Hej!

Förutsättningar, hur badrummet är idag:

* Renoverat 2001
* Ca 4 kvm
* Klinkers på golv, med golvvärme
* Plastmatta på vägg
* 1 fönster i duschutrymme (badkar idag)

Vi vill ha kvar golvvärmen men byta ut badkaret mot en enkel duschvägg och byta ut toa och handfat mot nya fräscha.
Helkaklat med "enkelt" kakel/klinkers. Vi är verkligen inte ute efter någon lyx, utan ett enkelt men nytt och fräscht badrum.

Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret om kostnad? Vi kommer bidra med noll arbetsinsats, möjligen kan jag tänka mig att öppna dörren för hantverkarna. ;)
 
G
Ska det bli helt nya tätskikt så måste troligen golvet tas bort och sannolikt nya golvbrunnar. Sen nytt golv med ny golvärme, tätskikt på väggar osv. Hur gamla är själva rören?
150' är en gissning.
 
G OMathson skrev:
Ska det bli helt nya tätskikt så måste troligen golvet tas bort och sannolikt nya golvbrunnar. Sen nytt golv med ny golvärme, tätskikt på väggar osv. Hur gamla är själva rören?
150' är en gissning.
Ja, nytt golv och nya tätskikt utgår jag från. Vet inte åldern på rören tyvärr. Det är en golvbrunn i badrummet idag. 150' lät mycket för 4 kvm, men jag förstår ju att allt är dyrt...
 
Hur ser inkommande vattenrör ut idag? De lär behöva ändras också, om ni ska följa säker vatten. Fönstret kan också vara en komplikation/möjlig avvikelse. I Stockholm hade jag sagt att arbetskostnaden skulle landa på uppemot 150 tusen, men minst 200 tusen totalt för er gissar jag.
Att badrummet bara är fyra kvm gör nog inte så mycket skillnad. Lite mindre material men de stora kostnaderna påverkas inte av storleken förrän det antingen är ett mycket litet (svårjobbat) eller mycket stort badrum (flera installationer).
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Hur ser inkommande vattenrör ut idag? De lär behöva ändras också, om ni ska följa säker vatten. Fönstret kan också vara en komplikation/möjlig avvikelse. I Stockholm hade jag sagt att arbetskostnaden skulle landa på uppemot 150 tusen, men minst 200 tusen totalt för er gissar jag.
Att badrummet bara är fyra kvm gör nog inte så mycket skillnad. Lite mindre material men de stora kostnaderna påverkas inte av storleken förrän det antingen är ett mycket litet (svårjobbat) eller mycket stort badrum (flera installationer).
Inkommande vatten vet jag tyvärr inget om heller. Vi har inte gjort några vvs-arbeten mer än bytt vattenmätarkonsoll.
Tack för era svar!
 
BirgitS
Det kan vara bra om ni läser igenom branschreglerna från Säker vatten och BKR så ni upptäcker om det är någon större åtgärd som behövs för att uppfylla reglerna. Det kan ju gälla sånt som att vattenrör inte får komma upp genom golvet utan ska vara dragna via väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra om ni läser igenom branschreglerna från Säker vatten och BKR så ni upptäcker om det är någon större åtgärd som behövs för att uppfylla reglerna. Det kan ju gälla sånt som att vattenrör inte får komma upp genom golvet utan ska vara dragna via väggen.
Tack för tips, detta är bara på planeringsstadiet och inte så nära förestående, men ville höra mig för. :)
 
  • Gilla
Pepsianders
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra om ni läser igenom branschreglerna från Säker vatten och BKR så ni upptäcker om det är någon större åtgärd som behövs för att uppfylla reglerna. Det kan ju gälla sånt som att vattenrör inte får komma upp genom golvet utan ska vara dragna via väggen.
Kollade lite snabbt nu och bakom toan och handfatet kommer rören från väggen. Vi har som sagt badkar med (ny) blandare ovanför, inte kan det väl finnas fler ingångar för vatten under eller bakom ett badkar (frågan är dum, jag vet att allt är möjligt). Sen kanske inte måtten stämmer enligt Säker vatten men det kanske är en hyfsad start iallafall. :p
 
BirgitS
Det är en fördel att vattnet inte kommer upp ur väggen idag. Ett bekymmer mindre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.