Rivna trägolv i ett renoveringsprojekt som ska förberedas för nytt golv med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har rivit all golv och kommit fram till fina träskivor men innan vi lägger nytt golv (vinyl)vill vi isolera ordentligt mod ljud, kyla…
Därför tänkte jag:
1-Spånskiva
2-Gipsskiva
3-Underlag (ljuddämpande) (selit)
4-Vinyl

Vad tycker ni?
 
A Asso skrev:
[bild] Hej!
Vi har rivit all golv och kommit fram till fina träskivor men innan vi lägger nytt golv (vinyl)vill vi isolera ordentligt mod ljud, kyla…
Därför tänkte jag:
1-Spånskiva
2-Gipsskiva
3-Underlag (ljuddämpande) (selit)
4-Vinyl

Vad tycker ni?
?
 
Är det i en lägenhet?
 
Nej det är 1,5 plans villa
 
BirgitS
Övre eller nedre plan?
Det låter konstigt att vilja isolera mot kyla på övre plan men också konstigt att vilja isolera mot ljud på nedre plan.

Hur är bjälklagret eller motsv. gjort idag?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Trägolv med borttaget bräde som exponerar undergolv och isolering i en byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Övre eller nedre plan?
Det låter konstigt att vilja isolera mot kyla på övre plan men också konstigt att vilja isolera mot ljud på nedre plan.

Hur är bjälklagret eller motsv. gjort idag?
Det är nedervåningen vi har tänkt att isolera då vi har källaren under som är inred och används så därför vill vi isolera mot både ljud och kyla.

Bifogar bilder som visar vad det finns under ”trägolvet” Trägolv med upplyft bräda som avslöjar underliggande isolering och rör, samt ett par tofflor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Okej, 1 1/2 plan plus källare. Är källaren kall?
Vill man isolera mot kyla verkar det bättre att ha ett lager mineralull eller någon liknande isoleringsprodukt. När det gäller ljud så lär det vara bra med något som är tungt och en konstruktion som förhindrar att ljud transporteras in i stommen så vitt jag har förstått av andra trådar i forumet.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, 1 1/2 plan plus källare. Är källaren kall?
Vill man isolera mot kyla verkar det bättre att ha ett lager mineralull eller någon liknande isoleringsprodukt. När det gäller ljud så lär det vara bra med något som är tungt och en konstruktion som förhindrar att ljud transporteras in i stommen så vitt jag har förstått av andra trådar i forumet.
Tack för svaret!
Då kör jag tjockare spånskiva (22mm) som är tyngst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.