Hikkadu
G OMathson skrev:
Varför inte? Är ÖoB, Biltema, Jula, Jemfix osv bättre?
Svar NEJ!! All skitfärg som dessa säljer är alla ett riktigt dåligt ekonomiskt alternativ
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hur ska inflation mätas då? Silikonpriset på beijer?
Jag tror att de här "flat earth"-människorna som förnekar KPI, helst vill mäta inflation genom att mäta prisökning på den handfull varor som ökat mest i pris.
Och även då kommer dom att säga att mätningarna är falska, för att dom misstänker att det någonstans fanns en vara de missat som steg mer.
 
  • Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
G Goeras skrev:
Prishöjningar med 30% får man nog räkna med på det mesta tyvärr. Googla tex M1 eller M2 Money Supply så ser ni det extrema pengaprintandet som skett de senaste åren i graf. Däri ligger den största orsaken till inflationen, lägg sedan till alla underskott i supplychain osv.. CPI och KPIF bör man nog snarare se som de lägsta siffrorna dom lyckas knåpa ihop och lura i svensson..
M2 är inte särskilt relevant då det inte är fungerande betalmedel.
M1 är dock betalmedel och har som du säger ökat kraftig. Men samtidigt har omsättningshastigheten gått i backen. Vi ligger helt enkelt och håller på vår M1.
Omsatt M1 har ökat i ungefär samma långsamma takt som tidigare.

Det som driver upp en del priser och leveranstider är att konjunkturen är högre samtidigt som vi dras med vissa flaskhalsar i produktionen.

Under corona investerades det inte på samma sätt i ökad produktionskapacitet och det är det vi ser konsekvenserna av.
Det här kommer att falla tillbaka, men det tar något år att komma ifatt med produktionskapaciteten.

Drivmedelpriserna bidrar mycket till prisökningarna i butik. Det är inte rimligt att de ligger kvar på de här nivåerna. När de faller kommer priserna att gå ned.

Sedan försvårar det att man i Kina gör lock down då och då. Vilket man gör för att sjukvården inte klarar av en epidemi. Och att för stor andel av befolkningen fortfarande inte är vaccinerad. Det är också övergående.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Jodå, både kaffe och tomater har gått upp kraftigt (>30 %). Prispunkterna har flyttats på erbjudanden. Jag köper hela bönor. Under hela 2021 har jag kunnat köpa Löfbergs 400 g, 3 för 99 kr. Nu så kostar 3 st 185 kr...
Priser för hela bönor har legat runt 130 kr/kg. Finns mycket dyrare märken. Mauro brukar ligga klart högre. Finns även billigare. Men jag har noterat en generell glidning upp till 140 kr/kg.
Värre än så är det inte.

Och skälet är dåliga skördar i sydamerika. Då stiger priset lite här och någon annanstans i världen för någon vara utan kaffe. Nästa år har vi nya skördar.
 
K KungAnka skrev:
Det beror på vad man ska göra. Vill man att färgen täcker så bra som möjligt till lägsta möjliga pris är den ju betydligt bättre än färg från finbutiken, både enligt tester och min erfarenhet. Sen kanske man vill ha nån speciell färgton eller glans, då handlar man nån annanstans.

[länk]

[bild]
De som är arga på Riksbanken och SCB ser nog att Nordsjöfärgen kostar 1200 och Rustafärgen 323. Och menar då att färgpriserna stigit med 271% denna månad. Och så repeat nästa månad.

Jag har ibland försökt förklara att man inte får byta ut förra månadens mätdata. Men då blir det för mycket logik.
 
chaser chaser skrev:
Lika dåliga så det krävs mer färg för ett bra resultat, så blir dyrare per liter.
Brukar alltid handla "märkesprylar" när det handlar om färg. Panerade en vägg för två veckor sedan (obehandlat furu) och ville testa ett billigare alternativ. Classes grundfärg och väggfärg. 1strykning vardera. Otroligt överraskande nöjd med resultatet. Till en bråkdel av priset jmf med "märkesprylarna". Så, var inte allt för kategorisk när det gäller pris vs. upplevd kvalitet. Även om det oftast stämmer
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du kan inte argumentera mot folk som använder KPI för att mäta inflation… det är som att försöka övertyga en flat earth människa att jorden faktiskt är rund.
Eller snarare tvärt om då - att försöka övertyga oss som vet att jorden är rund om att den i själva skulle vara platt.
Hur mäts inflation? | Sveriges Riksbank
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
G
Hikkadu kjäll51 skrev:
Svar NEJ!! All skitfärg som dessa säljer är alla ett riktigt dåligt ekonomiskt alternativ
Är du på riktigt? Min bästa kompis är yrkesmålare sedan snart 40år och visst är det skillnad på olika produkter men Rustas Nyans är väldigt bra för sitt pris jämfört med tex Alcro milltex 7 som både jag kompisen normalt använder om inga speciella krav finns. De andra billiga alternativen har jag ingen erfarenhet av, har du eller har du bara bestämt dig utan att veta?
 
