Behöver lite hjälp, ska lufta elementen. Centralen är den klassiska VX-Unit 2000. Den börjar bli ganska sliten, men samtidigt så bara går och går och går den.

Vilken av ventilerna är det som fyller på systemet? Jag har hittat två stycken som jag bedömer som troliga, ringar in de med gult på bilderna. En bild som visar helheten och en bild som visar ventilerna på nära håll.

Det bör väl vara huvudströmbrytaren längst ned till vänster på centralen som bryter cirkulationspumpen? Det finns en sladd som går från pumpen och ner dit i alla fall.

Tacksam för råd!
Värmecentral med markerade ventiler, mätare och pump, inringat i gult för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av en VX-Unit 2000 central med ringade områden som visar två ventilerna för systemfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet värmesystem med VX-Unit 2000 central, timräknare och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det är den övre ventilen som ser stängd ut nu och är normalt är stängd. Strömbrytaren styr säkert cirkulationspumpen om anslutningsledningen går dit. Det ser väldigt korroderat och rostigt ut. Du bör absolut ta hem någon rörmokare eller någon från fjärrvärmebolaget för att titta på det där om det kan börja läcka plötsligt. Centralen kan vara runt 40 år gammal även om man bytt värmemätaren någon gång.
 
Den övre inringade ventilen verkar vara en bypassventil på fjv-kretsen.

https://www.ovikenergi.se/media/1675/redan_villa_typ_2000_00.pdf

https://www.soderhamnnara.se/download/18.3f9c3e24168a00f780899bb1/1550581538435/Redan Villa 2016-.pdf

https://ketherm.se/sites/ketherm.se/files/vx_2000_ke_exclusive_distributor_mo.pdf

Påfyllningsventilen till radiatorkretsen brukar sitta inkopplad från varmvattnet.

Den där fjv-centralen läcker vatten i var å varannan koppling. Risken är stor att någon koppling ärgar sönder inom ganska snar framtid.
 
J Josth skrev:
Jag tror det är den övre ventilen som ser stängd ut nu och är normalt är stängd. Strömbrytaren styr säkert cirkulationspumpen om anslutningsledningen går dit. Det ser väldigt korroderat och rostigt ut. Du bör absolut ta hem någon rörmokare eller någon från fjärrvärmebolaget för att titta på det där om det kan börja läcka plötsligt. Centralen kan vara runt 40 år gammal även om man bytt värmemätaren någon gång.
Jo det där ser mycket illa ut, min egen fyllningsventil hade kalkat igen.
Nu bor jag i en stad där fjärrvärmebolaget även äger centralen så då var det enkelt/billigt. (det måste man kolla)
Sen när montören hade bytt min fyllningsventil så upptäckte han att även expansionskärlet var slut, sönderrostat.
 
Tror det är ventilen som jag ritat en pil mot. Men fy, jobbar som serviceteiniker för ett fjärrvärmebolag och detta är bland det värsta skicket jag sett en central i.
 
  • Rostig och smutsig värmecentral med ventilen markerad med gul pil, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan ha fel också. Svårt att se. Men påfyllningsventilen brukar vara av just den sorten som sitter där.
 
K Krukmakaren skrev:
Jag kan ha fel också. Svårt att se. Men påfyllningsventilen brukar vara av just den sorten som sitter där.
Stämmer bra att det var den! Tyvärr så var jag och farsan och drog i den andra ventilen innan så den kopplingen började läcka. Röris var här en timme idag och bytte packningar i de flesta ventilerna. Visade sig att tidigare ägarna använt gängtejp i skarvarna och det var ett stort no-no. Förmodligen bidragit till att den ser så jävlig ut.
Så nu går den förhoppningsvis över sommaren. Har planerat in ett byte under hösten, men vill göra det kontrollerat då allt ska flyttas till andra sidan väggen.

Roligt också att rörmokaren på en gång frågade om det var en central från Redan när jag hörde av mig. De verkar vara ökande för att vara usla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.