A
Det är en sommarstuga på 95kvm. Det är lätt att gå på taket (liten lutning).
Tycker det låter väldigt dyrt.


Offerten:

1 komplett vattenavrinning i stålplåt dim 125-90 i en standard kulör
2 komplett bandtäckning tak i aluminium i en standardkulör.
3 helbeslagning vindskiva
4 helbeslagning av skorsten med kupol
5 1st venthuv

Pris 161000:-+moms (201250:- inkl moms)
Om rotavdrag kan göras avgår 27000:-+moms från pris (33750:- inkl moms)

Reservationer och förtydligande

1 inget takskydd ingår
2 pris lämnat med reservation för prisförändringar material (kan ev köpa in nu för montering i september)
3 ingen rivning ingår
4 beställare ger tillgång till byggnadsställning,matplats och toalett
5 förutsättning är att råspont är intakt för läggning av bandtäckning
6 taket skall vara pappat och klart för bandtäckning
7 arbetet planerat till sep 2022 vi beställning
 
Är det 'riktigt' falsat tak, eller plåtar man klickar i varandra?
 
useless useless skrev:
Är det 'riktigt' falsat tak, eller plåtar man klickar i varandra?
Gissar på ett riktigt falsat,
Drygt 2000 per kvm är tyvärr inte orimligt skulle jag säga
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Gissar på ett riktigt falsat,
Drygt 2000 per kvm är tyvärr inte orimligt skulle jag säga
Är det inte lite dåligt betalt för jobben som plåtfirman inte ska göra?

Hade rivningen och ställningen ingått känns det helt rimligt mot det jag hört av plåtsar, eller är det att alu är så dyrt eller är detta det nya normala? Priserna skenar ju på precis allt….
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Gissar på ett riktigt falsat,
Drygt 2000 per kvm är tyvärr inte orimligt skulle jag säga
Ja, för ett riktigt falsat får man räkna med minst det priset, men eftersom det är aluminium så misstänker jag att det är 'simpel' klickfals. Borde inte vara dyrare än att lägga vanlig trapetsplåt.
 
useless useless skrev:
Ja, för ett riktigt falsat får man räkna med minst det priset, men eftersom det är aluminium så misstänker jag att det är 'simpel' klickfals. Borde inte vara dyrare än att lägga vanlig trapetsplåt.
Finns aluminium för bandtäckning åxå
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det inte lite dåligt betalt för jobben som plåtfirman inte ska göra?

Hade rivningen och ställningen ingått känns det helt rimligt mot det jag hört av plåtsar, eller är det att alu är så dyrt eller är detta det nya normala? Priserna skenar ju på precis allt….
Oklart vad ALU kostar just nu, men alla priser verkar ju åka hiss
 
Jag lägger precis skivtäckt alu, riktigt falsat. Plåtis menar att efter prisrejset på stål har merkostnaden för alu i princip raderats ut. Men billigt är det inte.
 
A
Tack för alla kommentarer. Vet inte riktigt om jag hänger med.
Det är i alla fall falsat det gäller, och inte klickplåt.
 
A
Det konstiga är att grannen la falsat tak för 75.000kr för 70kvm, för ett år sedan. Det var han som rekommenderde mig takläggaren som har skickat mig offerten ovan.
 
Johan1975z skrev:
Det konstiga är att grannen la falsat tak för 75.000kr för 70kvm, för ett år sedan. Det var han som rekommenderde mig takläggaren som har skickat mig offerten ovan.
Fast för att kunna jämföra rättvist, så behövs mer info om hans hus,hinder och sådant, dom kanske till och med är kompisar... För det låter väldigt billigt
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast för att kunna jämföra rättvist, så behövs mer info om hans hus,hinder och sådant, dom kanske till och med är kompisar... För det låter väldigt billigt
Ja, jag glömde skriva att jag har en skortsten. Den kanske går på 15.000. och jag har en till liten huva för köksfläkten. Annars är det ett ganska simpelt tak tycker jag.

Tror säkert priserna kan ha gått upp mycket. Grannen ska kolla på offerten imorgon för han tycker det låter för dyrt.
 
Johan1975z hur gick det för dig med bandtäckning? Jag är i samma situation just nu med att ta in offerter.

//Fredrik
 
A
Avvaktar ett år. Mycket pengar och vill ha en buffert mot räntehöjningarna
 
Är taket 95m2 eller är stugan 95m2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.