Dannnnnnne
Tja!

Jag är lite sugen på att bygga förvarings yta uppe på vinden
Oisolerad vind med träbjälkar och spånskivor som golvyta, potentiell förvaringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bör man tänka på vid vindsförvaring, vad vågar man förvara här uppe?
Bör man plasta in känsliga saker?
Har läst lite olika om fukt på kallvindar. Just nu känns det bara kallt, vet dock inte hur det är på sommaren.

Tacksam för alla svar
 
Dannnnnnne
Ingen med erfarenheter att dela med sig av?
 
Jag har en del förvaring på vinden. Vinden liknar ditt foto. Om det inte är fuktigt, så kan du förvara det mesta utan problem. Jag har ibland möss där uppe, så det gäller då att inte ha något de gillar att boa i eller något ätbart. Förvarar just nu bl.a. resväskor, klappstolar, porslin, glas, julsaker, påsksaker, en vävstol, lite kläder.......Det mesta har jag i kartonger, men har lärt mig att t.ex. inte ha stearinljus i jullådan:oops:.
 
Tyger och kläder i täta plastlådor , kartonger burkar gå bra för andra prylar
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dannnnnnne
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har en del förvaring på vinden. Vinden liknar ditt foto. Om det inte är fuktigt, så kan du förvara det mesta utan problem. Jag har ibland möss där uppe, så det gäller då att inte ha något de gillar att boa i eller något ätbart. Förvarar just nu bl.a. resväskor, klappstolar, porslin, glas, julsaker, påsksaker, en vävstol, lite kläder.......Det mesta har jag i kartonger, men har lärt mig att t.ex. inte ha stearinljus i jullådan:oops:.
Tack för svar! Det är julpyntet jag tänkt kånka upp till att börja med så jag måste fråga vad som händer med stearinljus? :crysmile:
 
Har byggt hyllor i liknande utrymme. Det funkar bra. Efter ett år har man lärt sig att vätskor fryser och saker som smälter över rumstemperatur kan smälta. Dvs det blir fryskallt på vintern och smältvarmt på sommaren. Men kläder och pyntsaker klarar sig utmärkt.
 
  • Gilla
Cramse
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Tack för svar! Det är julpyntet jag tänkt kånka upp till att börja med så jag måste fråga vad som händer med stearinljus? :crysmile:
Stearinljus tycker möss om att tugga sönder i småbitar :( och lockar även in dem i förvaringslådorna. Antagligen känner de någon doft, som liknar mat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har också byggt hyllor på vinden. 1 regel på varsin sida takstolen sen en kapad formplyfa i mellan.
Nu har vi mängder med utrymme för förvaring.
En del virke, möbler, gamla leksaker, böcker, resväskor, julpynt, påskpynt, det mesta säsongsbetonade.
Har under 16 år inte varit några som helst problem.
Ha inget organiskt på vinden bara så funkar det hur bra som helst.
 
S
C coffie78 skrev:
Jag har också byggt hyllor på vinden. 1 regel på varsin sida takstolen sen en kapad formplyfa i mellan.
Nu har vi mängder med utrymme för förvaring.
En del virke, möbler, gamla leksaker, böcker, resväskor, julpynt, påskpynt, det mesta säsongsbetonade.
Har under 16 år inte varit några som helst problem.
Ha inget organiskt på vinden bara så funkar det hur bra som helst.

All det du rabblade upp är organiskt. ;)
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Ja se där. Ändå har det funkat i 16 år utan problem. Vi har nog en supervind.
Dock är väl inte plastleksaker och plastpynt organiskt. Visst, det är gjort av olja som kommer från döda dinosaurier om vi ska vara petiga.
 
Dannnnnnne
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stearinljus tycker möss om att tugga sönder i småbitar :( och lockar även in dem i förvaringslådorna. Antagligen känner de någon doft, som liknar mat.
Jaha, då får jag gräva fram ljusen ur jul lådorna!
 
Dannnnnnne
Det låter ju inte som att man behöver oroa sig för att förvara uppe på vinden, så nästa hemma projekt får bli förvaringsbygge :D
 
nikasp
Nja… skulle inte förvara kläder eller annat man är rädd om uppe på vind. Ett ex fick dyra kläder förstörda av mögel efter en vinter i Sundsvall. Jag har mässat för sambon att ev. kläder ska i plastsäck och plastlåda. Förvarar själv absolut inte saker jag är orolig för att de ska mögla uppe på vinden. Sambon la upp nån barnryggsäck som hade vit påväxt över en vinter och fick kastas.
 
Dannnnnnne
nikasp nikasp skrev:
Nja… skulle inte förvara kläder eller annat man är rädd om uppe på vind. Ett ex fick dyra kläder förstörda av mögel efter en vinter i Sundsvall. Jag har mässat för sambon att ev. kläder ska i plastsäck och plastlåda. Förvarar själv absolut inte saker jag är orolig för att de ska mögla uppe på vinden. Sambon la upp nån barnryggsäck som hade vit påväxt över en vinter och fick kastas.
Nej textilier har jag inte tänk förvara på vinden.
 
Organiskt material ur ett kemiskt perspektiv är ju allt som innehåller kol. Så i stort sett en majoritet av det som finns...
Däremot är jag osäker på om man klassar kolberikade ämnen (kolstål exempelvis) som organiskt? :thinking:
 
  • Gilla
Mikael.Fyh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.