Är det någon som vet var man kan få tak i elementgaller som vist på bilden? Ref . http://lundbergs.spprod.com/data/doc/Elementskydd_SE_2007.pdf. Tänkte nämligen att bygga elementskydd själv, men behöver elementgaller. Lite tidkrävande att bygga elementgalleret själv.:rolleyes:

Håppas på några svar.
 
  • elementskydd.jpg
Både Coop Bygg och Bauhaus har dom vet jag, kan nästan sätta pengar på att jag sett Lundbergs även på K-rauta.
TIPS: Dom har en ny serie, som heter något i japanskt stuk, Yokahoma eller något åt det hållet. Där ligger det längsgående istället, j*vligt snyggt i min mening, nämligen köpt hem det till min lägenhet, inte hunnit montera desvärre så har inga bilder.
Men kolla med ovanstående byggvaruhus, dom är samtliga ÅF åt lundbergs i alla fall här i stockholmstrakten, då jag vart inne i samtliga o pratat lite om priser osv.
 
Saken är att Lundberg sina elementskydd inte passar mina mått. Jag måste därför bygga mina själv. Så det jag är interesserad av är elementgalleret som vist på bilden.:)
 
Jag har också tankar på att göra elementskydd själv. Jag har tänkt att ha plåt men en träram. Det finns många sorters perforerad plåt, men det jag har varit inne på är stålplåt med antingen hål som är klöverformade eller fyrkantiga. Jag har inga priser att avslöja, jag har faktiskt inte ens hittat en detaljist, bara grossister och tillverkare.

Med fyrkantiga hål så kan få något liknande som du önskar. Det finns också vävd plåt som liknar din bild. Kolla på Gallerdurk, perforerad plåt, krenelerade galler, svetsade galler, sträckmetall - Liroma AB i deras produktkatalog.
 
Klyv, hyvla och fräs så du får fram de tunna ribborna, montera dem från baksidan i en fals och skjut fast dem med dyckert eller klammer med lim så är det så gott som klart. En liten mall så man får rätt avstånd mellan ribborna underlättar.

/Kent
 
Förvisso är det kul att snickra, och visst kan det vara snyggt med ett elementgaller, men jag kan inte begripa denna fluga? Man reducerar elementets värmeavledningsförmåga till någon tredjedel, (vilket är särskilt illa om man använder värmepump), och har man en termostat på elementet så funkar den så illa att den nästan lika gärna kan ersättas med en kran. ???
 
Jag har byggt en massa sådana elementskydd-galler (i min förra karriär som snickare). Tog några timmar för ett, men snyggt blev det.
Jag klöv och hyvlade remsor från 34 mm virke (så de blev ca 34*3mm). Slipade med sandpapper för att få lite rundade kanter. Sen var det bara att limma och spika med småspik från baksidan. I mellanrummen mellan ribborna lade jag en bit list. (sätt småspik i varje "kryss medans limmet torkar, dra sedan ut dessa)

Själva ramen gjordes för övrigt av 18mm MDF. Fräste lite snygga profiler och sprutlackade hela klabbet.
 
Jag har också byggt några. Jag gjorde ramen av dörrlister och fräste ur på baksidan för remsorna som jag klöv fram likt Larsa här i tråden. Du kan se dom på min hemsida också http://hem.passagen.se/byggboy/
 
Jag behöver ochså en lösning för mina element, och i och med att dessa är i ett långsmalt biorum, så tänkte jag göra samma lösning på motsatt vägg, så det blir symetri i rummet. Dvs hela väggarna skall "kläs" med samma lösning, ungefär 90cm upp från golvet. Det krävs för min del ungefär 8 meter, vilket gör att min ursprungsplan (att använda rottingväv) som nät, blir för dyr. Även perforerad plåt verkar bli för dyrt, även om jag inte har riktig koll på vad den kostar.

Återstår trä.

Som den nybörjare jag är på hemsnickeri, så undrar jag; hur klyver man virket? Med hjälp av bordcirkel månntro?

En annan ide, som skulle kunna bli snyggt, vore att profilfräsa tex 15x21 och montera dessa vertikalt (ribbor), fast 15x21 är ju inte heller direkt billigt, det går åt en faslig massa meter när man räknar på det.. Och det finns kanske en betydande risk att det slår sig när det torkat ut?
Kanske ska man även klyva fram dessa, för att få ekonomi i allt. Fast då måste jag ju köpa mig en bordcirkel (vilket jag saknat ett tag nu..)
Eller ska man istället använda tunnare MDF skivor och fräsa bort materieal? Blir ju ett fasligt fräsande..

Någon som kan rekomendera vilket väg man skall följa? :)
 
När jag tillverkade ribbor klöv jag 34x95 i ca 5 mm ribbor (med en bordscirkelsåg). Hyvlade sedan med elektrisk handhyvel. Då får man 3mm ribbor som gick bra att använda (slipade av hörnen med sandpapper så det blev mjuka hörn).

Kan dock meddela att såga och spika dem i kryssmönster tog duktigt med tid. Efter att spikat ribbor på ena ledden så spikade jag i små bitar av ribbor mellan varje ribba vid MDF:en, så jag hade ngt att spika nästa lager i (hmmmm, svårt att förklara).
Ramarna tillverkades som tidigare nämts i 18mm MDF med lite profil frästa i dem.

Tänkte förövrigt nu bygga ett nytt hem med samma konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.