Hej,
Jag har nyligen installerat en Mitsubishi EcoDan. Givet det volatila elpriset nu där enskilda timmar kan stå för en betydande del av hela dagens energikostnad funderar jag på att investera i lite smartare styrning.
Jag förstår att ett vattenburet system ska ge så jämnvärme som möjligt, men när priset kan vara 10x högre en enskild timme än nästkommande, så kan man ju acceptera att det blir mindre effektivt och en högre förbrukning om det skiftar till de timmar med lägre kostnad.

Jag har tittat lite online på exempelvis Ngenic men de stöder inte Mitsubishi, när jag prata med dem så har de inte heller några planera på att integrera det. Således ville jag höra om det är någon här som känner till någon smart styrning som stödjer mitt värmesystem? Eller om det finns något smart sätt att göra det på.
 
Testar nu själv att sänka temperaturen via melcloud/trådlös rumsgivare vid 05.00 och höja vid 10.00 samt mellan 17.00 och 21.00 för att undvika dom riktigt dyra timmarna.
Har gjuten platta så har stort värmelager i betongen och ser ut att tappa få grader så den startar och går rätt lugnt efter återstart.
Har timspottpris.

om detta gör någon form av besparing över huvudtaget är jag osäker på
Helst ska man väl ändra dygnsrytmen så man sover under den dyra perioden och bara lagar mat när det är billigt men nån måtta på tokigheterna får det vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.