Håller på och monterar ny karm och innerdörr här hemma men har ett litet problem.
Tröskelplattan har en svag böj i sig och ligger därför inte helt slätt mot golvet. På dom andra dörrarna som jag bytt fanns inte detta problem utan där ligger dom fint utan skruvar eller limm.
Tror ni jag har någon chans att räta ut denna enl. bilden eller kommer den bara gå tillbaka?
 
  • Arbetsbänk med tröskelplatta fixerad med klämmor för att räta ut böj, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Försök till att räta en böjd tröskelplatta på ett arbetsbänk med skruvtvingar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du inte skruva den?
 
R Robert-san01 skrev:
Skall du inte skruva den?
Nej jag hade nog tänkt låta dom ligga löst. Sitter väldigt bra på dom andra dörrarna. Karmen spänner ju fast den lite så det inte glappar när man trampar på den.
 
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Nej jag hade nog tänkt låta dom ligga löst. Sitter väldigt bra på dom andra dörrarna. Karmen spänner ju fast den lite så det inte glappar när man trampar på den.
Ok. Man brukar annars skruva dem med försänkt, kullerskallig skruv av mässing med rakt mejselspår. Typ 3st per tröskel/platta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Tror ni jag har någon chans att räta ut denna enl. bilden eller kommer den bara gå tillbaka?
Nej den kommer troligen att gå tillbaka igen ,jag testade själv på en förra året och hade den liggande i överspänning ett par veckor,men det hjälpte inte
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T tergo skrev:
Nej den kommer troligen att gå tillbaka igen ,jag testade själv på en förra året och hade den liggande i överspänning ett par veckor,men det hjälpte inte
Ok jag misstänkte det med. Får bli en klick PL400 eller liknande när golvet är lagt på intilliggande rummet.
 
B
Eller köp en ny som är rak och gör om den. Borde gå fort. Nu har du en mall färdig.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B
Såga med figursåg så får du det perfekt!
 
B ByggareNic skrev:
Såga med figursåg så får du det perfekt!
B ByggareNic skrev:
Eller köp en ny som är rak och gör om den. Borde gå fort. Nu har du en mall färdig.[/QUO
Det har du rätt i! Ska ta en funderare.
 
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Det har du rätt i! Ska ta en funderare.
Eller gör som "alla" andra och sätt dit tre skruvar. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller gör som "alla" andra och sätt dit tre skruvar. :)
Nnääjjjee vill inte ha några skruvar :p
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
B
Håller med, hatar skruvar på lister.
 
B ByggareNic skrev:
Håller med, hatar skruvar på lister.
Tur att det är en tröskel då:cool:;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B
Haha good one!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.