Försöker få igång en Stiga Park Compact som tidigare gick klockrent. Någon som har förslag på vart man börjar felsöka givet filmen?
 
ullberg
Endera låg batterispänning (ladda/använd starthjälp/byt batteri) eller något som hindrar cylindern/cylindrarna att gå runt. Det senare är ett tecken på att motorn inte alls mår bra så kanske värt att ta ut tändstiftet/-en och kolla om det går att dra runt motorn lätt för hand innan du försöker tvinga runt den allt för mycket (beror på din egen riskbenägenhet)

/U

Edit: om det är elektriskt problem behöver det ju iof inte vara batteriet enbart, kan kanske också vara problem med kablar/jordpunkter för startmotorn, men jag skulle börja kolla batteriet iaf
 
A
kolla startdrevet..
Och är det inte det så kolla ventilerna under OHV kåpan... är ganska säker på att det är drevet till starten som fastnar uppe
 
Tack. Vart hittar jag startdrevet?


Såg en annan sak se film, ska dessa kanske sitta ihop?
 
A
M marcusnaslund skrev:
Tack. Vart hittar jag startdrevet?

[video]
Såg en annan sak se film, ska dessa kanske sitta ihop?
startdrevet sitter längst upp på startmotorn..
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..

2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..
 
A
M marcusnaslund skrev:
Tack. Vart hittar jag startdrevet?

[video]
Såg en annan sak se film, ska dessa kanske sitta ihop?
ta bort toppkåpan från motorn så ser du precis hur det är uppbyggt...
 
Hej igen!

Ny säsong och dags att ta tag i detta. Har öppnat upp lite och tagit en ny film nedan. Fråga två: startmotorn är det nedtill på bild 2 med guldlås?

Tack!

Motor i gräsklippare med öppnat underhållslucka och synligt startdrev och guldlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad motor med synligt startdrev och låssprint, omgivet av smuts och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



QUOTE="Maskintok, post: 4466203, member: 433451"]startdrevet sitter längst upp på startmotorn..
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..

2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..[/QUOTE]
 
A
M marcusnaslund skrev:
Hej igen!

Ny säsong och dags att ta tag i detta. Har öppnat upp lite och tagit en ny film nedan. Fråga två: startmotorn är det nedtill på bild 2 med guldlås?

Tack!

[bild] [bild] [video]


QUOTE="Maskintok, post: 4466203, member: 433451"]startdrevet sitter längst upp på startmotorn..
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..

2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..
[/QUOTE]

Japp det är startmotorn.
sitter med några skruvar.
oftast 3/8 på vissa är det 9/16.
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
A
din motor rör sig väldigt mycket...
Den ska inte kunna svänga så där pass..

sitter den fast i chassit?
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Den hade mycket riktigt lossnat på ena sidan. Satte fast den med templösning nu. Ny film:




Maskintok skrev:
din motor rör sig väldigt mycket...
Den ska inte kunna svänga så där pass..

sitter den fast i chassit?
 
  • Gilla
kraiklyn
  • Laddar…
Undrar om batteriet är gammalt/klent?..
 
A
M marcusnaslund skrev:
Den hade mycket riktigt lossnat på ena sidan. Satte fast den med templösning nu. Ny film:

[video]
Ja det händer inte mycket varken från startmotorn eller Svänghjulet..

Svänghjulet går tungt att röra även när startdrevet är urkopplat?
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
A
M marcusnaslund skrev:
Undrar om batteriet är gammalt/klent?..
Nä det tror jag inte alls är felet, då den orkar rotera på Svänghjulet..

Men visst går det att ta batteri från bilen och testa med..
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Tänkte undersöka startmotorn men kan inte förstå hur jag får loss kugghjulet på toppen

Maskintok skrev:
Ja det händer inte mycket varken från startmotorn eller Svänghjulet..

Svänghjulet går tungt att röra även när startdrevet är urkopplat?
 
A
M marcusnaslund skrev:
Tänkte undersöka startmotorn men kan inte förstå hur jag får loss kugghjulet på toppen
M marcusnaslund skrev:
Tänkte undersöka startmotorn men kan inte förstå hur jag får loss kugghjulet på toppen
längst upp sitter det en säkringsring.
Man vrider på drevet så är där ett spår som ska man ska kunna sticka in en mejsel och benda bort ringen.

Men passa ögonen.

Vissa har så att man trycker ner drevet och sedan tar man bort ringen.
din ser ut som det första alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.