar på med tillval när man väl sitter där. Man vill ju inte snåla nu när man äntligen ska få sin dröm uppfylld! Vi hamnade på tillval på ca 400.000 men då har vi kommit billigt undan vad gäller tomt (100.000) + servitut på vattnet och så...
Räknar på att totalt hamna på ca 2.800.000... och sen tillkommer givetvis trädgård, veranda, renovering av befintligt garage o.s.v...

Längtar till oktober då huset ska börja byggas... Det känns sååå spännande!

//Stina
 
Färstärkning av bjälklag för ev framtida badkar samt tilläggsisolering av sovrum är två tillval som jag kommer att lägga till på vår lista, tack för det.

Spännande minst sagt, gått och planerat och letat rätt länge nu och så blir det då äntligen av... :)
 
Linda: Har ni bestämt er för och beställt kakel och klinker nu? Jag är väldigt nyfiken på vad det blev, från vilken butik och hur mycket det kostade. Har du lust att berätta?

Spännande att det närmar sig stomresning snart, jag hoppas du lägger upp mycket bilder här eller någon annan stans, jag ser fram emot att följa ert bygge.

/Anette
 
Hej Hägerhäll!

Ja, nu närmar det sig med stormsteg. Vi hade byggsamråd igår och om 2 veckor ska vi ha byggstartsmöte. Så om 3 veckor drar de igång med arbetet på tomten. Vid byggstartsmötet ska vi få en tidsplan så att vi ska veta när vi måste ha bestämt kakel, klinker, tapeter mm så vi har inte bestämt det ännu. Men det är väl hög tid att börja åka runt och titta. Återkommer med rapport när vi bestämt oss.

/Linda
 
Lyfter denna tråd igen ; )

Vi har tittat lite på Kornett och vart i kontakt med Myresjöhus Eskilstuna kontor.
Jag tycker det verkar väligt dyrt om man jämför lite med vad Ni har fått betala?

T e x
Hus enligt standardutförande som i katalogen= ca 2 600 000 kr
Sedan tillkommer för puts= HELA 250 - 300 000 kr !!!!!
Garage med lockpanel (vill ha puts)= ca 210 000 kr (lägg till ca 70 000 för puts)
Inglasad altan med balkong ovanpå (13 kvm)= 195 000 kr!!!

Alltså totalt ca 3 300 000 kr för huset på totalentreprenad!!!!!!!

Då har vi inte med några andra tillval alls! Det är säkert enligt denna tråd inte omöjligt med tillval på mellan
200 - 400 000 kr. Då kanske Kornett kostar 3 5 - 3 700 000 kr !!!

Sedan tillkommer ca 500 000 - 600 000 kr för tomt med alla anslutningsavgifter etc...
Därutöver minst 100 000 kr för att planera tomten och ytterligare oförutsedda utgifter på minst 100 000 kr

D v s runt 4 500 000 kr för ett inflyttningsklart hus.

Är det bara jag, men är det inte fasansfullt dyrt????

Kommentarer tack.
 
Antingen har det varit en rejäl prishöjning sedan vi gjorde vår beställning, eller också är kanske något missuppfattat eller dåligt informerat. Den prisinfo för puts du fick kanske ingår i kataloghuspriset? Låter hyfsat troligt då kataloghuset är putsat, priserna blir då lite mer i nivå med vad vi har betalat.

Standarden och därmed priset skiljer sig åt beroende på med vilket kontor man bygger med så en rak prisjämförelse är svår, men för 2.350.000 fick vi en Kornett med puts och i princip katalogutförande. Sedan har vi gjort en hel del tillval, liksom alla andra :)
 
Håller med Kim, det är något som inte riktigt går ihop sig med det höga priset. Först av allt så är kataloghuset inte i närheten av att vara huset i standardutförande. När vi skrev kontrakt förra året kostade huset i standardutförande inkl puts (vilket vi inte ska ha) ca 2,4 miljoner. Vårt isolerade dubbelgarage på 49 kvm kostar 225 000:-. Vårt hus med garage, fyllmaterial till tomten och tillval har hittills kostat ca 2,9 miljoner och sen tillkommer tomten och anslutningsavgifter. Då ingår inte matjord och övrigt till trädgården mm, mm.
 
Steff76 skrev:
Lyfter denna tråd igen ; )

Vi har tittat lite på Kornett och vart i kontakt med Myresjöhus Eskilstuna kontor.
Jag tycker det verkar väligt dyrt om man jämför lite med vad Ni har fått betala?

T e x
Hus enligt standardutförande som i katalogen= ca 2 600 000 kr
Sedan tillkommer för puts= HELA 250 - 300 000 kr !!!!!
Garage med lockpanel (vill ha puts)= ca 210 000 kr (lägg till ca 70 000 för puts)
Inglasad altan med balkong ovanpå (13 kvm)= 195 000 kr!!!

Alltså totalt ca 3 300 000 kr för huset på totalentreprenad!!!!!!!

Då har vi inte med några andra tillval alls! Det är säkert enligt denna tråd inte omöjligt med tillval på mellan
200 - 400 000 kr. Då kanske Kornett kostar 3 5 - 3 700 000 kr !!!

Sedan tillkommer ca 500 000 - 600 000 kr för tomt med alla anslutningsavgifter etc...
Därutöver minst 100 000 kr för att planera tomten och ytterligare oförutsedda utgifter på minst 100 000 kr

D v s runt 4 500 000 kr för ett inflyttningsklart hus.

Är det bara jag, men är det inte fasansfullt dyrt????

Kommentarer tack.
Hej

Jag fick en offert (av Peter Karlsson på Eskilstunakontoret) gällande Kornett nyligen: Pris i utgångsstandard inkl. moms 2 363 000

Så ditt pris lär vara med puts... men dyrt i alla fall.
 
Om ni funderar på Myresjöhus så kanske det är läge att hålla lite koll på den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Ren tur att huset inte brann ned, frågan är om inte huset borde utrymmas tills myresjöhus åtgärdar (verkar ha funderat i ett halvår).
 
Redigerat:
Ja, det är verkligen en skrämmande tråd.. Puhhh.. *torkar svetten från pannan*
Skulle inte betala en krona för att bo i det huset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.