Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Jag har lite för högt årsmedelvärde för radon och även om jag har en del blåbetong har jag med radonmätare konstaterat att det även verkar finnas markradon (det finns två ventiler från under plattan i det gamla pannrummet dör jag numera har bergvärmepump och när jag öppnar dem kan jag mäta över 2000 (!!!)).
Min fundering är om det skulle kunna fungera att sätta en vanlig kanalfläkt på rör från dessa ventiler och helt enkelt leda ut luft från huset genom väggen (möjligen med någon värmeväxlare - vet inte hur storas luftvolymer man behöver suga ut för att få märkbar effekt)?!
Pannrummet är placerat så att de två ventilerna skulle kunna komma från var under sin halva av plattan så tillsammans kan de möjligen ge en bra täckning...
Brukar radonsugar normalt vara placerade utomhus och om så finns det någon orsak till det eller skulle en sådan här "low tech" lösning kunna vara värd att prova?
Min fundering är om det skulle kunna fungera att sätta en vanlig kanalfläkt på rör från dessa ventiler och helt enkelt leda ut luft från huset genom väggen (möjligen med någon värmeväxlare - vet inte hur storas luftvolymer man behöver suga ut för att få märkbar effekt)?!
Pannrummet är placerat så att de två ventilerna skulle kunna komma från var under sin halva av plattan så tillsammans kan de möjligen ge en bra täckning...
Brukar radonsugar normalt vara placerade utomhus och om så finns det någon orsak till det eller skulle en sådan här "low tech" lösning kunna vara värd att prova?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Kanalfläktar är utformade för att förbättra luftcirkulationen i kanalsystem. De är kompakta, energieffektiva och idealiska för både bostäder och kommersiella tillämpningar. Med flera kapacitetsalternativ garanterar våra kanalfläktar en
Läs mer
Testa först att täta alla ventiler (som inte fyller någon funktion nu) och springor, jag sänkte årsmedel från 1600 till 800 i källaren genom att täta och gjuta igen en gammal golvbrunn. I bostaden gick vi från ca 500 till ca 220 på dom värsta ställena
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Det finns bara dessa två ventiler och de har lock av metall som är så hårt åtdragna att jag inte tror något läcker där (skall mäta för säkerhets skull och om det finns behov förbättra det).
Kan förresten varmt rekommendera denna mätare - tar bara 10 minuter att få ett mätvärde så väldigt enkelt att prova olika saker och nästan direkt se effekten.
Kan förresten varmt rekommendera denna mätare - tar bara 10 minuter att få ett mätvärde så väldigt enkelt att prova olika saker och nästan direkt se effekten.
S Screew skrev:
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Ventilerna är förstås placerade i golvnivå och i pannrummet finns redan (högt upp på ytterväggen nästan vid taket) en ventil ut (kommer ut under vår balkong). Skulle man bara kunna dra rör dit upp med en kanalfläkt eller behöver man tänka på kondens eller något annat och i så fall vad göra mer??
Ja lite risk för kondens finns väl, jag hade nog kört ett tag för att se om det ens är något problem, men kolla så utblåset inte hamnar dumt till tex under en friskluftsventil. Man bör undvika att skiten tar sig in igen, även om det är mer utspätt.Amatörsnickaren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 277 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 277 inlägg
Jag drog vanliga 75mm avloppsrör från tre strategiskt placerade hål i bottenplatten till en östbergs CK125A ut genom fasad i källarvåningen.
Blev superbra. Minns inte värdena nu när jag sålt huset men dom minskade drastiskt.
Tex kan man köpa den fläkten här:
https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/542-ostberg-kanalflakt-ck-125-a.html
Väldigt billigt blev det också i totalkostnad!
Blev superbra. Minns inte värdena nu när jag sålt huset men dom minskade drastiskt.
Tex kan man köpa den fläkten här:
https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/542-ostberg-kanalflakt-ck-125-a.html
Väldigt billigt blev det också i totalkostnad!
Jag har köpt en https://soliduct.se/isolerad-flakt-125c.htm för samma anledning, nu har jag inte börjat än då jag fick rätt bra värden av att bara täta lite. Den fläkten är garanterat överdimensionerad, men den är väldigt tyst då den är isolerad, jag köpte även till varvtalsreglering. Kan säga att den är rätt tung så man får fästa den ordentligt
Bästa svaret
Amatörsnickaren skrev:
Tex en EC100 eller 125 från Soliduct funkar perfekt. Kör på så låg fart du kan där du fortfarande får önskat resultat...
https://soliduct.se/kanalflakt-ec10...GgLPYsGgK5bXAqOUnRAAtKKedPsPRRgQaAvT4EALw_wcB
Jag kör undertryck under 90kvm platta med en sådan. Går på kvartsfart ungefär.
