Hej!

Jag ska nu köpa en robotgräsklippare och behöver lite hjälp med att välja rätt robot till vår gräsmatta. Gräsytan enl Eniro = 250-260 kvm. Jag har inga lutningar eller dylikt, det är en väldigt plan och enkel matta förutom den lilla passagen höger om garaget.

Satellitbild över en fastighet med markerad gräsyta på 253 kvadratmeter för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är nog mestadels intresserad av Gardena, och kikat främst på Sileno City Smart 500 samt Sileno Life Smart 750? Vill ha möjlighet att styra via appen. Är det overkill med 500/750 serien? Eller hur ska jag tänka här?

tack på förhand!
 
Appstyrning (smart-systemet) kan vara av intresse om du på distans vill hålla koll på klipparen och kunna stoppa/starta klippning etc.
Annars funkar en klippare bra utan appstyrning. Du ställer in ett lämpligt schema och låter den sedan jobba efter det.

Båda modellerna du specar kommer säkert att funka bra. En faktor som kan påverka hur mycket en klippare behöver jobba är gräsmattans status. Mycket gödning och vattning och frodigt gräs kan kräva mer klipptid. Kapaciteten på klipparna styrs av hur mycket klipptid som mjukvaran tillåter/dygn.
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
Bonazzi Bonazzi skrev:
Hej!

Jag ska nu köpa en robotgräsklippare och behöver lite hjälp med att välja rätt robot till vår gräsmatta. Gräsytan enl Eniro = 250-260 kvm. Jag har inga lutningar eller dylikt, det är en väldigt plan och enkel matta förutom den lilla passagen höger om garaget.

[bild]

Jag är nog mestadels intresserad av Gardena, och kikat främst på Sileno City Smart 500 samt Sileno Life Smart 750? Vill ha möjlighet att styra via appen. Är det overkill med 500/750 serien? Eller hur ska jag tänka här?

tack på förhand!
Jag skulle ta Sileno Life 700 med LONA som är årets modell och där du ska kunna följa robotgräsklipparen i realtid. Det ska inte finnas i 500 serien än :)
 
Bonazzi Bonazzi skrev:
slog till på denna! 500 med lona:

[länk]
Kul och bra att du valde LONA, verkar vara en trevlig funktion som tyvärr saknas på min Sileno Life
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
Bonazzi Bonazzi skrev:
slog till på denna! 500 med lona:

[länk]

Köpte en likadan häromdagen... är du nöjd ?

Jag har försökt få fram hur långt över begränsningskabeln den kör innan den vänder för att jag ska kunna anpassa läggningen så den klipper maximalt men det går inte att finna uppgifter om detta så man får väl prova sig fram om inte du har koll och kan svara på detta. ;)

Jag köpte först en Minimo 250 men den vägrade starta så jag lämnade tillbaka den och då slutade det med att jag bytte upp mig till denna istället men har upptäckt att den har 22cm in till knivarna mot 16cm hos Minimo vilket gör att inte markstenarna på 20cm räcker till överallt så därför vill jag lägga BK så nära markstenarna som möjligt så den kör in lite i rabatterna men inte mer än precis nödvändigt tänker jag.

Därav min nyfikenhet på hur långt den kör över BK innan den reagerar och vill vända för att backa tillbaka.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Köpte en likadan häromdagen... är du nöjd ?

Jag har försökt få fram hur långt över begränsningskabeln den kör innan den vänder för att jag ska kunna anpassa läggningen så den klipper maximalt men det går inte att finna uppgifter om detta så man får väl prova sig fram om inte du har koll och kan svara på detta. ;)

Jag köpte först en Minimo 250 men den vägrade starta så jag lämnade tillbaka den och då slutade det med att jag bytte upp mig till denna istället men har upptäckt att den har 22cm in till knivarna mot 16cm hos Minimo vilket gör att inte markstenarna på 20cm räcker till överallt så därför vill jag lägga BK så nära markstenarna som möjligt så den kör in lite i rabatterna men inte mer än precis nödvändigt tänker jag.

Därav min nyfikenhet på hur långt den kör över BK innan den reagerar och vill vända för att backa tillbaka.
Du kan ändra hur långt bort från begränsningskabel som gräsklipparen ska köra i appen. Där går det att ställa in från 20-40 cm. Så förslagsvis så lägger du kabeln cirka 20 cm från kanten och sedan ställer in det optimala värdet :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M Magic-gnome skrev:
Du kan ändra hur långt bort från begränsningskabel som gräsklipparen ska köra i appen. Där går det att ställa in från 20-40 cm. Så förslagsvis så lägger du kabeln cirka 20 cm från kanten och sedan ställer in det optimala värdet :)
Tack... just de siffrorna man inte får fram förrän man aktiverat maskinen och appen viket man ju inte glr förrän kabeln är på plats... så tack för det svaret
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.