Hej,

Bor i Stockholmsförort i ett 1,5-planshus från 20-talet som idag har putsad fasad i dåligt skick, så den behöver göras om helt. Husen omkring är en blandning av putsade och träpanel så det passar in i gatubilden oavsett.

Funderar nu på om vi ska låta putsa om huset, eller om vi istället ska byta till träpanel när allt ändå ska rivas ned. Vad är för-och nackdelar med respektive? Är det någon skillnad i kostnad/ekonomi? Det rör sig om ungefär 250 kvm bruttoarea (alltså väggarean).

Tar också gärna emot erfarenheter kring priser i närtid för att ha ett hum om vad det kan handla om. Har hittills fått ett grovt estimat på omputsning på 750-850' kr, men har ingen aning om rimligheten.

Tacksam för input och erfarenheter!
 
F fredrik1234 skrev:
Hej,

Bor i Stockholmsförort i ett 1,5-planshus från 20-talet som idag har putsad fasad i dåligt skick, så den behöver göras om helt. Husen omkring är en blandning av putsade och träpanel så det passar in i gatubilden oavsett.

Funderar nu på om vi ska låta putsa om huset, eller om vi istället ska byta till träpanel när allt ändå ska rivas ned. Vad är för-och nackdelar med respektive? Är det någon skillnad i kostnad/ekonomi? Det rör sig om ungefär 250 kvm bruttoarea (alltså väggarean).

Tar också gärna emot erfarenheter kring priser i närtid för att ha ett hum om vad det kan handla om. Har hittills fått ett grovt estimat på omputsning på 750-850' kr, men har ingen aning om rimligheten.

Tacksam för input och erfarenheter!
Om putsen kostar SÅ mycket skulle jag satsa på träfasad. Torde kosta 1/3 max 1/2 av den putsade fasaden att lägga på en spikläkt och spika en stående träfasad. Känns som den som lagt en ungefärlig offert för puts tagit i från knäna.
 
  • Gilla
Janoz 2
  • Laddar…
inte klart om huset är byggd av tegel eller trä. Träfasader passar bäst på trähus och puts på stenhus, tycker jag
 
B Broker skrev:
Om putsen kostar SÅ mycket skulle jag satsa på träfasad. Torde kosta 1/3 max 1/2 av den putsade fasaden att lägga på en spikläkt och spika en stående träfasad. Känns som den som lagt en ungefärlig offert för puts tagit i från knäna.
När du säger ”lägga på en spikläkt och spika träfasad” menar du att jag skulle göra det utanpå befintlig puts? Jag tänker att jag skulle vilja knacka ner allt och börja om oavsett så att det inte blir djupa nischer för fönstren etc.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
G gaia skrev:
inte klart om huset är byggd av tegel eller trä. Träfasader passar bäst på trähus och puts på stenhus, tycker jag
Det är en trästomme.
 
F fredrik1234 skrev:
När du säger ”lägga på en spikläkt och spika träfasad” menar du att jag skulle göra det utanpå befintlig puts? Jag tänker att jag skulle vilja knacka ner allt och börja om oavsett så att det inte blir djupa nischer för fönstren etc.
Skulle absolut ta bort den putsade fasaden ned till stommen. Sedan beroende på husets befintliga isolering lägga på 5-10 cm isolering (Rockwoll) sedan luft spalt och träfasaden.
 
Det är ju en smaksak och kostnadsfråga och allt sånt men jag hade resonerat såhär om det ”bara” handlar om ekonomin: Om huset idag inte har flera sprickor i putsen, alltså att rörelser inte förekommer och det inte finns ett behov av att tilläggsisolera och jag hade haft råd att putsa så hade jag gjort det. Mest för att jag slipper underhålla den fasaden framöver. Men jag är inte förtjust i att måla större partier heller. Har bott i tre hus, uppvuxen i ett trähus där man blev tvingad till målning, flyttade själv till ett hus med spiktegel och behövde aldrig tänka på fasaden och nu bor vi i ett putsat hus o det är fullkomligt underbart då fasaden på nått sätt ser ren o ny o fräsch ut fast putsen är 10-12 år gammal. Vet tyvärr inte kostnaden i dagsläget, men tipsen oavsett huruvida du ska byta till det ena eller det andra är väl som vanligt att ta in flera offerter men kanske framförallt kolla upp referenser och bolagets ekonomi och hur länge de varit aktiva. Det känns som att det jobbet är det viktigaste..
 
Har du pratat med en murare ännu, det kanske går att renovera putsen istället för att ta ner den?
 
Tack för alla svar! Får se hur vi gör men att renovera putsen är nog tveksamt. Får kanske ta en second opinion men nuvarande puts gjordes för kanske 30-40 år sedan och det är många ganska stora släpp och en mycket bom när man knackar.
 
om det är typ reveterat fasadputs så skulle det passa bra med byte till träfasad och lite extra isolering under.
 
F fredrik1234 skrev:
Tack för alla svar! Får se hur vi gör men att renovera putsen är nog tveksamt. Får kanske ta en second opinion men nuvarande puts gjordes för kanske 30-40 år sedan och det är många ganska stora släpp och en mycket bom när man knackar.
Om huset är byggt med puts är det fint att fortsätta med det tycker jag, det kanske inte behöver bli så himla dyrt?

Tog in murare att putsa om ca 65 m2 i källaren förra våren och det gick på ca 50 efter ROT. Detta var med ganska dyr kalkputs dessutom, och firman som gjorde jobbet kunde verkligen sin sak.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
N
Inte fel med några bilder på fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.