Rusta takfärg Pro 3 liter. Har senaste veckan köpt för 159 kr. Igår kostade samma honk 219 kr. Samma butik 5 liter 20 glans har gått från 299 kr till 349 kr.
 
  • Gilla
Crank och 7 till
  • Laddar…
boschkenta
Ej bluff, har sett liknande siffror i "proffshandeln". Bara att köpa på sig ett lager.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Det är säkert korrekt. Jag sitter på kalkyl och det är väldigt svårt att räkna på jobb med tanke på att många leverantörer kan ibland bara ha 1 veckas giltighet på deras offerter.
Som andra säger prisuppgången började för typ 2år sedan..
 
  • Gilla
Robbangizmo och 4 till
  • Laddar…
S
Merparten av inflationen är dessutom driven av galet slöseri med skattepengar i USA och nu apar sverige efter.

två gånger bara i år ska sverige dela ut helikopterpengar, det lär knappast stanna där.
Svensson kommer tycka att ”åh va bra att jag fick in en slant extra så jag har råd nu när allt blir dyrare, helt utan att förstå att det är sån politik som gör allt dyrare
 
  • Gilla
  • Älska
Ronny68 och 28 till
  • Laddar…
Håll i er nu blir det åka av
 
  • Gilla
  • Ledsen
Crank och 2 till
  • Laddar…
Man bygger väl inte för det är billigt?
Man bygger väl för att få det bättre!
O sen nån pandemi o nån jäkla putin gör det väl inte bättre!
 
  • Gilla
15minuter
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Rusta takfärg Pro 3 liter. Har senaste veckan köpt för 159 kr. Igår kostade samma honk 219 kr. Samma butik 5 liter 20 glans har gått från 299 kr till 349 kr.
Å andra sidan: Köper man färg på Rusta så kan man inte vara särskilt prismedveten från början:cool:
 
  • Gilla
  • Wow
w0od och 8 till
  • Laddar…
G
B Berntpeter skrev:
Å andra sidan: Köper man färg på Rusta så kan man inte vara särskilt prismedveten från början:cool:
Varför inte? Är ÖoB, Biltema, Jula, Jemfix osv bättre?
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det går runt en prislista på diverse grupper med aviserade prishöjningar nu i april. Enligt vad jag fått veta härstammar den från Beijer Byggmaterial. Någon som vet om det ligger någon som helst substans bakom?
Prisökning på t.ex. silikon med 30-50% känns ju befängt.

[bild]
tror alla leverantörer ökar priserna på silikon med någonstans i det intervallet. På grund av råvarubristen
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
Jobbar som säljare på en stor bygghandelkjedja, och 1 april ät det aviserat prisökningar från nästan alla leverantörer på mellan 10-30%.

Bränslepriserna hjälper inte
 
  • Gilla
Crank och 4 till
  • Laddar…
Från Riksbankens hemsida:

Hur mäts inflation?
Det vanligaste och mest kända måttet på inflation i Sverige är förändringen i konsumentprisindex, KPI. När Riksbanken införde inflationsmålet 1993 så uttrycktes det i termer av den årliga förändringstakten i KPI
Kan nån ringa Stefan Ingves och berätta att jorden är rund?
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Varför inte? Är ÖoB, Biltema, Jula, Jemfix osv bättre?
Lika dåliga så det krävs mer färg för ett bra resultat, så blir dyrare per liter.
 
  • Gilla
Berntpeter och 3 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Å andra sidan: Köper man färg på Rusta så kan man inte vara särskilt prismedveten från början:cool:
Det beror på vad man ska göra. Vill man att färgen täcker så bra som möjligt till lägsta möjliga pris är den ju betydligt bättre än färg från finbutiken, både enligt tester och min erfarenhet. Sen kanske man vill ha nån speciell färgton eller glans, då handlar man nån annanstans.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/billig-vaggfarg-lika-bra

Jämförelse av väggfärger från Nordsjö och Rusta med betygsättning och kommentarer från Testfakta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
N.Rowe och 15 till
  • Laddar…
Det är ingen bluff att silikon kommer bli dyrare och svårare att få tag på. Det har aviserats av de stora leverantörerna för många månader sedan. Jag köper in ganska stora mängder silikon och fick i september- oktober 2021 lägga beställningen för hela årsförbrukning för 2022 för att vara garanterad leverans. Aluminium har pendlat mellan 18-30 veckors leveranstid mot normala 12 under de senaste 36 månaderna och de senaste 12 månaderna har priset på LME gått upp med nästan 100%.
 
  • Gilla
  • Ledsen
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Prishöjningar med 30% får man nog räkna med på det mesta tyvärr. Googla tex M1 eller M2 Money Supply så ser ni det extrema pengaprintandet som skett de senaste åren i graf. Däri ligger den största orsaken till inflationen, lägg sedan till alla underskott i supplychain osv.. CPI och KPIF bör man nog snarare se som de lägsta siffrorna dom lyckas knåpa ihop och lura i svensson..
 
  • Gilla
majmun och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.