Är det nån som tror att mjölken som är brandad av ICA men tillverkad av Arla skulle komma från nån slags sämre kossor. Samma lär väl gälla för målarfärg mm, enligt min egna erfarenheter var reservdelar mm från biltema och färg från rusta mfl mycket sämre för 20-30år sen. Men nu tycker jag själv att det mesta är helt ok oavsett var du köper grejorna, nåt bottennapp lär man väl göra då och då oavsett var grejorna är inköpta, för tillverkningen sker för det mesta i samma fabriker. Ett tips som gällt rätt länge är lättspackel på byggmax, som tyvärr gått upp i pris som allt annat, det är helt otroligt bra för pengarna, vi har köpt hundratals hinkar genom åren.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Om kostnaden att få hit varor ökar så mycket som skett redan innan bränsle och annan energi började skena är det väl inte underligt alls.
Covid orsakar fortfarande stora logistikproblem, fler satans virusvarianter kommer och detta var innan tokfan i Kreml bestämde sig för att utlösa värsta krisen i Europa sen andra världskriget.
Dieselpriset är på en nivå som gör det olönsamt för lantbruket att ens köra ut, så vänta bara tills brödnotan här hemma kommer


MrJay MrJay skrev:
Det går runt en prislista på diverse grupper med aviserade prishöjningar nu i april. Enligt vad jag fått veta härstammar den från Beijer Byggmaterial. Någon som vet om det ligger någon som helst substans bakom?
Prisökning på t.ex. silikon med 30-50% känns ju befängt.

[bild]
 
Mekstr Mekstr skrev:
Någon som har insikt i imprignerat virke till altan. Det brukar vara lockpriser i början av sommaren, men borde man passa på nu innan?
Dagens priser på 120 trall:
Bauhaus 33 kr/lpm
K-rauta 35 kr/lpm
Byggmax 25kr/lpm

Jag tar en tur till Byggmax direkt innan de också höjer. Tack för trådstarten.
 
S
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Eller snarare tvärt om då - att försöka övertyga oss som vet att jorden är rund om att den i själva skulle vara platt.
Hur mäts inflation? | Sveriges Riksbank
Tvek på den va? :)
 
A A Haddock skrev:
Dagens priser på 120 trall:
Bauhaus 33 kr/lpm
K-rauta 35 kr/lpm
Byggmax 25kr/lpm

Jag tar en tur till Byggmax direkt innan de också höjer. Tack för trådstarten.
Svinigt dyrt! Jag har ett kvitto från september 2020, då trallen kostade 13,95/meter på byggmax. Förra sommaren då jag byggde ny altan kostade trallen de första 400 metrarna 21,45/m. När jag sedan skulle komplettera med 100 meter på slutet hade dom höjt till 24,95/meter. Verkar som priset stått still sedan dess.
 
S
Hikkadu kjäll51 skrev:
Svar NEJ!! All skitfärg som dessa säljer är alla ett riktigt dåligt ekonomiskt alternativ
Struntprat, de färgerna funkar alldeles utmärkt och är ett utomordentligt alternativ.
Men bara inte för den som är helt påverkad och tror på all reklam och därmed insnöad på att det bara är de sk "märkesprodukterna" som duger för honom.
Dessutom beror det helt på vad och var det ska målas.
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Jag tror att de här "flat earth"-människorna som förnekar KPI, helst vill mäta inflation genom att mäta prisökning på den handfull varor som ökat mest i pris.
Och även då kommer dom att säga att mätningarna är falska, för att dom misstänker att det någonstans fanns en vara de missat som steg mer.

Man kan väl mäta inflation i det som folk spenderar mest på, känns inte det rimligt?

förövrigt har du väl missförstått begreppen lite tror jag. Det är de som tror på KPI som är flat earthers :)
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.