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Jag har också en nu oanvänd skorstenspipa i det här rummet som jag skulle kunna leda ut radonluften genom - då kommer det garanterat inte ut i närheten av någon friskluftsventil och dessutom brukar det ju sägas att det är bra att ha luftflöde i gamla skorstenar så det inte blir fukt där som gör att de vittrar sönder...
S Screew skrev:
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Börjar sätta i hop en shoppinglista:
För väggstos antar jag att man skruvar den mot väggen och lägger på generöst med silikon bakom för tätning eller finns det något bättre "kladd" man kan använda i stället för silikon?
Då fläkten skall gå hela tiden finns väll ingen anledning att ha ett backspjäll?
När jag har fläkten inkopplad till den ena ventilen borde det väll gå att känna om den andra ventilen går till samma utrymme genom att lägga ett papper emot och se om det är något drag?
Får läsa på lite om hur man kapar och skarvar ventilationsrör då jag inte micklat med detta tidigare...
- Fläkt - kör kanske på isolerad variant då jag hatar oväsen och prisskillnaden inte var dramatisk (har en plats där den ryms)
- Transformator (tydligen mer driftsäker än tyristor)
- Spirorör 125 och diverse krökar och muffar, band. etc.
- Väggstos för ventiler och utlopp
- T-rör (om jag behöver suga från båda ventilerna)
För väggstos antar jag att man skruvar den mot väggen och lägger på generöst med silikon bakom för tätning eller finns det något bättre "kladd" man kan använda i stället för silikon?
Då fläkten skall gå hela tiden finns väll ingen anledning att ha ett backspjäll?
När jag har fläkten inkopplad till den ena ventilen borde det väll gå att känna om den andra ventilen går till samma utrymme genom att lägga ett papper emot och se om det är något drag?
Får läsa på lite om hur man kapar och skarvar ventilationsrör då jag inte micklat med detta tidigare...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "montageband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Behöver man tänka på rensning (och i så fall vad gör man åt det? någon typ av lucka?) eller är det inget man behöver göra? T-koppling man pluggar med en sådan här?
Om man popnitar ihop rören är det ju inte direkt enkelt att ta isär dem för mer ordentlig rengöring eller går det lika bra att skruva med tex dessa då kan man i vart fall vid behov ta loss....
Om man popnitar ihop rören är det ju inte direkt enkelt att ta isär dem för mer ordentlig rengöring eller går det lika bra att skruva med tex dessa då kan man i vart fall vid behov ta loss....
Redigerat:
...men nog ska du väl ha en fläkt med EC-motor till detta? Den har ju typiskt inbyggd varvtalsstyrning också.
Jag tycker också du borde montera fläkten på utsidan så att du inte riskerar att trycka radonluft in i huset utan bara suger ut den och då är det bortkastade pengar med isolering på motorn (isolerad motor är ju rimligen bara relevant när man suger in kall uteluft, det gör inte du).
Rensning: Jag vet inte säkert. I mitt rör finns absolut ingen smuts alls efter flera års drift.
Jag tycker också du borde montera fläkten på utsidan så att du inte riskerar att trycka radonluft in i huset utan bara suger ut den och då är det bortkastade pengar med isolering på motorn (isolerad motor är ju rimligen bara relevant när man suger in kall uteluft, det gör inte du).
Rensning: Jag vet inte säkert. I mitt rör finns absolut ingen smuts alls efter flera års drift.
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Jag kan teoretiskt se en poäng med utvändig montering (behövs bara vara tätt på sugsidan) men i mitt fall blir det då ett betydligt större projekt. Ventilen ut är mycket större än 125 så då behövs en förminskning på utsidan som bygget en del (om jag inte sågar sönder ventilen på insidan så jag kan dra ett smalare rör ut). Göra snygg montering på puttsfasad typ 3 meter över marken och ventilen sitter också nästan diktan mot min balkong så kan bli svårt att få platts med en fläkt...
Nej får nog göra det bästa av invändig montering....
Gällande isolerad fläkt trodde jag det påverkade ljudnivån men är det bara för termiska egenskaper behövs det inte (tänker mig inte att isolera rören).
Men EC motor verkar ju bra (mer energieffektiv om jag förstår det rätt)....
Nej får nog göra det bästa av invändig montering....
Gällande isolerad fläkt trodde jag det påverkade ljudnivån men är det bara för termiska egenskaper behövs det inte (tänker mig inte att isolera rören).
Men EC motor verkar ju bra (mer energieffektiv om jag förstår det rätt)....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS skrev:...men nog ska du väl ha en fläkt med EC-motor till detta? Den har ju typiskt inbyggd varvtalsstyrning också.
Jag tycker också du borde montera fläkten på utsidan så att du inte riskerar att trycka radonluft in i huset utan bara suger ut den och då är det bortkastade pengar med isolering på motorn (isolerad motor är ju rimligen bara relevant när man suger in kall uteluft, det gör inte du).
Rensning: Jag vet inte säkert. I mitt rör finns absolut ingen smuts alls efter flera års drift.
Redigerat: