E
Ska fylla igen en ca 1.6 kubik stor grop i våran betongplatta.
Hade tänkt fylla med Leca kulor och sedan hälla på en betong blandning.

Men jag har sökt men inte funnit någon bra beskrivning på hur betongen skall blandas. den bör ju blandas ganska tunt, men hur tunt?

Hur skall man beräkna åtgången av betong?
Är det bättre att ta en lite mindre dimension på lecakulorna (8-14mm)? det borde bli mindre luft mellan varje kula på det viset som behöver fyllas med betong.

Vilken typ av betong skalla man använda. (Närmaste bygghandlare kör med maxit, skulle det fungera med maxit abs318 som torkar fort?)

Tack

/erik
 
I
Blanda gjutgrus, std.cement och vatten i proportionerna 3:1 (delar grus, en del std.cement) och sätt till så mycket vatten att det blir en trögflytande slamma av det. Häll slamman på lecan (löslagrad) så att ytan tätas. Du kommer inte att få blandningen ända ner i botten. Högst ett par centimeter. Torr Leca drar åt sig slamman ganska snabbt. Men det håller att gå på för att kunna armera plattan och sen gjuta den. Du kan ha Lecakulor i gradition 8-12 mm.
____________________
Byggaren
 
varför leca?
Kan du inte bara ta makadam, padda o sen gjuta?

Vinst med leca förstår jag inte, däremot finns vissa risker med den, som att den kan suga upp grundvatten upp mot plattan.
 
E
Tack för svaret Byggaren

Om man tar standard cement hur länge behöver man vänta innan man kan börja med nästa lager av golvet?.

Det är tänkt att när gropen (eller om man ska kalla det shacktet) är igenfyllt så ska det läggas cellplast och uppe på den skall det gjutas en kaka (med golvvärme)

för att förtydliga hur det ser ut nu så slängde jag med en bild.
Gropen är ganska så stor, ca 50cm djup,100cm bred och 3meter lång.


mvh
Erik
 
  • 100_3968_S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktspärra den och använd den som badkar! :D
 
I
Det brukar var gångbart efter ett á två dygn. Men observera att ytan inte blir tillräckligt plan för att lägga cellplast på. Du får dra av med en kaka btg. ovanpå.
_________________
Byggaren
 
Hej Mr_XXX "varför Leca?"
Om du har burit ut eller in 1,6 kubikmeter makadam i källare eller badrum förstår du nog varför Leca är att föredra.
Jag har själv burit ut 15-16 kubik sten/grus från en källare, det var betydligt trevligare då det ersattes med Leca och cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.